Gran angular

La psicosi per trobar capital

100 eurosés el mínim que es pot aportar per invertir en algun dels projectes audiovisuals de la primera productora participativa

Les dificultats per trobar finançament són un clàssic en el món audiovisual. No hi ha gala, esdeveniment o trobada al voltant del món del cinema local en què no surti el tema, en què no es reclami més suport públic, més desgravacions fiscals i més ajudes. No és una novetat que la falta de capital acaba condicionant el sector, que, d’una banda es precaritza -els bars estan plens de cambrers aspirants a actors en espera d’unes condicions més dignes- i de l’altra, només té cabuda per a un tipus de produccions amb pressupostos molt baixos.

A excepció de molt poques, com que les obres no tenen sortida comercial no hi ha retorn i, per tant, es fa difícil trobar iniciatives reeixides i rendibles que animin inversors. El sector viu en un bucle permanent. La dificultat per finançar els projectes audiovisuals és tan vella i tan incrustada en el cinema fet a l’Estat espanyol que passa a ser un drama.

L’emprenedor Tony Higueruelo, que va començar en el món del cinema fa vint-i-dos anys com a actor especialista en escenes perilloses i que ara és productor, explica que ha posat en marxa una iniciativa per trencar aquest bucle perquè està fart de les queixes. Rollyhoo, amb seu a Barcelona, és la primera productora de cinema participativa, que s’autofinança les seves pel·lícules.

Durant dos anys, han dissenyat un nou model de negoci que persegueix democratitzar el sector audiovisual per a que qualsevol persona, empresa o entitat pugui invertir en els seus projectes audiovisuals mitjançant l’aportació de capital. L’inversió pot anar des dels 100 euros mínims fins als 30.000. La productora dona l’opció, per a les contribucions de més quantitat, de formar part d’una agrupació d’interès econòmic (AIE) per obtenir deduccions fiscals.

Un cop la pel·lícula o la sèrie en què s’ha invertit es comenci a explotar comercialment, els guanys es reparteixen entre tots els que han fet aportacions, però a més tenen l’opció de poder viure diferents experiències al voltant de l’obra audiovisual (presenciar un rodatge, conèixer els actors i les actrius, participar en preestrenes, etc.).

“Com a productora que basa el seu negoci en aquest sistema de finançament som pioners, i això té una part dolenta, que és que no tenim referents i anem avançant amb el mètode d’assaig i error”, explica Tony Higueruelo, que juntament a Cristina Palomino van llançar la iniciativa el mes de gener passat.

Ara com ara, ja tenen una cartera amb deu projectes, dos dels quals (un de terror i una comèdia) ja han començat a captar ingressos. “Les nostres obres aspiren a ser comercials, que el cinema espanyol també arribi al gran públic”, diu Higueruelo.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.