Política

Dibuixant la transformació

Mataró posa en marxa la revisió del POUM per afrontar els reptes econòmics, socials i mediambientals

Iveco-Renfe-Farinera, amb 2.700 habitatges, serà clau per assolir el topall de 150.000 habitants

La nova estació preveu millorar la mobilitat als 20.000 usuaris diaris i la qualitat del servei a tota l’R1

Un jutjat va anunciar l’execució forçosa que obligava a reconstruir la fàbrica al solar originari

Mataró, capi­tal de la comarca del Maresme, va pel camí, si és que no els ha superat ja, dels 132.000 habi­tants. Un aug­ment d’unes 2.000 per­so­nes res­pecte al 2023 i que con­fir­men el crei­xe­ment sos­tin­gut que es va ini­ciar el 2022, quan va dei­xar enrere els anys de certa esta­bi­li­tat que hi va haver després de la pandèmia de la covid. Ser el motor demogràfic de la comarca és només un dels molts aspec­tes que aquest muni­cipi reclama en el seu paper de refe­rent d’un ter­ri­tori tan allar­gas­sat com divers. Mataró, tal com repe­teix el seu alcalde, David Bote, reclama capi­ta­li­tat aco­llint gent d’arreu als equi­pa­ments espor­tius, sani­ta­ris i edu­ca­tius. Reclama capi­ta­li­tat com a població amb un poten­cial econòmic indis­cu­ti­ble i com a aban­de­rada dels grans temes que tras­pas­sen les fron­te­res locals, com poden ser la costa o infra­es­truc­tu­res del pes de l’auto­pista. Tant el crei­xe­ment com la capi­tal, doncs, s’hau­ran de veure reflec­tits en la revisió del pla d’orde­nació urbanística muni­ci­pal (POUM) que va començar a cami­nar el juliol de l’any pas­sat i que aquest mes de gener ja va pre­sen­tar la comissió de segui­ment. Una comissió amb la par­ti­ci­pació de tots els grups muni­ci­pals i amb la volun­tat, així ho van afir­mar els res­pon­sa­bles, d’obrir-se a la par­ti­ci­pació de la ciu­ta­da­nia. Serà un procés llarg, que englo­barà els pro­pers sis anys, i amb una llarga llista de rep­tes que pre­ve­uen les neces­si­tats soci­als, econòmiques i ambi­en­tals. En aquest dar­rer àmbit, l’adap­tació de la ciu­tat al canvi climàtic serà pri­o­ritària.

El gran desen­vo­lu­pa­ment urbanístic a pri­mera línia de mar, capi­ta­ne­jat per la zona Iveco-Ren­gle-Fari­nera, pre­veu la cons­trucció d’uns 2.700 habi­tat­ges en els pro­pers anys, un fet que supo­sarà una nova cen­tra­li­tat per a la ciu­tat i nous equi­pa­ments que podrien garan­tir ben aviat l’arri­bada als 150.000 habi­tants, una xifra que molts han posat com a topall de les aspi­ra­ci­ons en crei­xe­ment de la ciu­tat. De moment, però, Mataró cele­bra el compte enrere d’una de les obres més simbòliques per al muni­cipi, perquè hau­ria de per­me­tre, d’una banda, la millora en la mobi­li­tat dels ciu­ta­dans a gran escala i, d’una altra banda, ampliar la seva con­nexió amb el mar. Adif va fer la pre­sen­tació a finals de gener del pro­jecte de remo­de­lació de l’estació al qual es va com­pro­me­tre durant la cele­bració dels 175 anys de l’arri­bada del pri­mer tren de la Península, que va ser a Mataró. El calen­dari d’inici de les obres es pre­veu pel 2027, però de moment ningú no diu res ni de quan aca­ba­ran ni de quin cost tin­dran.

Segu­re­tat i habi­tatge

David Bote va tenir fa poques set­ma­nes una pri­mera reunió ins­ti­tu­ci­o­nal amb el pre­si­dent Sal­va­dor Illa per par­lar de les pri­o­ri­tats de la ciu­tat. Millo­rar la segu­re­tat i alleu­ge­rir la tensió pro­vo­cada pels pro­ble­mes en l’habi­tatge van estar sobre la taula. El rebuig ini­cial de la Gene­ra­li­tat a dotar Mataró d’una segona comis­sa­ria dels Mos­sos es va voler com­pen­sar amb el com­promís de con­sen­suar un espai que per­meti aco­llir sense pro­ble­mes els nous agents pro­vi­nents de l’aug­ment de fins a 22.000 efec­tius arreu de Cata­lu­nya el 2030 i 25.000 en els pròxims anys.

