Gran angular

Els ODS creixen en l’estratègia empresarial

En un informe d’Esade i Fundació “la Caixa”, les Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) creixen un 18% a les memòries de les empreses

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) es van incorporant a l’estratègia empresarial, fins al punt que el 2018 les memòries anuals reflectien que havia augmentat un 18% el nombre d’empreses que havien incorporat aquest compromís, dins d’un estudi sobre 137 companyies realitzat per Esade i la Fundació “la Caixa”, que posa l’accent també en el fet que encara són menys de la meitat (47%), les empreses que assumeixen els ODS.

El tercer informe de l’Observatori dels ODS, anomenat El potencial transformardor dels ODS, presentat al Palau Macaya de la Fundació “La Caixa”, mesura la contribució de les empreses espanyoles que cotitzen a borsa a l’Agenda 2030. De les 65 empreses que esmenten els ODS a les seves memòries, 46 (71%) els vinculen a l’estratègia de negoci. Aquest percentatge és nou punts més alt que el de l’any passat (62%), però aquesta proporció es redueix al 33% de la base de totes les empreses estudiades.

Segons Àngel Castiñeira, director de la Càtedra de Lideratges d’Esade, i coautor de l’informe, “hem de passar d’un creixement lineal com l’actual a un creixement exponencial, i per aconseguir-ho calen lideratges transformadors en el món empresarial i polítiques públiques més compromeses amb els ODS.”

Per la seva banda, Àngel Pes, director de l’Observatori dels ODS, afirma que “la pandèmia de la COVID-19 ha colpejat fortament les nostres societats i tindrà un impacte marcadament negatiu en el període 2020-2030, en què el lideratge serà clau per oferir respostes encara més ambicioses, en termes de creixement econòmic i per combatre la desigualtat, de manera que ningú no es quedi enrere.”

De forma significativa, l’estudi destaca el progrés de les empreses dels sectors energètic (78%) i tecnològic (67%) en la implantació dels ODS. Tots dos concentren la majoria de les empreses analitzades que han introduït els objectius de desenvolupament sostenible a les seves memòries anuals i que informen amb més transparència sobre la cadena de valor, la vulneració dels drets humans o la bretxa salarial.

Es confirma la tendència ja observada als informes de 2017 i 2018, en el sentit que els ODS amb més presència a les memòries són el 8 (Treball decent i creixement econòmic), amb un 37 %; el 13 (Acció pel clima), amb un 34 %; el 9 (Indústria, innovació i infraestructura), amb un 32 %; el 4 (Educació de qualitat), amb un 31 %, i el 7 (Energia assequible i no contaminant), amb un 30%. En canvi, l’ODS 14 (Vida submarina) i l’ODS 2 (Fam zero) són poc rellevants per a les empreses: menys del 15 % els inclouen a les seves memòries de 2018.

Pel que fa a la governança, les empreses continuen apostant per les aliances per tal de contribuir als ODS. La col·laboració en projectes vinculats als objectius de desenvolupament sostenible és una pràctica que es va consolidant progressivament: sis de cada deu empreses han establert aliances amb altres agents: el 79 % són fundacions; el 75 %, administracions públiques, i el 50 %, entitats del tercer sector. Tanmateix, la rendició de comptes i la transparència continuen essent assignatures pendents.

Pel que fa a l’equitat, les polítiques d’igualtat d’oportunitats s’han generalitzat a les organitzacions (66 %), però són poques les que informen dels seus mecanismes per afavorir unes retribucions igualitàries (27 %) o dels seus procediments de no-discriminació en la contractació (25 %). D’altra banda, l’informe alerta de l’avanç insuficient en la presència de dones a l’alta direcció: només una de cada cinc empreses analitzades té més del 30 % de directives.

Amb relació a l’adopció dels principis de l’economia circular, el reciclatge (56 %) i la reutilització (47 %) es van consolidant progressivament a les empreses, mentre que la reparació, la re-fabricació o l’ampliació de la vida del producte encara són pràctiques incipients. D’altra banda, la transformació digital registra grans avanços en el monitoratge dels processos i en l’ús de les big data en el 40 % de les organitzacions. Aquesta dada adquireix més rellevància en el context de crisi que ha provocat la pandèmia actual.

Pel que fa al medi ambient, tres de cada quatre empreses reporten iniciatives per protegir-lo i col·laboren en diferents projectes per mitigar l’impacte de les seves activitats. El 44 % de les empreses han implantat mecanismes de monitoratge de les emissions, però només tres de cada deu declaren haver-les reduït.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.