Empreses

El negoci en línia endolceix Mango

La firma de moda catalana que ha tingut dos anys de pèrdues es recupera i troba en les vendes en xarxa una sortida viable

La millora de la facturació el 2018 s’ha donat pel comerç electrònic
fonts de mango

El 2016, la cadena de moda Mango es va marcar l’objectiu de facturar, en quatre anys, un 20% de les vendes a través del canal en línia, però l’objectiu s’assolirà en la meitat del temps previst. “La realitat ha superat les nostres previsions. En aquesta àrea som líders i superem els nostres competidors”, expliquen fonts de la principal firma de moda catalana.

Diuen que qui pica primer pica més fort i és que Mango (originàriament centrada en moda per a la dona urbana) va ser la primera cadena de moda de l’Estat que va apostar per internet, cap a l’any 1996. El 2000 (set anys abans que ho fes Inditex) van obrir la seva pàgina de comerç electrònic. Segons les darreres dades disponibles –encara no han tancat l’exercici 2018–, la companyia va registrar un percentatge del 15,5% en les vendes en línia l’any 2017, fins a assolir 339,2 milions d’euros. Mango ven en línia a 83 països.Fonts de la companyia asseguren que estan molt a prop d’arribar al 20%. “Les vendes del comerç en línia han estat un dels factors que ha contribuït a la millora de la facturació el 2018 respecte al 2017”, diuen.

El negoci en xarxa és, de fet, una de les peces clau de la companyia per capgirar els mals resultats que han tingut els darrers exercicis. Després d’una trajectòria empresarial considerada de les més reeixides del món de la moda, l’empresa ha estat dos anys amb vendes en descens. Dels 2.330 milions del 2015 van passar a 2.260 el 2016 i a 2.194 milions d’euros l’any 2017, l’últim que tenen tancat.

La rendibilitat també ha estat malmesa. Després d’assolir 121 milions d’euros de benefici net el 2013, va baixar als 4,6 milions el 2015, per després entrar en pèrdues de 61 milions el 2016 i de 33 milions el 2017.

Fonts de la companyia han atribuït la pèrdua de rendibilitat al cost de transformació de la xarxa de botigues. La companyia s’ha redefinit comercialment amb el tancament de locals petits i l’obertura de megastores, que ha representat una inversió de 600 milions d’euros. “La superfície total dels establiment ha augmentat en més de 300.000 m², a la vegada que la dimensió mitjana de les botigues s’ha incrementat en un 54%”, expliquen.

Els números vermells coincideixen a més, casualitat o no, amb el canvi en la direcció. Enric Casi, després de gairebé 20 anys en el càrrec, va estar destituït com a director general a principis del 2015 quan un dels tres fills d’Isak Andic (propietari de la companyia) va començar a tenir més pes en les rendes de la companyia. El seu pare es va apartar aleshores del dia a dia de la cadena, però va tornar al cap d’un temps.

Ara bé, malgrat les turbulències en els comptes de resultats de la principal cadena de moda catalana i, tot i que encara no donen per tancat el 2018, la companyia avança que tenen previst millorar el seu Ebitda i resultat per tercer any consecutiu. El 2017, l’Ebitda de la companyia va arribar als 115 milions d’euros, una millora del 50% respecte als 75 milions d’euros que va registrar el 2016.

“L’augment de resultats ha estat acompanyat d’una millora en les ràtios financeres, que ha reduït el deute net a la meitat”, diuen fonts de Mango. El 2016, la companyia tenia un deute net de 600 milions i el 2017 es va rebaixar a 415. Justament per recuperar els temps gloriosos de la cadena, a finals del 2018 hi van incorporar Toni Ruiz, membre del consell d’administració i fins aleshores director financer de Leroy Merlin com a director general de la firma de moda.

A més de millorar els resultats de la firma, Ruiz té el repte de liderar també la transformació digital de Mango i l’adequació de l’organització als nous reptes del sector. La cadena està immersa en un procés de transformació digital que ha suposat unes inversió de 45 milions el 2017 i de 30 milions addicionals el 2018. Abans de la primavera esperen inaugurar un hub digital al districte [email protected] de Barcelona de 1.000 m², que inclourà un centre d’innovació digital des d’on impulsar el negoci en línia i el desenvolupament de projectes d’omnicanalitat previstos per als pròxims anys.

Per seguir els canvis que exigeix el sector amb la moda presta –es posa fi a les quatre temporades i es fa lliurament de peces a les botigues diferents cops al mes–, Mango ha invertit 300 milions en un dels centres logístics de moda més moderns d’Europa a Lliçà d’Amunt, que pot servir 75.000 peces alhora. “Ens permet donar resposta a la demanda en línia”, diuen.

MANGO

Facturació
2.194 M€
Treballadors
15.000
Any de fundació
1984
L’empresa té més de 2.200 botigues en 11 països del món i, dels 15.000 empleats, 2.000 treballen a la seu de Palau-solità i Plegamans, que fa poc s’ha venut a un grup inversor. Mango té, però, un contracte per ser-hi com a inquilí almenys 30 anys. La firma té com a línies de negoci col·leccions de dona, home, nens i talles grans.

‘Megastores’, en l’estratègia comercial

Els establiments petits de les cadenes de moda fa un parell d’anys que estan passant a una millor vida. Les megastores (grans superfícies especialitzades) agafen terreny a velocitat supersònica. “El canvi és una estratègia comercial per poder mostrar més col·lecció de dona en un espai únic, i incloure, a més, la resta de negocis (home i infantil)en una única botiga, i així capturar el valor que aporta la complementarietat entre els diferents negocis”, explica la companyia.

Les botigues es converteixen en generadores d’experiències.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.