Més presència poli­cial necessària per llui­tar, espe­ci­al­ment, con­tra les ocu­pa­ci­ons i la mul­ti­rein­cidència. Xacres que la capi­tal del Maresme és cons­ci­ent que ali­men­ten la sen­sació d’inse­gu­re­tat, però que no sem­pre es tra­du­ei­xen en un aug­ment dels casos. En aquest sen­tit, les dades del Minis­teri de l’Inte­rior pre­ci­sen que els delic­tes que més van aug­men­tar el 2024 van ser la ciber­de­linqüència, el tràfic de dro­gues i els roba­to­ris amb força a domi­ci­lis. Furts, delic­tes con­tra la lli­ber­tat sexual, roba­to­ris amb violència i sos­tracció de vehi­cles es van reduir.

Pel que fa a l’habi­tatge, la ciu­tat és un de la sei­xan­tena de muni­ci­pis cata­lans que han estat decla­rats com a zona de mer­cat d’habi­tatge tens i, mal­grat les noves pro­mo­ci­ons de pisos soci­als –com ara els 66 de llo­guer asse­qui­ble al car­rer Chur­ruca, els pre­vis­tos a la ronda Bar­celó i la cin­quan­tena acon­se­guits amb la tècnica de tan­teig i retracte–, el govern local és cons­ci­ent que calen solu­ci­ons de més calat, com ara posar a la dis­po­sició de la Gene­ra­li­tat aquells solars muni­ci­pals que s’adi­guin amb el pla de cons­truir 50.000 habi­tat­ges de llo­guer social a Cata­lu­nya fins al 2030.

Punt i seguit per a Can Fàbre­gas

El sai­net de Can Fàbre­gas, que fa més de 15 anys que dura, va tenir al desem­bre un cop d’efecte pre­o­cu­pant per als interes­sos de l’Ajun­ta­ment. Un jut­jat del con­tenciós admi­nis­tra­tiu va anun­ciar al desem­bre l’exe­cució forçosa que obli­gava el con­sis­tori a recons­truir la fàbrica al solar ori­gi­nari. La sentència és poc més que impos­si­ble a curt ter­mini, bàsica­ment perquè el solar és pro­pi­e­tat d’El Corte Inglés des de fa més de 15 anys i perquè el grup es troba immers en un llarg litigi amb l’Ajun­ta­ment, a qui reclama els 24 mili­ons d’euros que va pagar en el seu moment per uns ter­renys on no hi ha pogut aixe­car cap cen­tre comer­cial.

Aquests últims mesos també han por­tat més mal­de­caps a la ciu­tat amb les escom­bra­ries com un dels més impor­tants. Amb un incre­ment de mit­jana d’un 12% en el rebut de la brossa, els diners han de ser­vir per millo­rar la reco­llida i el trac­ta­ment de les escom­bra­ries, una assig­na­tura encara pen­dent al muni­cipi mal­grat els avenços amb la incor­po­ració de nous sis­te­mes a dife­rents zones, com ara el porta a porta i els con­te­ni­dors intel·ligents. El mes de desem­bre es va anun­ciar un pla de xoc amb una quin­zena de mesu­res per acon­se­guir una Mataró més neta i que es basa en dos eixos: que hi hagi més neteja a les àrees de con­te­ni­dors i a la via pública i que la reco­llida de resi­dus faci­liti i fomenti aug­men­tar el per­cen­tatge de reco­llida selec­tiva. Com a demos­tració del com­promís del govern amb la neteja, davant l’incom­pli­ment de l’empresa amb els ser­veis de reforç pac­tats per Nadal, es va pena­lit­zar Fomento de Cons­truc­ci­o­nes y Con­tra­tas (FCC) des­comp­tant-li en la fac­tura el cost de les reco­lli­des de més a les quals s’havia com­promès i no va fer. En con­cret, 18.000 euros.

Patrimoni pendent
Al novembre van arrencar les obres del Parc Circular Mataró-Maresme després que s’hagués enllestit el desmuntatge per traslladar les restes arqueològiques localitzades als terrenys de Ca la Madrona. Un episodi, no exempt de polèmica, que ha retardat quatre anys la posada en marxa d’un projecte pioner a Europa que té la voluntat de promoure la reparació i reutilització de materials i productes per reduir la producció de deixalles. La iniciativa, impulsada pel Consorci de Residus del Maresme, comença amb una primera fase, amb un cost de 7 milions d’euros, que preveu la construcció de l’Espai Refer, un “centre cívic” de prevenció de residus amb un conjunt de serveis gratuïts per a la ciutadania que té una clara vocació d’integració social. D’altra banda, i també en l’àmbit patrimonial, l’Ajuntament de Mataró va haver de renunciar a la subvenció de 2,7 milions d’euros concedits pel Ministeri d’Indústria i Turisme en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència amb recursos europeus Next Generation per a la rehabilitació de la vil·la romana de Torre Llauder. El govern argumenta que no va arribar tard a presentar el projecte, tal com li retreu l’oposició, sinó que es va veure incapaç de complir amb els terminis previstos. Junts, que va fer pública la situació, va qualificar-la de “negligència”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.