Economia

El Prat esquiva la vaga tot i la cancel·lació de 140 vols

Els sindicats denuncien els serveis mínims imposats i l’immobilisme d’Iberia a l’hora de posar fi a la precarietat laboral dels treballadors

El govern culpa Aena que Ryanair marxi de Girona

Unes hores més d’espera a l’aeroport del Prat per als usuaris que ahir tenien previst agafar un vol. Pràcticament a aquest fet va quedar reduïda l’afectació de la vaga dels treballadors de l’aeroport del Prat després dels serveis mínims imposats per Iberia i per la cancel·lació de vols i la reubicació de la majoria de passatgers en d’altres.

L’aeroport de Barcelona va esquivar sense problemes aparents el primer dia de vaga dels treballadors de terra d’Iberia, que va obligar a cancel·lar uns 140 vols aquest cap de setmana de manera preventiva. A la zona d’embarcament, poques cues i molts informadors atenent viatgers com ara la família Parramon, que acompanyava la seva filla a l’aeroport, des d’on volava cap a Irlanda. “Han cancel·lat vols i fins i tot sembla que hi hagi més fluïdesa”, assenyalava el pare. Ells, com els membres de la selecció espanyola de pesca submarina que volaven cap a Dinamarca per participar en el campionat europeu, van decidir arribar abans del previst a l’aeroport per no resultar afectats per l’aturada, però asseguraven que tot funcionava amb normalitat absoluta.

La previsió de moviment d’aeronaus per ahir era d’un miler, si bé cal restar-hi els 46 vols cancel·lats per Vueling i anunciats ja fa dos dies, i una dotzena més d’anul·lacions de British Airways i Iberia. Aquestes cancel·lacions preventives i uns serveis mínims que han afectat gairebé el 80% de la plantilla han fet possible que l’activitat a l’aeroport barceloní hagi estat gairebé normal, com a mínim fins ahir –avui les aturades continuen–, tenint en compte que és temporada alta i l’habitual saturació d’aquesta infraestructura.

Mentre que la direcció d’Iberia Airport Service, filial d’Iberia, xifrava en un 10% el seguiment de l’aturada, el comitè d’empresa assegura que dos de cada tres treballadors no afectats pels serveis mínims no havien anat a treballar. El secretari general de la UGT de Catalunya, Camil Ros, des del Prat per donar suport al comitè de vaga, va acusar Iberia i Aena de respondre amb “immobilisme” a la “precarietat laboral” que hi ha en aquest aeroport, principal porta d’entrada del turisme internacional a Catalunya i a Espanya. “Per què no es dona cap resposta a la situació de precarietat i temporalitat que es viu aquí?”, es preguntava Ros.

D’altra banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va culpar Aena de la vaga i també el fet que la Generalitat no pugui gestionar l’aeroport de la capital catalana. El portaveu del comitè, Omar Minguillón, va instar ahir Iberia a asseure’s a negociar la setmana vinent per buscar un acord i poder desconvocar les aturades previstes per al cap de setmana vinent, els dies 31 d’agost i 1 de setembre.

La plantilla d’Iberia al Prat, integrada per uns 2.700 treballadors, reclama a l’empresa la conversió a fixos dels contractes temporals, que representen el 50%, i demanen noves contractacions per solucionar l’excés de càrrega de treball.

En paral·lel a aquesta aturada, l’aeroport del Prat conviu des del dia 9 d’agost amb una vaga indefinida convocada pels vigilants de seguretat dels controls, contractats per l’empresa Trablisa, i que tampoc està provocant problemes perquè els serveis mínims imposats són del 90%.

LA XIFRA

2.700
treballadors
formen la plantilla de personal de terra que Iberia té al Prat, un 50% amb contractes precaris.

LA FRASE

Dos de cada tres treballadors fan vaga, però els serveis mínims l’han distorsionada
Omar Minguillón
portaveu de la ugt al comitè

El govern convoca els dirigents de Ryanair demà

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, demanarà comparèixer al Parlament per explicar els contractes de promoció turística entre el govern i Ryanair i alhora lamentava la decisió de la companyia de tancar la base de Girona el gener del 2020 i que es puguin perdre 136 llocs de treball. Per tot plegat, el Departament de Territori i el d’Empresa convocaran els dirigents de Ryanair a una reunió demà. El conseller, però, es va mostrar rotund i va culpar Aena de la marxa de la companyia. “Si Aena fes les inversions que toquen i una gestió descentralitzada dels aeroports amb tarifes diferenciades i adaptades al territori, la infraestructura s’aprofitaria molt més en benefici del territori i de la seva economia”, argumentava Calvet. La delegada sindical d’USO Ryanair a l’aeroport de Girona, Lídia Arasanz, ja avançava que serà difícil que la companyia recol·loqui els empleats de Girona en altres bases, ja que l’empresa els va comunicar recentment que té “overbooking de treballadors”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.