Gran angular

Noves rutes en el negoci del cotxe

El vehicle elèctric i autònom dona un paper rellevant a la TIC en automoció

Hi ha escenaris de radical bescanvi de papers entre TIC i marques

La indústria de l’automòbil, tradicionalment avesada a abraçar tota innovació tecnològica que la faci més competitiva, s’acosta, justament de la mà de la tecnologia, a una transformació disruptiva del seu model de negoci, en què les TIC hi poden tenir molt a veure.

S’ha de dir que els nous conceptes de negoci estan determinats per la incorporació al cotxe de tot un reguitzell de novetats tecnològiques lligades a la connectivitat i autonomia dels vehicles.

Tal com preveu la consultora KPMG en el seu darrer informe sobre el sector de l’automoció, s’albiren, per a un futur no gaire llunyà, tres possibles models de negoci. Com explica Natán Díaz, soci de KPMG Management Consulting, el més probable és que “les grans marques d’automòbils i les empreses tecnològiques s’uneixin puntualment, en una joint venture, per tal de desenvolupar serveis i productes tecnològics.”Si hom mena per aquest sender”, com avança Natán Díaz, “les TIC haurien de tenir un paper concret en el disseny del cotxe, alhora que les marques podrien intervenir en el disseny de dispositius tecnològics per als vehicles”. Així doncs, hi hauria un bescanvi de papers que, a més a més, comportaria que el sector de components també participés en aquest nou model de col·laboració, com anuncia l’expert de KPMG.

Però també hi ha escenaris alternatius, menys probables però que no s’haurien de descartar. En el primer que planteja la prospectiva de KPMG, les empreses TIC es presentarien com a TIER. En aquest cas, “les grans marques d’automòbils cedirien a les empreses tecnològiques el desenvolupament de tecnologia dels productes i serveis per a automoció, esdevenint així proveïdors de les grans marques”. Això suposaria que el sector de components hauria de donar entrada a nous competidors, que podrien plantejar aliances a les empreses tradicionals. Així mateix, en aquest escenari “la innovació provocada per la disrupció dona lloc a start ups especialitzades en el desenvolupament d’aplicacions de vehicles”. El sector de capital risc, de fet, ja observa aquestes empreses especialistes com una gran oportunitat de negoci.

En un altre futur possible, el bescanvi de papers encara és més radical, i tant es poden veure marques que es converteixen bàsicament en desenvolupadors de productes i serveis tecnològics com desenvolupadors tecnològics que assumeixen la responsabilitat d’esdevenir fabricants de vehicles.

Es configura així un nou ecosistema, en què els fabricants de components es veuran obligats a teixir noves relacions i afanyar-se a ser partícips de nous desenvolupaments de productes si no volen quedar-se a fora.

Una logística pendent dels afers exteriors

Les marques hauran de seguir amb cura l’avenir de les relacions internacionals si no volen patir algun ensurt en la cadena logística, que en automoció sempre s’ha de tractar amb la màxima delicadesa. Com afirma Antonio Fondevilla, vicepresident de CEVA, “és clar que les relacions de poder internacionals afecten els fluxos d’emmagatzematge de vehicles i components i dels serveis”. Cal preveure qualsevol incidència: que Xina apugi un 75% l’impost sobre el transport de vehicles petits; Índia, com també Xina, rebaixi la longitud dels tràilers de transport; vagues al sector de transport a la Costa Oest dels EUA, que col·lapsen la logística; ciberatacs, que han tingut una gran afectació al sector o congestions en ports i aeroports. Un sector tan globalitzat no pot perdre de vista “el Brexit, la tensió amb Corea del Nord, el mur que vol aixecar Trump a la frontera amb Mèxic o el mal que pugui fer Estat Islàmic”.

En un futur que de fet ja és aquí, “el concepte de corredor logístic s’ha de pensar tot tenint en compte qüestions com els efectes del canvi climàtic o que anem cap a un món en xarxa en què les megaciutats faran de grans nodes, també en l’automoció”, en temps en què els corredors els marquen nous actors, com Xina o Índia, però també Mèxic, Turquia, Nigèria o Indonèsia. El logista de l’automoció ja té en compte, a hores d’ara, que “la presència de més tecnologia al cotxe vol dir que es mouran menys volums, però amb vehicles que, per exemple, seran més sensibles als canvis de temperatura.”El fet que la vida del cotxe sigui cada cop més curta fa que guanyi importància la capacitat d’aparèixer amb celeritat al mercat. També preocupa al sector que, en el transport, “haurà de competir per l’espai amb sectors com el farmacèutic, amb molt més múscul financer.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.