Infraestructures

Adif sosté que les pantalles són la solució al soroll

Els municipis afectats presenten al·legacions per evitar que s’aixequin murs de fins a set metres a tocar de les vies

Adif ha començat el pro­ce­di­ment d’expro­pi­ació forçosa en onze muni­ci­pis de les demar­ca­ci­ons de Bar­ce­lona i Tar­ra­gona per ins­tal·lar pan­ta­lles acústi­ques a tocar de les vies de tren per mini­mit­zar el soroll a l’entorn de cen­tres docents, sani­ta­ris i zones resi­den­ci­als en com­pli­ment d’una direc­tiva euro­pea que obliga a reduir l’impacte sonor que pro­voca la cir­cu­lació fer­roviària en entorns sen­si­bles.

Els muni­ci­pis afec­tats, que s’hi opo­sen i han pre­sen­tat al·lega­ci­ons, ja conei­xien la decisió de la ins­tal·lació de pan­ta­lles i havien començat a orga­nit­zar la seva opo­sició a aques­tes tan­ques, que poden arri­bar a tenir una alçària de tres a set metres, segons l’espai, però els ha sorprès la publi­cació del decret d’expro­pi­ació al BOE el 14 d’agost pas­sat abans d’haver rebut els pro­jec­tes en cada cas per poder-los valo­rar.

Fonts d’Adif expli­quen que el procés per detec­tar on calia pro­tecció acústica es va ence­tar l’any 2017 amb l’ela­bo­ració dels mapes estratègics sonors i un any després es van sot­me­tre a infor­mació pública els plans d’acció, on es deta­lla­ven els punts i les mesu­res que es pren­drien per miti­gar el soroll que pro­du­eix el sis­tema fer­ro­vi­ari i pro­te­gir la salut de les per­so­nes. La pri­mera fase d’ins­tal·lació de pan­ta­lles està pre­vista en muni­ci­pis de les demar­ca­ci­ons de Bar­ce­lona i Tar­ra­gona amb més de 60.000 cir­cu­la­ci­ons a l’any, però n’hi haurà més, segons Adif, que manté que les pan­ta­lles acústi­ques són l’única solució per com­plir la nor­ma­tiva euro­pea, tot i que asse­gu­ren que no necessària­ment han de ser murs opacs de for­migó. Els muni­ci­pis afec­tats recla­men alter­na­ti­ves com ara millo­res que mini­mit­zin el soroll que pro­voca la cir­cu­lació dels trens. Xavier Serra, regi­dor d’Urba­nisme de Vila­nova i la Geltrú, asse­gura que en cap altre país euro­peu s’han ins­tal·lat tan­ques de set metres d’alçària, com vol col·locar Adif a la Ram­bla del muni­cipi. “És el mur de la ver­go­nya, la via del tren ja és una bar­rera, no en neces­si­tem una altra”, diu.

LA FRASE

És el mur de la vergonya, la via del tren ja és una barrera, no en necessitem una altra
Xavier Serra
regidor d’urbanisme de vilanova i la geltrú

La UPC busca alternatives per a la Rambla de Badalona

La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) està estudiant quines mesures alternatives a les pantalles acústiques es poden prendre, arran de l’encàrrec fet per l’Ajuntament de Badalona, un dels municipis afectats que s’oposen a la mesura. Esther Real, directora de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Camins, Canals i Ports de Barcelona de la UPC, manté que és possible trobar solucions tècniques per intentar minimitzar el soroll que genera la interacció de les rodes del tren amb la via i que permetin una millor integració al territori. “Proposarem solucions que s’estan provant en altres països”, va explicar fa uns dies en una visita a Badalona, on el ple municipal s’oposa de manera unànime a la instal·lació de les tanques.

En el cas de Badalona, les pantalles previstes, que farien entre 40 i 60 metres de longitud i entre 3 i 5 metres d’altura, taparien la vista al mar en dos trams del carrer de Santa Madrona, la prolongació de la Rambla de la ciutat. Els dos emplaçaments forment part d’una zona inclosa en una fitxa del pla de protecció de patrimoni de la ciutat i per això l’alcalde, Xavier García Albiol, assegura que no consentirà que les tanques “destrossin l’entorn”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.