Empreses

Camarasa Fruits planeja vendes a tercers i prepara una app de negoci en línia

L’empresa familiar ha passat en tres generacions de vendre llegums cuits a tenir un grup de cinc fruiteries ‘premium’, un restaurant i un obrador

En alguna de les botigues, la venda per telèfon és d’un 80% sobre el total

L’empresa familiar Camarasa Fruits –propietària de 5 botigues de fruita i verdura premium, un obrador per a productes de quarta gamma i un restaurant– vol fer un nou salt en el seu model de negoci i començar a comercialitzar el seu producte elaborat a tercers. Fins ara, aquesta firma creada l’any 1959 per un matrimoni de pagesos de Santalinya, i que ara dirigeix el seu net, feia només venda directa al consumidor. “Estem rebent bona resposta de botigues gurmet i fins i tot xarcuteries d’alta qualitat interessades a comercialitzar els nostres productes de quarta gamma”, avança Marc Taribó, director general de Camarasa Fruits i tercera generació de la família.

La companyia planeja aquesta nova línia després de la posada en marxa del nou obrador al barri de Gràcia de Barcelona, que els ha suposat una inversió de 280.000 euros. Taribó diu que amb les noves instal·lacions augmenta exponencialment la capacitat de producció que tenen per manipular fruita i verdura, i hi afegeix que, a més a més, han obert un espai per vendre al públic. Un altre dels nombrosos projectes que té en marxa el director general és comercialitzar el fruites i verdures a través d’una aplicació informàtica.

El cert és que el servei a domicili ha estat un dels elements distintius d’aquestes fruiteries, molt abans que el comerç en línia s’escampés com una taca d’oli. De fet, els encàrrecs per telèfon en alguna de les botigues de Camarasa Fruits han arribat a representar, en diferents exercicis, més del 80% de les vendes. Però, per als clients més joves, el telèfon ha deixat de ser un canal eficient i Camarasa Fruits s’ha posat les piles per actualitzar-se. Marc Taribó explica que es troben en fase de desenvolupament de l’aplicació, que permetrà fer comandes en línia a qualsevol hora del dia i no només quan sigui oberta la botiga, com ara. “L’estructura logística per distribuir el producte ja la tenim des de sempre. De fet, tenim sis furgonetes que reparteixen el nostre gènere”, diu.

La previsió és que es pugui fer servir l’aplicació mòbil en el primer trimestre del 2019, si es resolen les dificultats tècniques que representa la venda de producte fresc.

La història d’aquesta empresa, que factura 4,5 milions i preveu superar els 5 l’any vinent, és un bon exemple de superació. Els avis de Marc Taribó, Maria Camarasa Alòs i el seu marit Ramon Taribó, van començar el negoci venent llegums cuits en una petita botiga de 50 metres quadrats, on, a més, vivien amb els seus tres fills. Ramon Taribó va morir jove i la seva esposa va marcar la que seria la filosofia d’empresa de Camarasa Fruits: l’aposta pel producte de més qualitat.

Aviat, va començar a diversificar el negoci i van obrir la primera formatgeria de Barcelona amb productes d’importació. Als anys vuitanta, els tres fills van decidir repartir-se les botigues i anar per separat. El pare de Marc Taribó es va quedar la fruiteria del carrer Torras i Pujalt, i va optar per fer créixer el negoci, inaugurant dues fruiteries més al barri de Sarrià-Sant Gervasi. L’any 1992, va anar més enllà, amb la construcció d’un obrador per fer producte de quarta gamma, és a dir elaborats de fruita i verdura per al consumidor.

L’any 2008, Marc Taribó va decidir agafar les regnes del negoci coincidint amb l’ampliació de la botiga de Torras i Pujalt, que, amb una inversió de quasi un milió d’euros, deixava de ser només una fruiteria per convertir-se en un espai gurmet amb un obrador obert, on es farien safates i el producte es personalitzaria al client.

Amb la visibilitat que els va donar aquest nou model, van rebre l’oferta d’assumir l’àrea de fruites i verdures del centre comercial l’Illa, que va suposar un altra passa de gegant en el model de negoci, doncs hi van incloure a més un restaurant propi. “Va ser un impuls a la facturació i a la plantilla.”, recorda

Després, van entrar a l’espai gurmet d’El Corte Inglés de la Diagonal, i recentment al de plaça Catalunya.

Camarasa Fruits ven una mitjana de 2.500 quilos de pèsols al mes, de què només uns 3 quilos amb tavella. Marc Taribo explica que, en temporada alta d’aquest llegum, tenen cinc persones contractades per pelar-los. Enguany, però, han comprat una màquina que agilitzarà el procés.
Facturació
4,5 M€
Treballadors
45
Any de fundació
1959


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.