política
L’informe dels eurodiputats dretans, a favor del castellà com a llengua vehicular
L’esborrany recull que el president del TSJC, Jesús María Barrientos, veu “xenofòbia” contra els que reclamen l’ensenyament en espanyol
L’esborrany d’informe dels eurodiputats de dreta i extrema dreta sobre la immersió lingüística a Catalunya demana que el castellà sigui vehicular a l’ensenyament com el català perquè és un dret constitucional dels castellanoparlants i les autoritats “han de garantir que no es discrimina els nens”, segons el text al que ha pogut accedir l’agència ACN. L’informe de la missió d’eurodiputats que va visitar Catalunya del 18 al 20 de desembre i a la que no van voler participar els grups dels verds, els socialistes i l’esquerra apunta a l’existència d“intimidació” i “discurs d’odi” contra les famílies que han exigit als tribunals 25% de classes en castellà –verds, socialistes i esquerra europees van considerar que la missió estava planejada per desprestigiar el model educatiu català. La suposada “intimidació” contra les famílies que no volen que el català sigui la llengua vehicular de l’ensenyament hauria estat avalada pel mateix president del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, Jesús María Barrientos, que en la seva declaració davant dels eurodiputats hauria assegurat que hi ha “xenofòbia” contra els qui demanen ensenyament en espanyol. “L’administració educativa regional no dona facilitats i les famílies que exerceixen els seus drets tenen problemes per l’assetjament”, hauria afirmat la màxima autoritat judicial a Catalunya en les seves explicacions als eurodiputats, segons l’esborrany del text.
El document que es debatrà al Comitè de Peticions demana al govern espanyol que “monitoritzi d’a prop” si es respecta l’equilibri entre les llengües vehiculars “amb un tracte equivalent de les co-oficials” i li demana que impulsi un estudi d’experts independents per garantir uns “estàndards mínims” de classes en castellà i català. A la Generalitat li recomana que obri un “diàleg constructiu” amb les famílies que han portat als tribunals l’ensenyament en català.
De fet, l’esborrany d’informe no s’està de lamentar que no s’apliqui la sentència del 25% de castellà que va establir el TSJC presidit per Barrientos. L’esborrany també conclou que el model educatiu català és “de facto monolingüe” perquè en “casos concrets” el castellà “es considera una llengua estrangera” i les autoritats rebutgen implementar “els requeriments proporcionals” de castellà.
En darrer terme els eurodiputats portats a Catalunya per Ciutadans i PP també asseguren que la policia va haver de garantir “la seva seguretat” davant de “protestes ofensives i manifestacions” durant la seva visita a Catalunya.
El Govern ha considerat que la missió d’eurodiputats que ha elaborat un informe sobre la immersió lingüística forma part d’una “campanya de la dreta i l’extrema dreta feta amb els recursos del Parlament Europeu”. Després que avui hagi transcendit que l’esborrany del text reclama un tractament “equivalent” del català i el castellà a l’escola, l’executiu acusa la missió de no fer una tasca “rigorosa” i d’actuar “de forma partidista i esbiaixada” per “desacreditar” el model d’escola catalana. “El que fa el PP un cop més és desacreditar les institucions europees”, han lamentat fonts de l’executiu català, que alhora han considerat “especialment vergonyosa” la “manipulació” que fa el PP de la Comissió de Peticions.
Les mateixes fonts recorden que fa uns mesos la mateixa comissió va organitzar una sessió al Parlament Europeu sobre aquesta qüestió i que entre els ponents “no hi havia cap expert ni cap representant del model educatiu”.
Per la seva banda, l’Associacions Federades de Famílies d’Alumnes (aFFaC) lamenta la parcialitat de l’esborrany europeu sobre la immersió lingüística i ha reiterat que la comissió que va visitar el país per elaborar-lo -formada per membres de partits de dreta i d’extrema dreta- “ja el portava escrit”. Ho ha dit a l’ACN la portaveu de l’entitat, Belén Tascón, que recorda que la comissió es va entrevistar amb unes poques famílies molt assenyalades “que només es representaven a elles mateixes”, i que en canvi no duien “ni a la llista de substituts” el nom de l’aFFaC, “que representa 700.000 famílies d’alumnes”.