Economia

Economia

Un nou model de negoci immobiliari

Les ‘fintech’ del totxo

Irrompen al mercat noves agències immobiliàries en línia que ofereixen tarifes fixes als propietaris per vendre els habitatges

Més enllà de l’estalvi respecte a les agències tradicionals, les ‘proptech’ es volen diferenciar per una major transparència i un servei de qualitat

Estimen que poden arribar a esgarrapar un 20% del mercat

Encara sónforça desconegudes però al Regne Unit copen gairebé el 50% de les compravendes

Encara són unes desconegudes per a la majoria de la població però les immobiliàries en línia comencen a fer-se un lloc en el mercat, i en els darrers mesos hi ha hagut una certa explosió de noves firmes, sobretot en mercats amb alta demanda com ara els de Madrid i Barcelona. Igual que les fintech en el sector financer, les proptech basen el seu model de negoci en les possibilitats que aporta l’ús de les noves tecnologies aplicades en aquest cas al totxo, “aportant valor i donant resposta a una demanda existent al mercat”, explica el fundador i màxim responsable de Cliventa, Alejandro Briceño.

El que venen a oferir aquestes noves firmes, expliquen des del sector, és ajuda i assessorament per a la venda d’un pis, però sense haver d’assumir l’alt cost d’una agència tradicional (una comissió sucosa respecte del preu del pis). I alhora, explica el soci de Housfy, Albert Bosch, guanyar en transparència: “Amb nosaltres qui mana és el propietari, ell decideix per exemple el preu, nosaltres li donem les eines i la informació per fixar-lo però la darrera paraula és seva”, explica.

Aquesta és de fet la base del model de negoci d’aquestes agències en línia, donar les regnes al propietari, que és també, per exemple, qui assumirà la tasca d’ensenyar el pis als possibles compradors, si bé les agències s’encarregaran prèviament de fer una selecció prenent com a base aquells que mostrin un major potencial per tancar la compra. Com explica Bosch, “amb nosaltres el propietari haurà de treballar més però també podrà decidir més”. Decideix per exemple com i quan es fan les visites: “Les agències tradicionals no donen l’opció a fer-les en cap de setmana i això és absurd perquè és quan millor li va al propietari i al possible comprador, ho simplifica tot perquè en un sol dia es poden programar moltes visites i accelerar el procés”, explica el soci de Propertista, Lorenzo Ritella. En el fons, afegeix el soci de Propertista, “es tracta de passar de l’eslògan de jo et venc casa teva al de tu et vens casa teva i jo t’ajudo”.

Una altra aposta clara de les agències en línia, explica Ritella, és donar molta visibilitat al producte, “nosaltres podem publicar-lo a més de cent portals immobiliaris, tant nacionals com de fora per atreure també el comprador estranger”.

Un negoci que atreu inversors

Tot i l’absolut ostracisme que ha experimentat el sector immobiliari a l’hora de guanyar inversió, aquestes firmes estan demostrant que el diner i el totxo es poden tornar a estimar. La majoria de les proptech han tancat ja alguna tanda d’inversió, i el soci de Housfy explica que una de les motivacions per entrar en aquesta activitat va ser justament “veure que era un tipus de negoci que podia atreure més capital”.

El cert és que el mercat immobiliari torna a estar calent en ciutats amb gran demanda com ara Barcelona i les agències en línia volen esgarrapar part del pastís argumentant que són una alternativa fresca a un sector que s’ha renovat poc en els darrers anys: “Molts clients no veuen justificat el preu que paguen per contractar aquestes agències tradicionals pels serveis i la informació que els donen”, explica Briceño. Per això aquestes firmes tampoc dubten a l’hora d’explicar el seu model de negoci a comparar-se amb Airbnb, “perquè, com ells, nosaltres t’oferim totes les eines per ajudar-te, en aquest cas a vendre el pis”, destaca Bosch. El responsable de Housfy afirma, a més, que “si el client ens fa cas en les recomanacions que fem garantim que el pis es vendrà en menys de 90 dies”.

Les proptech encara ocupen un percentatge molt menor en el conjunt del mercat, però al Regne Unit, on aquesta activitat està ja força desenvolupada, poden copar fins al 50% de les operacions de compravenda: “La previsió de creixement que tenim aquí és molt alta perquè estem adaptant un model de negoci que funciona molt bé”, assenyala Bosch. I, de fet, aquesta és una de les claus que argumenten aquestes agències per esperar un ràpid creixement. Com explica Briceño, “és cert que encara hi ha molta gent que no ens coneix, però l’experiència és tan bona que quan algú ens prova ens recomana”.

Per menys de 600 euros
Una de les característiques d’aquestes agències és que ofereixen els seus serveis a canvi d’una tarifa fixa, que pot anar entre els 600 i els 1.200 euros. No importa quin és el valor de l’habitatge que es ven perquè els costos dels serveis que ofereixen són iguals per a qualsevol producte. Tot un al·licient si es té en compte que una agència tradicional pot ingressar una comissió de 25.000 euros per vendre un pis d’uns 250.000 euros.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.