estat espanyol
Els hotelers estudien accions legals contra l’entrada en vigor del nou registre de viatgers
La normativa del Ministeri espanyol de l’Interior que entrarà en vigor el pròxim 2 de desembre obligarà els clients a donar més dades personals de les habituals
L’advocacia catalana va alertar recentment que pot vulnerar el dret a la protecció de dades personals
La Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (Cehat) ha anunciat aquest dimarts que estudia emprendre accions legals contra l’entrada en vigor del nou registre de viatgers, prevista pel pròxim 2 de desembre.
Es tracta del reial decret 933/2021, que obligarà els clients que s’allotgin en hotels, apartaments turístics i càmpings o que facin ús dels serveis d’una agència de lloguer de vehicles hagin de donar més dades personals, com la relació entre allotjats en cas que hi hagi algun menor, l’adreça de residència habitual, telèfon mòbil i fix o dades pel pagament com el número i nom de la targeta, la data de caducitat o Iban del compte bancari.
En un comunicat, la patronal hotelera destaca que la normativa, impulsada pel Ministeri espanyol de l’Interior “suposa un greu perjudici” per als turistes i critica la “manca de respostes” del govern espanyol, a qui acusen “d’ignorar” totes les peticions de “diàleg i aclariment” del sector.
Els hotelers destaquen que la norma no només afecta negativament els turistes internacionals, sinó també els ciutadans de l’Estat, que quan vagin a un hotel o un allotjament turístic hauran de fer tràmits “més complexos i tediosos”.
A més, es queixen que es veuran obligats a complir “una legislació confosa i desproporcionada i que vulnera diverses directrius europees relacionades amb la protecció de dades i els sistemes de pagament”. Aquesta falta de claredat, diu la patronal hotelera en la seva nota, genera “una inseguretat jurídica inacceptable” per un sector que representa el 12% del producte interior brut (PIB) de l’Estat. “Cal garantir la seguretat jurídica i la viabilitat del sector”, sentencien els hotelers, raó per la qual estudien emprendre accions legals per impugnar la normativa “pel seu impacte desproporcionat i la seva incompatibilitat amb les directrius europees”.
Què canvia?
Fins ara, el client només havia de donar el DNI o passaport i la targeta de crèdit per poder registrar-se a l’hotel, però a partir del 2 de desembre haurà de proporcionar el lloc de residència, un telèfon mòbil i fix, la caducitat i número de la targeta, Iban del compte bancari, el correu electrònic i si viatgen amb menors, la relació de parentesc amb aquests. El total el client haurà de proporcionar una quarantena de dades personals per registrar-se en un hotel.
Segons el text del reial decret, en un termini “no superior a 24 hores” després de registrar la reserva l’establiment haurà de notificar totes aquestes dades del viatger a la policia, aquí a Catalunya als Mossos d’Esquadra, que després enviarà al Ministeri espanyol de l’Interior.
Avís de l’advocacia catalana
A principi del mes passat, el Consell de l’Advocacia Catalana va alertar que la normativa pot suposar una vulneració de la privacitat de les persones i una possible infracció del dret a la protecció de les dades personals.