Serveis místics a l’esfera digital
En el deler d’assolir una via d’autoexplotació i de creixement personal, en els darrers temps la demanda de serveis místics com l’astrologia, la numerologia, la meditació i la canalització, entre d’altres, ha guanyat volada fins al punt de fer el salt a l’esfera digital, cosa que encara els ha donat més accessibilitat.
Com explica Reyes Pont, CEO de Miistico, marketplace que connecta professionals de serveis místics amb clients, tot i que intuïtivament podríem pensar que aquesta experiència ha de ser necessàriament presencial, el cert és que “la gent aprecia més el medi digital, ja que la sessió, personalitzada, la pot fer des del seu entorn propi, i així perd la port d’anar a un espai aliè i, a més, la pot gravar”. Nogensmenys important és l’efecte xarxa: un usuari europeu pot demanar el servei d’algú que l’ofereix des del continent nord-americà, per exemple.
Pont destaca l’auge que està registrant l’astrologia, atès que “ofereix perspectives i consells sobre oportunitats i desafiaments que cal afrontar”, i és previsible que en la seva versió en línia vagi augmentant progressivament. Segons dades de Sensor Tower Store Intelligence, el creixement d’usuaris actius per mes a les principals aplicacions d’astrologia és exponencial, fins al punt que van triplicar la seva despesa entre els anys 2016 i 2019, en passar de 7,7 milions de dòlars el 2016 a 24 milions quatre anys després, i la tendència segueix sent de creixement.
Una atractiva oportunitat d’inversió, com així ho mostren als EUA casos com Sanctuary i Co-star, aplicacions que donen consells d’astrologia diaris i que han aconseguit aixecar molts diners en rondes d’inversió.
El tarot i la carta astral són les dues experiències més sol·licitades, però de mica en mica n’estan arrossegant d’altres, com ara la numerologia, la canalització o el xamanisme.
Cal desmentir alguns mites al voltant de quin és el perfil de client dels serveis místics. Per influència del que ha vist a la televisió, hom acostuma a pensar que l’usuari tipus és una dona gran, sola, que necessita algú que se l’escolti. Reyes Pont diu que de cap manera és així: “El 90% dels usuaris són dones de 28 a 55 anys, moltes de les quals ocupen una posició de lideratge en la seva professió.” En la reflexió sobre el gènere, diu que “són les dones les que més sol·liciten serveis místics perquè tenen més tendència a l’anàlisi introspectiva, però ja comença a haver-hi una massa crítica d’homes que hi arriben, sovint a través de dones”.
Els serveis místics, com revela Reyes Pont, fins i tot són vistos per les empreses com una nova i innovadora via per practicar el coaching. “Per canviar les dinàmiques dels equips professionals, ja comença a ser habitual que se celebrin jornades de tarot i numerologia.”