Focus

El camp es mobilitza i abasteix el confinament

El sector mostra durant l’emergència sanitària com és d’essencial la seva activitat Obviats per les normatives, reclama ser tingut en compte

La paralització de l’economia ha posat en situació d’asfíxia diversos sectors agraris

Cap productor o indústria agroalimentària va pensar que el confinament anava dirigit a ells. Al contrari. La població reclosa als seus domicilis necessitava més que mai els fruits de la seva activitat i han estat de sol a sol si ha calgut per servir els productes als distribuïdors, que els han posat a l’abast de la població en botigues i supermercats. El camp, tants cops invisibilitzat i la seva activitat menystinguda, ha demostrat que no s’hauria pogut actuar com s’ha fet amb el sector també confinat.

Això no vol dir que el sector s’hagi lliurat de les conseqüències de la pandèmia. “N’hi ha que, des del primer moment, ja ho van passar malament comercialment, com el sector de la planta viva”, explica Ramon Sarroca, president de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC).

El de la planta viva és un sector molt estacional, que concentra fins al 70% de les vendes entre els mesos de març i maig. Des de la FCAC, s’estima que les pèrdues per la paralització de l’activitat econòmica podrien superar els 125 milions d’euros, un 60% de la facturació anual, que se situa al voltant dels 209 milions d’euros.

“La paralització dels serveis de jardineria en espais públics i privats, i de tota la cadena de distribució al detall, amb la cancel·lació de comandes en l’àmbit nacional i internacional, ens col·loca en una situació insostenible. Es tracta de productes molt peribles, sense opció a emmagatzemar-los o reorganitzar l’oferta. Per tant, ens veurem obligats a llençar els estocs preparats d’acord amb les vendes previstes”, explica Ferran Sabater, responsable de planta viva de la FCAC.

El sector ha demanat al Ministeri d’Agricultura mesures extraordinàries i urgents per salvar-se d’una fallida total, amb la reclamació d’una línia de liquiditat per als vivers amb l’objectiu de poder fer una reposició de les produccions i facilitar el trànsit a la pròxima campanya.

Cava, vi i fruita dolça.

El sector del cava i el vi ha estat un altre dels grans perjudicats per la pandèmia. “La venda a domicili no ha funcionat fins al punt de pal·liar les vendes suspeses al canal Horeca i als serveis de càtering. L’exportació també va quedar alterada. A més, l’estoc acumulat tant als magatzems com a les botes és enorme”, explica Sarroca. Davant de l’emergència econòmica, el responsable del vi i del cava a la FCAC, Joan Josep Raventós, demana “un control de la producció per evitar la saturació del mercat”.

Tampoc no ha driblat l’estat d’alarma per la covid-19 el sector de la fruita dolça, “que ja venia de campanyes nefastes”, assenyala Sarroca, que alerta, també, de les conseqüències que poden tenir per al sector les estrictes normatives de mobilitat. “Els temporers arribaven a Lleida a finals d’abril per a l’aclarida dels arbres i ja es quedaven fins a mitjans de setembre, quan finalitza la temporada de recollida de la fruita. Venien de molts indrets de l’Estat, però amb les normatives de mobilitat d’ara no poden venir, i necessitem la gent.” Els requisits de seguretat pel que fa a les persones i els albergs els tenen enllestits.

Enguany s’ha incrementat el nombre de persones de Barcelona i la seva l’àrea metropolitana que s’han apuntat per ser temporers de la campanya de fruita dolça, tot i que la majoria continuen sent d’altres contrades de l’Estat i alguns són estrangers. En total, entre 45.000 i 50.000 persones participen cada any a Catalunya en aquesta campanya. Des del sector es demana, com explica Sarroca, “un corredor sanitari per a tots aquells que vinguin a treballar en la fruita dolça”: “En un moment en què l’atur és alt, el govern central hauria de facilitar la mobilitat dels temporers. És un guany per a ells i per a nosaltres. Això no costa gaire d’entendre.”

Dos dels cultius que no han patit aquests dies són el de la fruita seca, “que va treballant bé”, diu Sarroca, i el de l’arròs, “que va tenir un pic de demanda i després s’ha estabilitzat”. Pel que fa als productes, diu el president de la FCAC, “l’oli d’oliva extra verge, que va impulsar les vendes en línia i la distribució a domicili, ha aconseguit pal·liar les vendes”.

Plataforma

Directe a casa!

El dia de Sant Jordi, la FCAC va iniciar la campanya ProducteCoop: directe a casa! i va incloure una nova plataforma dins del web CooperativesAgraries.cat, a través de la qual vol donar a conèixer els socis que fan venda a domicili. En el nou espai en línia s’inclouen les dades de mig centenar de cooperatives agràries distribuïdes arreu del territori , i que ofereixen una àmplia representació dels productes alimentaris catalans. El confinament ha portat moltes famílies a fer les comandes en línia, i la FCAC ho vol posar fàcil.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.