Infraestructures

Fractures que són impagables

deute

Els veïns de Girona afectats pel TAV veuen que hi ha greuges econòmics i socials difícils de quantificar

Donen suport a l’Ajuntament en les reclamacions a Adif

5,2 milions ha hagut d’assumir la ciutat, quan li pertocava a Adif

Pas­sats jus­tos 10 anys des que Adif va obrir en canal l’epi­cen­tre de la ciu­tat de Girona, hi ha greu­ges que els diners no poden pagar. Diven­dres, l’Ajun­ta­ment va fer pública una fac­tura de 5,2 mili­ons d’euros de cos­tos que ha hagut d’assu­mir la ciu­tat i una ampli­ació de 4,8 mili­ons d’obres que encara a hores d’ara hi ha pen­dents de fer. Uns diners que des de les asso­ci­a­ci­ons de veïns con­si­de­ren curts tenint en compte tot el que han vis­cut i el que han per­dut pel camí. En tot cas, els repre­sen­tats dels bar­ris afec­tats direc­ta­ment per les obres del TAV donen suport a la rei­vin­di­cació del con­sis­tori, que d’una manera o altra ha recla­mat aquesta fac­tura, i Adif l’ha de pagat, com sigui, per fer justícia a la ciu­tat.

El pre­si­dent de l’asso­ci­ació de veïns del barri de Sant Narcís, Xavier Rey­ner, valora en posi­tiu la tasca feta en aquest informe, però lamenta que acabi sent “tou i des­cafeïnat”. “És un informe peri­cial, una memòria econòmica com­pleta de tot allò que ha desem­but­xa­cat l’Ajun­ta­ment”, afirma, però alerta que tot el que hi surt des de l’asso­ci­ació “ja ho sabien” i que “no aporta res de nou”. Una de les coses que no reflec­teix, segons el repre­sen­tant veïnal, són els greu­ges morals. “Hi ha gent que ha per­dut el negoci perquè no es van fer les coses bé en el seu moment, i ara no poden recla­mar a ningú”, sosté. En tot cas, diu, estan en espera de veure els pròxims pas­sos que fa el govern muni­ci­pal: “Si es queda aquí, l’informe és fluix.” Rey­ner demana també “ser posi­tius” perquè “s’està veient el final, i ara toca recu­pe­rar la vida al parc i mirar enda­vant”. Sobre aquest futur també alerta que l’Ajun­ta­ment no confiï tant que Adif faci les obres que té pen­dents, com és el cas de la plaça Espa­nya. “Sem­pre van dient que sí, que ho faran, però al final tots sabem que és que no, com reflec­teix l’informe.”

Dolors Hernández, pre­si­denta de l’asso­ci­ació de veïns de Sant Narcís Sud, con­si­dera que fa falta una fac­tura “molt més difícil de quan­ti­fi­car”, que és la de l’impacte econòmic i social. “Les obres van coin­ci­dir amb l’època més com­pli­cada de la crisi, i que ha afec­tat de ple l’entorn de l’estació i el parc Cen­tral”, asse­gura la repre­sen­tant veïnal, que posa èmfasi en el fet que no s’han d’obli­dar les afec­ta­ci­ons al polígon Mas Xirgu i a l’entorn del car­rer Ovi­edo, on mol­tes empre­ses i boti­gues han anat des­a­pa­rei­xent.

Cal fer pinya

Hernández és de l’opinió que cal fer pinya entre tots els bar­ris, perquè és un afer de ciu­tat. “Hem d’empènyer moltíssim i entre tots; està molt bé tenir una visió de barri, però també cal mirar en el seu glo­bal, en la ciu­tat”, afirma. Recorda que un dels prin­ci­pals motors econòmics de la ciu­tat és el turisme. “Quina impressió tenen els turis­tes quan arri­ben?”, es pre­gunta, alhora que denun­cia que l’edi­fici que hi ha mun­tat actu­al­ment “no és una estació, és un forat on entres a les vies” i la del tren con­ven­ci­o­nal “no és digna”. Hernández lamenta que, amb l’espai que hi ha, no s’hagi fet “una zona comer­cial que reflec­teixi el comerç de qua­li­tat que hi ha a la ciu­tat”. En la mateixa línia sosté que amb l’arri­bada del TAV no n’hi ha prou i que hi ha molta feina per fer encara. “A Girona ha arri­bat el tren i res més; però ara cal dig­ni­fi­car la zona, que al cap i a la fi és la cara que dona la ben­vin­guda a la ciu­tat”, alerta. “Els de Madrid ens han dei­xat pen­jats del tot” i recorda que a l’estació de Sans de Bar­ce­lona ha pas­sat el mateix, s’ha fet un nyap que divi­deix en dos una ins­tal·lació ja feta en comp­tes de fer-ne una de decent pel TAV. La pre­si­denta asse­gura que donen suport a l’Ajun­ta­ment: “No estan sols, esta­rem al seu cos­tat perquè el que ha pas­sat és un enorme greuge per a la ciu­tat”. Pel que fa a l’informe de greu­ges que va pre­sen­tar el govern muni­ci­pal diven­dres pas­sat, con­si­dera que “és cor­recte” i “gens exa­ge­rat”.

LES FRASES

L’informe és fluix, tou i descafeïnat si es queda aquí, no aporta res de nou, ja ho sabíem tot
Xavier Reyner
president de l’associació de veïns del barri de Sant Narcís
Ha arribat el tren i res més; cal dignificar la zona, la cara que dona la benvinguda a la ciutat
Dolors Hernández
presidenta de l’associació de veïns de Sant Narcís Sud
Sant Narcís encara té les nafres de les obres i podem dir que continua en el postoperatori
Josep Maria Castanyer
president de la Federació d’Associacions de Veïns de Girona

“Hi ha coses perdudes, potser per sempre”

Òscar Pinilla

L’Ajuntament de Girona, amb el seu informe de greuges del TAV, vol passar comptes i, almenys, passar factures d’uns perjudicis immensos que ha suportat la ciutat. Però n’hi ha d’altres que no es poden quantificar, però sí qualificar. El barri de Sant Narcís va quedar aïllat i desenes de tanques van afogar uns negocis que van haver de conviure amb les grues i la polseguera dels camions que van envair la zona. A molts d’aquests negocis els van escanyar tant que van haver de tancar. “El gran sacrifici de les obres el va suportar el barri de Sant Narcís, i hi ha coses perdudes, potser per sempre”, lamenta Josep Maria Castanyer, president de la Federació d’Associacions de Veïns de Girona. Una d’aquestes és la flora, ja que el gruix del parc Central és ara una llosa de formigó “que no deixa créixer res”, assegura el representant veïnal: “No es pot fer un parc amb arbres”. En aquest sentit, recorda que hi ha obres pendents de fer, i d’altres que han quedat al calaix. “Sant Narcís encara té les nafres de les obres i podem dir que continua en el postoperatori”, assegura metafòricament Castanyer. “El que queda és inevitable”, afirma. Pel que fa a les tasques pendents, el president veïnal recorda que “el tren ha molestat molt” i que ha fet de barrera en dos sectors de la ciutat, i demana que es busqui una solució. “A hores d’ara el barri de Sant Narcís i el de Palau estan incomunicats per la part sud perquè la ciutat està absolutament partida”, lamenta. Sobre aquest projecte, recorda que “el paquet inicial” incloïa fer subterrànies les línies del TAV i del tren convencional. Això, de retruc, permetia la desaparició del viaducte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.