Empreses

Les teles guanyen adeptes

La tercera generació de Ribes & Casals combina tradició i noves tecnologies per satisfer els clients d’abans i d’ara

Tiendatelas.com, el web de venda en línia, rep 1 milió de visites anuals

Fa 85 anys obria al número 25 del carrer Alt de Sant Pere de Barcelona la primera botiga Ribes & Casals, fundada per Joan Ribes i Joan Casals. Era una època en què el sector tèxtil a Sabadell i Terrassa i la confecció industrial gairebé no existien. L’èxit va fer que el negoci es traslladés, el 1940, a una nova botiga més gran i modernitzada, ubicada al carrer Pau Claris, 79, i que se n’obrís una segona, l’any 2000, al carrer Roger de Llúria, 7, amb la voluntat que amb el temps agafés el relleu del local de Pau Claris i es convertís en la seu de la firma a la capital del país.

Paral·lelament, s’anaven succeint els canvis generacionals al capdavant del negoci. En la dècada dels setanta, es van ocupar de la gestió empresarial els fills dels fundadors i a finals de la dècada dels noranta hi van entrar els nets, els cosins Àlex i Ramon Casals, actuals gestors de la firma. La tercera generació ha mantingut la trajectòria històrica de Ribes & Casals, que ha estat sempre la de ser fidel a la venda de teixits per al públic en general i a l’engròs, adaptant-se als nous temps i a les demandes dels clients en cada moment.

La confecció industrial a preus molt econòmics ja va sumir el sector en una situació delicada, prèvia a la crisi financera que es va patir de manera general a partir del 2007. Tot i això, Àlex Casals assenyala: “No vam ser dels més perjudicats perquè, al final, el nostre és un sector d’estalvi. Durant aquells anys vam tenir el mateix tràfic a la botiga, tot i que el tiquet va baixar.” Tanmateix, van decidir no acomiadar ningú i mantenir la plantilla, que ara ha arribat als 180 treballadors, repartits entre les botigues que la firma té a Barcelona, Madrid, Sevilla, Palma i Màlaga.

La crisi va canviar moltes coses en el sector: va provocar que les peces artesanes, fetes per un mateix, fossin molt apreciades i, a més, el client tipus va deixar de ser una dona de certa edat per passar a un ventall ampli d’edats i dels dos sexes. “Avui dia hi ha força homes que saben cosir, cada vegada més, i que són aficionats al bricolatge. A ells també els tenim com a clients, perquè venen a la botiga a buscar teles per entapissar cadires, per exemple”, explica l’Àlex.

Noves línies de negoci.

La tercera generació va ampliar àrees de servei al client. Va incorporar la merceria a les botigues el 2012 i, a més de continuar amb les línies de venda de teixits al detall i a l’engròs, han entrat en la confecció de roba per a la llar. “Fem a mida qualsevol cosa que es necessiti per a la casa o per als hotels, el sector de la restauració, cinemes, teatres i empreses, entre altres, des de coixins a cortines, cobrellits, mantes o llençols”, assenyala en Ramon. A més, des d’enguany també han entrat en la línia nàutica, “amb la confecció de coixins de pell sintètica nàutica i d’articles tècnics per a l’exterior, com tendals”. A hores d’ara, incideix Ramon, “amb el nostre assortiment podem satisfer el 90% de la demanda”.

En la introducció de les noves generacions en el món de la costura també han tingut molt protagonisme els programes de televisió específics i els canals que han obert els bloguers a la xarxa, que cada cop tenen més seguidors. Ribes & Casals també s’ha sumat a aquest canvi. El seu web de venda en línia, Tiendatelas.com https://tiendatelas.com/ , un espai inaugurat el 2014, té 1 milió de visites anuals i més de 5.000 productes introduïts. El 2015 va rebre el Premi Nacional a la Iniciativa Comercial. “El web, en què tot just acabem d’introduir millores, permet que els clients que no tenen una botiga nostra a prop puguin accedir amb facilitat als nostres productes, estalviant-los temps i desplaçaments, que, en definitiva, també representa un estalvi de diners”, indica l’Àlex.

També estan presents a les xarxes socials més conegudes. “Estem especialment actius a Facebook (https://ca-es.facebook.com /RibesCasals/ ), Instagram www.instagram.com/ribesycasals/?hl=es i YouTube https://www.youtube.com/channel/UCb_-Wx9_OYTLUu0E_rYf-zg ”, diu l’Àlex, que explica que donen suport i fan campanyes amb bloguers, organitzen concursos a través del canal de YouTube i participen en programes de televisió dedicats a la costura.

Quant a teixits, el Ramon i l’Àlex són testimonis dels canvis generacionals que s’han produït en l’últim quart de segle i de les preferències de les àrees de l’Estat. “Cada zona no només té la seva pròpia moda, sinó que també són diferents els patrons dels vestits, els colors i els estampats, i el tipus de teixits demandats”, explica l’Àlex, que destaca que “a Madrid venem més llaneria i més teixits amb pedreria, mentre que a Barcelona el client és més sobri i li agraden més els teixits llisos per als esdeveniments socials.”

L’Àlex i el Ramon són els fills més grans de les famílies propietàries. Tot i això, els pares encara continuen anant a la botiga de Barcelona, “donant savis consells i participant en les decisions importants”, explica en Ramon. “Intentem que hi hagi un sol punt de vista i un sol criteri a l’hora de prendre decisions i, tot i que tenim punts de vista diferents, sempre ens posem d’acord”, puntualitza l’Àlex.

RIBES & CASALS

Facturació
17 M€
Treballadors
180
Any de fundació
1933
Ribes & Casals ofereix assessorament personalitzat als seus clients. Per les botigues de Barcelona i Madrid passen diàriament gairebé un miler de persones.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a