Emprenedors

Sembrar la digitalització al camp

L’‘start-up’ theBlueDots ha creat un dispositiu que monitora els cultius

Un producte molt tecnològic i d’alt cost no té cabuda, ni futur, en el sector de l’agricultura, i menys a l’Estat espanyol. El cofundador de l’empresa emergent theBlueDots Eduard Cabanas va rebre aquest consell quan començava a posar la llavor d’un dispositiu que monitora camps de cultiu. “Comencem bé!”, va pensar Cabanas. El seu producte era altament tecnològic i el que hi havia fins aleshores al mercat era molt car.

Així que el desenvolupament de l’eina va partir de dues premisses: havia de ser molt fàcil de fer servir i competitiva en preu. Tres anys després estan a punt de treure al mercat un sistema de monitoratge de plantes i arbres per al qual només cal prémer un botó per posar-lo en marxa i amb un sistema de subscripció mensual d’uns 30 euros aproximadament.

El dispositiu, que s’instal·la al camp, recull i processa informació de variables com ara la temperatura, el vent, l’índex de radiació, la humitat del subsol, etc. I a més adverteix el productor d’amenaces de fongs, gelades o altres alertes que decideixi el client.

El dispositiu envia les dades a una plataforma (un procés especialment complex) i en treu gràfiques i informació per ajudar a optimitzar recursos com ara l’aigua i el fertilitzant. “Pot generar un estalvi de més d’un 30% en recursos hídrics. A més, millora per sobre d’un 10% la rendibilitat del cultiu”, assegura Cabanas. Rebre una alerta quan els camps es troben a una temperatura propera a la gelada és a més un valor intangible que pot salvar una collita, si s’actua, o perdre-la sencera.

Justament per evitar les inclemències que suposa dependre d’altres, els mateixos fundadors de theBlueDots han desenvolupat el dispositiu: el mateix Cabanas junt amb Adrián Gastón i Roger de Moreta. Un d’ells, matemàtic; l’altre, enginyer de programari, i Cabanas, que, tot i que és financer, també ha contribuït en l’apartat electrònic. “La nostra aspiració és democratitzar la digitalització en el sector de l’agricultura”, reflexiona Eduard Cabanas. Des de fa tres anys estan conreant el procés de disseny i desenvolupament del dispositiu, i esperen començar a recollir fruits a partir del gener, que és quan s’iniciarà la seva comercialització.

Tot i que el desenvolupament del dispositiu i el seu programari ha centrat els esforços de theBlueDots, el seu model de negoci no és vendre aparells sinó centrar-se en el servei de gestió de les dades que ofereixen als productors agrícoles a mida. “No volem ser uns simples constructors de dispositius, de fet, aquests, els cedim al client, volem aportar coneixement”, diu.

theBlueDots és a més una empresa emergent amb mentalitat global. “A més a més, el mercat local en termes de tecnificació del camp encara va uns anys endarrerit, i això és una oportunitat però també ens obliga a buscar altres destinacions més obertes a les noves tecnologies per poder començar a vendre ja”, explica.

De moment han finançat el projecte amb capital propi i moltes hores de dedicació. Des de juliol reben, a més, el suport d’IQS Tech Factory, la primera acceleradora d’empreses emergents industrials.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.