Eines

La intuïció cotitza a la baixa

La digitalització de les empreses proporciona dades amb les quals fer patrons que ajuden a prendre decisions

Els empresaris intuïtius estan donant pas a models intel·ligents

Metal­caucho és una empresa que pro­ve­eix el sec­tor de l’auto­moció de peces de recanvi des de 1987. No les fabrica direc­ta­ment, aquesta part del negoci no és estratègica i la té assig­nada a un bon nom­bre de proveïdors, alguns dels quals tre­ba­llen exclu­si­va­ment per a la com­pa­nyia cata­lana. Allò real­ment subs­tan­cial per al negoci és saber per cada marca i model de cotxe qui­nes són les peces que tenen un alt índex de subs­ti­tució i, per tant, què els interessa repro­duir i encar­re­gar-ne la fabri­cació. També és impor­tant pre­veure en quin moment tin­dran mer­cat per no tenir al magat­zem recan­vis que encara no han començat a fallar en els cot­xes i per als quals no hi ha demanda. Metal­caucho va acon­se­guir lide­rar el mer­cat espa­nyol del sec­tor gràcies a un còctel fet amb una bona base d’experiència, un toc amar­gant d’equi­vo­ca­ci­ons i, sobre­tot, un raig d’intuïció empre­sa­rial, un intan­gi­ble força difícil de defi­nir.

Bagatge.

El dic­ci­o­nari defi­neix intuïció com aque­lla “capa­ci­tat de per­ce­bre i ava­luar la rea­li­tat exte­rior basada pri­o­ritària­ment en l’experiència i el bagatge per­so­nal per damunt de dades objec­ti­ves”. Són mol­tes les empre­ses cata­la­nes que han tri­om­fat gràcies a empre­sa­ris visi­o­na­ris i intuïtius, amb olfacte. El pro­blema de basar un negoci en aquesta sin­gu­la­ri­tat és que quan l’artífex es retira o des­a­pa­reix, tot tron­to­lla.

El 2015 Metal­caucho va ser adqui­rida pel fons d’inversió català Abac Solu­ti­ons, que va pac­tar una tran­sició dolça amb el pro­pi­e­tari. La idea era tenir temps per desen­vo­lu­par un sis­tema informàtic intel·ligent basat en les dades mas­si­ves que per­metés pren­dre deci­si­ons a par­tir del conei­xe­ment real i no de la intuïció. El resul­tat es veurà en el nou catàleg de l’empresa que es publi­carà aquest any, que suma a les 12.000 referències de l’ante­rior dues mil més, aquest cop indi­ca­des pel sis­tema desen­vo­lu­pat. A més a més, la pre­visió és reno­var-lo anu­al­ment i publi­car-lo en diver­sos idi­o­mes per als nous mer­cats que estan obrint, cadas­cun amb les par­ti­cu­la­ri­tats que el sis­tema pot detec­tar. Per exem­ple: quan la xarxa de car­re­te­res no és bona o el temps és incle­ment algu­nes peces s’han de can­viar amb més freqüència. Gràcies a tot això el crei­xe­ment s’està acce­le­rant més.

La digi­ta­lit­zació de les empre­ses sig­ni­fica en molts casos dei­xar de banda la intuïció per l’anàlisi de les dades. “Adéu a la intuïció!”, pro­clama José Vicente Gar­rido, direc­tor gene­ral de la con­sul­tora Inte­gral Inno­va­tion Experts, espe­ci­a­lit­zada en Indústria 4.0. Gar­rido, que va par­ti­ci­par en unes jor­na­des orga­nit­za­des pel Col·legi d’Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya, va expli­car que la trans­for­mació digi­tal evo­lu­ci­ona molt ràpida­ment i va ani­mar les empre­ses a afron­tar el repte com una opor­tu­ni­tat i per no que­dar-se fora del mer­cat: “Ser poc ambiciós és un risc”, va dir.

Entre les estratègies a seguir hi ha pre­ci­sa­ment la recon­versió de la tra­di­ci­o­nal engi­nye­ria de pro­ducte en engi­nye­ria digi­tal apro­fi­tant les tec­no­lo­gies d’inter­net de les coses o el big data. “Els pro­duc­tes con­nec­tats són una font de valor perquè pro­por­ci­o­nen dades que es poden ana­lit­zar i així fer evo­lu­ci­o­nar els pro­duc­tes de forma més ràpida; és pas­sar de la intuïció a la cons­ta­tació amb dades”, va afe­gir Josep Ortega, direc­tiu de PTC, un proveïdor de solu­ci­ons tec­nològiques perquè les empre­ses afron­tin aquesta trans­for­mació.

Ortega va posar l’exem­ple el canvi que ha dut a terme l’empresa dels Estats Units de maquinària per a la mine­ria Joy Glo­bal, actu­al­ment pro­pi­e­tat de la japo­nesa Komatsu. Les màqui­nes que es dedi­quen a tas­ques extrac­ti­ves neces­si­ten ruti­nes de man­te­ni­ment regu­lars perquè els com­po­nents són sot­me­sos a una gran agressió. Cons­ci­ent que man­te­ni­ment és sinònim d’atu­rada i per tant de cos­tos, Joy Glo­bal va dotar les seves màqui­nes de sen­sors que gene­ren dades que un cop ana­lit­za­des per­me­ten desen­vo­lu­par patrons de com­por­ta­ment i pre­dir quan una peça està a punt de tren­car-se o dei­xar de fun­ci­o­nar. Això sig­ni­fica pas­sar del man­te­ni­ment ruti­nari al man­te­ni­ment pre­dic­tiu. Per al cli­ent és un guany d’eficiència i per al fabri­cant és anar més enllà de ven­dre un pro­ducte a ofe­rir un sis­tema de pro­ducte, molt més com­pe­ti­tiu i ren­di­ble, que deixa a anys llum la intuïció.

Dades per confeccionar el menú

La companyia de restauració col·lectiva Serunion també aprofita el seu procés de digitalització per oferir alguna cosa més que menús. La introducció d’aplicacions mòbils als usuaris dels menjadors d’empresa o als pares, en el cas dels menjadors escolars, està revolucionant l’empresa perquè els consums queden registrats i és possible arribar a conclusions en aspectes com ara els hàbits dels comensals.

L’empresa té com a clients l’administració pública o les empreses, que convoquen concursos de concessió del servei, i fins ara no tenia via de comunicació directa amb l’usuari final. Les app han trencat aquesta barrera: “La gran quantitat de dades que obtenim dels usuaris ens ajuden a definir millor els menús perquè sabem qui menja què”, explica Antoni Llorens, president i director general de la companyia.

A més, la digitalització ajuda les empreses a gestionar millor els seus menjadors, evitant saturacions i impulsant polítiques d’alimentació saludables amb missatges d’informació nutricional: “Les empreses cada cop estan més interessades per la salut dels seus treballadors”, diu Llorens.

A partir d’aquí les possibilitats són enormes: “Si en un futur aconseguim vincular les dades d’alimentació amb les que proporcionen les analítiques mèdiques o les que generen les aplicacions del gimnàs, es podria fer molt per la salut de les persones”, diu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.