L'empresa de bustiada Traycco entra en els anuncis al mòbil
A l'abril van fundar Optima, una firma que explorarà la manera d'integrar màrquetings en línia i fora de línia
Traycco, una de les principals empreses de publicitat directa de l'Estat, ha fundat Optima per explorar el màrqueting en el mòbil. Eduard Quintana, fundador i màxim responsable de Traycco, està convençut que aquest dispositiu serà la principal porta d'entrada dels missatges publicitaris i pensa que pot ser un bon aliat de la bustiada (el repartiment de fulletons als domicilis). “Un dels futurs dels sector serà redirigir tràfic de l'offline a l'online”, explica. De moment, Quintana anuncia que Optima s'estrenarà l'abril vinent amb un producte ambiciós del qual no ha volgut avançar res.
L'empresa derivada de Traycco s'alimenta de l'equip de R+D+I de l'empresa mare, que també és en bona mesura responsable del creixement d'aquesta companyia nascuda el 1987 com un projecte personal de Quintana. En aquests 30 anys d'existència el sector publicitari ha canviat radicalment, si fa unes dècades el componien una infinitat de petits negocis locals que aportaven el coneixement del territori que controlaven, avui dia el dominen dos grans empreses: una és Traycco i l'altra Mediapost (del grup postal francès La Poste), que acaba d'integrar el tercer gran grup que hi havia, Meyem (aquests dos últims tenen la seu central a Madrid). “Som el Messi i el Ronaldo de la bustiada, i aquesta rivalitat és la que ens fa competitius, perquè no podem baixar la guàrdia”, assegura el responsable de Traycco.
Aquesta transformació del sector s'explica, en part, per la incorporació de la tecnologia en una activitat que encara projecta una imatge d'escassa sofisticació. La tecnologia ha fet possible passar d'uns repartiments massius a uns altres basats en la geosegmentació. Gràcies a la incorporació de dades estadístiques de dins i fora de l'empresa, principalment d'hàbits de consum, es pot segregar la població en microàrees que es treballen d'acord amb els requisits de les companyies dels clients. Un 80% d'aquests són d'empreses al detall (alimentació, bricolatge, moda i tecnologia, principalment).
“Estem instal·lats en la innovació constant, sobretot en processos, que ens permeten aportar valor afegit, reduir costos, augmentar marges i, finalment –i no menys important–, fer la feina més divertida”, subratlla Quintana.
Audit, una eina que millora el control de la bustiada, és fruit de la innovació, ja que el repartidor informa a través d'una aplicació del mòbil de quan i com s'ha fet el lliurement i si s'ha dipositat el fulletó a la bústia interior, a la cistella exterior o al porter de la finca. La informació es posa a l'abast del client de tal manera que pot fer un seguiment de l'operació a l'instant.
Però Traycco vol anar més enllà i ja treballa per automatitzar també les anàlisis de l'impacte de les campanyes i els balanços sobre l'assoliment dels objectius. Ho fa amb altres socis de l'ELMA, l'associació europea del sector del qual és membre.
L'empresa té serveis centrals i un magatzem logístic en una nau de 800 metres quadrats a Cornellà; a Madrid hi tenen un departament de vendes i un magatzem; també hi ha delegacions a València, Sevilla, Màlaga, Múrcia, Saragossa, Astúries i Lleida. La fita és créixer a Castella, Extremadura, Galícia i el País Basc, “quan tinguem prou volum”, diu. Traycco va facturar 9 milions d'euros el 2015 i mou uns 350 milions de fulletons l'any.
Facturació
9 M€
Treballadors
35
Any de fundació
1987
L'empresa com a instrument emocional
A final de gener Eduard Quintana presentarà Capitán Pasión, un llibre en què desgrana la seva visió de la gestió empresarial, des de la seva experiència a Traycco. Quintana no concep l'empresa com un mer instrument econòmic, sinó eminentment emocional. “Penso que cada dia han de passar coses emocionants, positives o negatives, però no ens conformem a cobrir l'expedient i res més”, explica.
El management emocional també és el mecanisme per retenir talent, especialment en un sector com el de la bustiada, “que no és glamurós, i l'hem de fer glamurós”, postil·la.
Viuen d'una manera igual la responsabilitat social. Han apadrinat un orfenat a Cuzco (Perú) i cada dia dediquen uns minuts a connectar amb els nens per Skype.