opinio

Com està de cultura la teva empresa?

En el cas de les empreses, sovint la definició de creixement es queda en la superfície del volum, definint-lo amb indicadors com ara els ingressos i el nombre d’empleats, i, malgrat que aquests són importants per al creixement d’una empresa, no deixen de ser el resultat d’una sèrie de factors que els promouen directament o indirecta. Són factors com l’equip directiu, la capacitat, la innovació, el màrqueting, la valoració i la successió, entre d’altres

Les vuit preguntes més significatives a fer-te per tenir una cultura empresarial sana.

Aquests mesos, arran de la presentació del meu nou llibre, Creix i prospera, he rebut una pregunta una i altra vegada: què significa “créixer”? La resposta no ha variat des de llavors. Si penses en el creixement d’un fill, segur que no l’assimiles a ser més alt i gras, és a dir a tenir més volum, oi que no? Quan pensem en com ens agradaria que fossin els nostres fills quan siguin grans, acostumem a pensar en factors com ara els seus coneixements, els seus valors i el seu entorn, entre d’altres. Això és així perquè el creixement no s’explica només a través de la mida exterior, sinó també de l’interior. Entenem el creixement com una suma de factors que construeixen una persona millor, sàvia, bona, generosa, amable, capaç, feliç, ben relacionada...

En el cas de les empreses, sovint la definició de creixement queda en la superfície del volum, definint-lo amb indicadors com ara els ingressos i el nombre d’empleats, i, malgrat que aquests són importants per al creixement d’una empresa, no deixen de ser el resultat d’una sèrie de factors que els promouen directament o indirecta. Són factors com l’equip directiu, la capacitat, la innovació, el màrqueting, la valoració i la successió, entre d’altres. Factors que influeixen en els resultats finals de les empreses i que les porten a créixer també en volum la majoria dels cops.

Però, entre tots aquests factors, n’hi ha un que destaca i que explica i mou la resta: és l’estratègia, entesa com la visió futura de la nostra empresa, composta de la missió que té (a qui ajuda a fer què) i els valors (la cultura sobre la qual se sustenta). Per tant, fer créixer la nostra empresa és qüestió de fer-la millor, no més grossa. I això s’aconsegueix a través d’aquells principis que guien el comportament de tota l’empresa i la gent que hi treballa, per això, quan ajudo els meus clients a definir i implementar una estratègia de creixement, els faig treballar en diferents àmbits de la mateixa i, a mode de resum, els faig aquestes vuit preguntes que et faig a continuació, de cara a enfortir la cultura del seu negoci:

1. Clients. Teniu la filosofia que “els bons clients tenen sempre la raó” i tracteu constantment de fer-los feliços? Es tracta de ser proactius i tractar d’afegir-los valor constantment.

2. Directius amb poder. Poden els vostres directius contractar i acomiadar persones i gastar diners dins un pressupost? Un equip directiu eficaç permet fer escalable el negoci, de manera que alliberi temps de l’empresari mentre creix sostingudament.

3. Focus. Com mesureu diàriament i comuniqueu a l’equip el rendiment de l’empresa a través d’indicadors com ara “entregat a temps” i “producció”? Medir la manera d’operar de l’empresa, més enllà del vessant financer, permet centrar-se en les prioritats estratègiques de l’empresa.

4. Compromís. Com manteniu compromesos els treballadors pel rendiment, els resultats i la satisfacció dels clients? La diferència entre els treballadors que compleixen i el que es comprometen és l’entorn que heu creat com a empresa.

5. Positivitat. Com de motivat està l’equip a cuidar el client? L’equip ha d’estar implicat en el tracte al client, de manera que pensi contínuament com fer-lo feliç.

6. Innovació. Com de sovint el vostre equip comparteix noves idees sobre com fer millor les coses? Crear, compartir i implementar noves idees és la base de la innovació i poques empreses ho fan de manera proactiva, i sense que els ho exigeixi el mercat.

7. Lideratge. Com d’oberts esteu per escoltar (i aplicar) idees del vostre equip? Un entorn de treball que promogui els lideratges intermedis alimentarà la generació de noves idees i la seva ràpida implementació.

8. Mentalitat. Estan els teus directius i treballadors jugant a guanyar o a no perdre? Com en l’esport, jugar a empatar és garantia de perdre, motiu pel qual cal sortir sempre a guanyar el partit (i el campionat!).

Deia Winston Churchill quan tot semblava perdut al Regne Unit que “l’èxit no és definitiu, el fracàs no és mortal: el que compta és el coratge de perseverar”. Definir la cultura de l’empresa és una bona manera de crear un substrat que permet aprofitar els èxits i aprendre dels fracassos de manera proactiva i sostinguda. De fet, els valors de l’empresa, com els de les persones, són allò que queda quan ja no hi som i allò que permet explicar l’èxit.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.