Opinió

Connexions

Crear en equip sempre serà superior a la creació estrictament individual perquè un equip genera moltes més hibridacions o combinacions a partir de les idees de tots els membres

La creativitat és, fonamentalment, combinar. A partir dels elements o peces d'informació disponibles, els individus creatius saben barrejar-los de maneres diferents a les habituals i obtenir-ne resultats originals i satisfactoris. És per això que és important partir d'una bona base d'informació que ens permeti fer el màxim nombre de combinacions possible. Dit d'una altra manera, crear en equip sempre serà superior a la creació estrictament individual perquè un equip genera moltes més hibridacions o combinacions a partir de les idees de tots els membres.

Però per tal que les combinacions funcionin, cal també tenir molta capacitat d'associació. Saber relacionar coses que, d'entrada, no semblen tenir cap lligam. Què tenen a veure entre si un arquitecte i un cuiner? D'entrada, sembla que poca cosa... Uns fan edificis i els altres cuinen. Però segur que si examinem el seus processos creatius trobarem semblances. Pot servir d'alguna cosa el mètode creatiu d'un pintor neosurrealista a un departament de màrqueting d'una empresa de sabates?

Aquest és el monumental repte que s'ha proposat The Creative Net, una important xarxa de creadors que els interconnecta i dóna visibilitat i projecció. Entreu-hi i comproveu-ho: us agradarà veure el mapa general i buscar persones i explorar amb qui estan connectades i quin tipus de feina creativa fan.

En un món cada cop més complex i intercomunicat resulta essencial que el coneixement sigui compartit. Les estratègies creatives d'un petit estudi de disseny poden ser altament útils per a una empresa metal·lúrgica que vulgui augmentar la seva capacitat innovadora. Tots podem aprendre de tots, ja s'ha acabat l'època de fer divisions insalvables entre els sabers i les pràctiques. Cal buscar més el que ens pot unir que no el que ens separa.

És cert que els sistemes educatius fomenten més el pensament lògic i racional que no l'associatiu, i aquí tenim un problema. Trobar solucions específiques a problemes ben definits està bé, però també és molt important saber generar moltes opcions a problemes més oberts o no tan acotats.

Aquest simple exercici pot ajudar a persones i equips a augmentar les seves capacitats associatives: en un full en blanc, escriviu una paraula al mig. Per exemple, gat. I a continuació aneu connectant la paraula central amb tots els significats associats que us passin pel cap. Feu-ho de forma irradiant, des del centre cap als extrems, com si fos un mapa mental. Obriu la vostra ment, no penseu només en conceptes estrictament lligats als gats com a animals. Heu pensat en l'estri per canviar les rodes? I en els Quatre Gats? I en la famosa òpera Cats? I que, si l'escrivim a l'inrevés (tag), en anglès vol dir etiqueta? Desinhibiu-vos cognitivament, feu servir la vostra imaginació i ompliu el paper (quant més gran millor) d'idees associades, dibuixos i el que sigui. Recordeu: ser creatiu passa per perdre la por a deixar-se anar i a saber combinar coses que semblen absolutament diferents. Recordeu el Guille (germà petit de la Mafalda) que associava els gats amb les lupes, el famós Gatolupa, un gat amb els ulls molt grans (com lupes) que li permetien veure les ratetes com si fossin vaques. Però això és ja una altra història...



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.