Societat

Les entitats demanen “no recular” en el model català

Òmnium fa una crida a “blindar” el model d’immersió lingüística contra la quota del 25% en castellà

La USTEC i la Fundació Bofill insten a protegir centres i mestres i a garantir el dret d’aprenentatge

La majoria d’entitats cíviques i educatives en defensa de l’escola catalana, aglutinades a Som Escola, van respondre a la crida del Departament d’Educació per reunir-se d’urgència ahir al vespre per valorar les mesures a prendre per defensar el model d’escola catalana contra “les ingerències polítiques i judicials”, va piular el sindicat CCOO d’Educació, com la Intersindical. La voluntat d’Educació és ignorar la resolució del Tribunal Suprem i implantar el pla d’impuls de la llengua amb la col·laboració de tots els agents educatius, segons van explicar de la reunió.

La Plataforma per la Llengua va ser la primera que va alertar que el Suprem no admetia el recurs de cassació presentat pel govern contra la sentència del TSJC que obliga les escoles a impartir un 25% d’hores lectives en castellà, i de la qual va assegurar que és “contrària a la Carta Europea de les Llengües Minoritàries”. I el jurista Joan Ridao va explicar a les xarxes socials que si el govern de Sánchez no demana, a través de l’advocacia de l’Estat, que s’executi la resolució, res canviaria als centres educatius del país.

En espera d’una mesura clara des d’Educació, Òmnium Cultural va fer una crida a “desobeir” la sentència del TSJC si s’esgoten sense èxit totes les vies per “blindar” el model d’immersió lingüística. “L’escola catalana no es toca”, va advertir en un comunicat el president de l’entitat, Jordi Cuixart, en transcendir la providència judicial, i va insistir que la “immersió lingüística és un símbol de cohesió”.

En el mateix comunicat, l’entitat carrega contra la “intromissió injustificable dels tribunals” i demana a Educació “esgotar totes les vies” per “protegir” el professorat i les escoles d’“aquest nou atac a la llengua”. Un reclam compartit ahir per la USTEC (Unió de Sindicats de Treballadors de l’Ensenyament de Catalunya) i la Fundació Jaume Bofill.

“És una mala notícia, però no ens sobta aquesta ofensiva de l’Estat contra el patrimoni català com són les seves escoles”, va afirmar ahir Iolanda Segura, portaveu de la USTEC. Segura va explicar que el fet que el català sigui la llengua vehicular és “un consens” de la societat enfront a una minoria, i va instar Educació a “no recular” i a fer “una aposta clara pel model actual, que no és segregador”, i en el qual es busca el domini de les dues llengües, el català i el castellà. La portaveu d’USTEC va proposar que el Departament “assumeixi com a seus tots els projectes lingüístics” per protegir les direccions dels centre i els claustres.

Per la seva part, el director de la Fundació Bofill, Ismael Palacín, va qualificar d’“aberració pedagògica” fixar unes hores d’una llengua, quan “el que és important és que es demostri que un alumne és competent en català i en castellà” i reforçar les classes en funció del resultat. Palacín va exposar que Catalunya “està en la mitjana espanyola en el domini de la llengua castellana”, com el que tenen comunitats monolingües. Per això va indicar que posar quotes és “un model antipedagògic”, a més d’una ingerència judicial.

El director de la Fundació Bofill va fer èmfasi que “l’obligació de l’administració és garantir el dret d’aprenentatge dels alumnes”. Per Palacín, els “perdedors”, si es trenca el model d’immersió en català, són “els alumnes castellanoparlants”, que alhora acostumen a viure en “entorns i barris més vulnerables”, sense possibilitat d’aprendre dues llengües. “El dret d’aprendre dels alumnes és sagrat”, va insistir Palacín, alhora que va sol·licitar a Educació que doni “cobertura” a cada projecte dels centres i els professors perquè no siguin denunciats.

Societat Civil ho veu un “triomf”

Societat Civil Catalana (SCC) va qualificar de “triomf històric de la igualtat i la inclusió” la ratificació de la sentència del TSJC. L’entitat unionista considera una “garrotada al sectarisme lingüístic” la resposta del Suprem.

“Les polítiques d’imposició lingüística han suposat durant dècades la vulneració de drets fonamentals, han estat contràries als tractats i recomanacions internacionals i han dificultat la igualtat d’oportunitats de nens i joves catalans, en discriminar per raó de llengua”, sosté SCC. Per contra, Plataforma per la Llengua recorda que la immersió lingüística va sorgir “d’un ampli consens social” i que “actualment té el suport del 82% de la població”, segons una enquesta recent feta per l’entitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.