Gran angular

El capitalisme conscient entra a Fira de Barcelona

L’entitat ha reestructurat el seu model de negoci posant el rumb cap a la sostenibilitat i la responsabilitat social

Fira de Barcelona va decidir reorganitzar la seva estructura fa tres anys per tal de donar un nou impuls als salons, després d’haver entomat alguns d’ells fortes davallades. D’aquesta reorganització van sorgir sis unitats de negoci i va néixer el nou enfocament cap a la sostenibilitat, la innovació i les noves tecnologies: ha implantat mesures per millorar l’eficiència energètica –el recinte de Gran Via disposa de més de 18.000 plaques solars–, la gestió de residus, processos sense paper, promoció del transport públic i importants accions de responsabilitat social corporativa (RSC), com ara la participació en la Plataforma Refresh –és la primera institució de l’Estat que hi participa–, un projecte pilot de la UE contra el malbaratament alimentari. Aquest cúmul d’accions va fer que Fira de Barcelona rebés enguany el Premi al Desenvolupament Sostenible, atorgat per UFI, l’associació mundial de fires.

Dins del nou organigrama, destaca la feina que està portant a terme l’equip de la Unitat de Negoci de Sostenibilitat i Infraestructura, que condueix salons reconeguts –com ara Smart City, Construmat i Piscina & Wellness–, que ha estat l’artífex de la reconversió d’altres d’obsolets –l’antic BCNRail, ara Smart Mobility, o CarbonExpo, el nou Innovate4Climate– i de la creació del ja referent iWater o del transversal Circular Economy, creuant ja alguns d’ells fronteres. “Estem en un canvi d’època i volíem fer els salons sense donar l’esquena a la tecnologia, la innovació i la sostenibilitat”, afirma Josep Jonàs, director d’aquesta unitat de negoci. Assegura que les ciutats són clau en el canvi climàtic i la sostenibilitat, i que per això és necessari parlar de “seguretat alimentària, aigua, aire i residus, grans riscos i reptes de futur”.

Aliances potents.

Per donar força als reptes, Jonàs busca aliances de pes. L’any passat, es va arribar a un acord amb les Nacions Unides per ubicar a l’entrada del saló iWater, celebrat conjuntament amb l’Smart City, els objectius de desenvolupament de la institució. Enguany, conjuntament amb World Bank, van organitzar el saló Innovate4Climate, celebrat el maig passat, amb el compromís de fer-ne dos més, un a Frankfurt el 2018 i un altre a la Xina el 2019, per tornar a Barcelona el 2020, amb un saló plenament consolidat.

El calaix és ple de temàtiques, com la desforestació, la seguretat alimentària i les energies netes, en espera del moment oportú. “Tenim l’oportunitat de fer negocis d’una manera diferent, tenint en compte les persones i el medi ambient. És una revolució conceptual i podem ser protagonistes, pensant globalment i actuant localment. Ens cal estar convençuts que és possible”, assegura Jonàs.

L’última edició del Trust Barometer, del gener d’enguany, insisteix en la necessitat que les empreses facin compatible els beneficis econòmics i socials. És la RSC una tendència real? “Per a la majoria d’empreses que en fan, no es tracta només d’imatge, són conscients de les seves accions”, afirma Mercè Bernardo, professora de gestió de qualitat a la UB.

Certament, com apunta Vicenç Polo, vicepresident de la Comissió d’Economia i Sostenibilitat del Col·legi d’Economistes de Catalunya, “no hi ha hagut una eclosió de RSC, però és una tendència a l’alça, una pluja fina, perquè en ella s’agrupen interessos d’empreses, accionistes, treballadors i entorn social i mediambiental”. “La RSC ha arribat per quedar-se”, assegura. Es tracta d’un capitalisme conscient que, per Polo, “Europa està liderant”. El nou rumb pres per la Fira sembla encertat.

L’equip que ha encès la flama

“És possible fer negocis fent alhora del món un lloc millor” és el lema de l’equip de trenta persones, liderades per Josep Jonàs, que formen la Unitat de Negoci de Sostenibilitat i Infraestructura. Ells han introduït un ADN especial als salons de la Fira i ho tenen clar: “Hem de continuar sorprenent perquè no podem apagar la flama que hem encès.”

Salons de la Unitat de Negoci de Sostenibilitat

P Smart City Expo World congressos

P Smart Mobility

(antic BCNRail)

P Circular Economy (transversal)

P iWater Barcelona

P Innovate4Climate

(antic CarbonExpo)

P Barcelona Building Construmat

P Piscina & Wellness Barcelona

Salons exportats per la Unitat de Sostenibilitat

P Smart City Expo: Puebla, Kyoto, Buenos Aires, Casablanca i Istanbul

P Barcelona Building Construmat: Cuba

6 Unitats de Negoci:

P Packaging, Printing i Retail

P Sostenibilitat i Infraestructura

P Alimentaria Exhibitions

P Ciències de la Vida i Química

P Salons Públic i Festivals

P Negoci Tecnològic i Emprenedoria / Vendes Internacionals

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a