Política
Josep Solé Turón
Alcalde de Riudarenes (CM-Junts per Riudarenes)
“Mai s’havien rebut tants diners en subvencions com ara”
“Hem passat de 2,5 milions de pressupost municipal a gairebé 3,5 milions, i això ens permet fer més inversions al poble”
“Tenim un projecte per traslladar els serveis socials i l’oficina de Correus a un espai més cèntric, a la plaça Lluís Rivera”
“Farem tres espais diferenciats per fer-hi esports, concerts i actes com ara teatre i ball” “Hem aturat la licitació de l’aigua perquè, abans, s’han de considerar moltes coses per fer-ho bé”
L’alcalde de Riudarenes des del 2019 (Junts per Riudarenes), Josep Solé, va guanyar les eleccions del 2023 amb sis regidors dels onze que formen el ple, dos més que el mandat anterior, aconseguint gairebé un 52% dels vots dels riuderencs. Solé, en una entrevista anterior, es marcava com a objectius d’enguany incorporar un arquitecte tècnic a l’Ajuntament per començar a actualitzar el POUM, entre altres projectes en cartera.
Parlem dels pressupostos d’enguany. Quines inversions s’hi han previst?
El pressupost s’ha anat incrementant aquests últims anys. Hem passat de 2,5 milions a gairebé 3,5 milions. Això ens permet fer més inversions. Tot i haver hagut de fer un pla econòmic i financer, la situació econòmica del municipi és bona i, a través de subvencions, podem fer moltes coses. Per exemple, estem invertint més de 60.000 euros en desbrossament i neteja de parcel·les, una actuació que no s’havia fet mai i que ara farem anualment per prevenir incendis.
Quines altres inversions tenen en marxa?
Una és adquirir un espai patrimonial cèntric que pot tenir molts usos futurs: espai per a entitats, trasllat del mercat municipal… Encara ho estem estudiant. També estem avançant amb el projecte de l’Ateneu, en què ja tenim tots els informes sectorials i estem treballant en la redacció del conveni. S’hi preveu un espai per a la gent gran, amb un local de 75 metres quadrats.
I pel que fa al mercat municipal?
Actualment, el mercat només compta, pràcticament, amb una parada de fruita. Volem potenciar-lo. Hi ha més gent interessada i estem buscant un espai més idoni, que podria ser aquest espai que volem adquirir.
També tenen previst traslladar alguns serveis municipals, oi?
Sí, tenim un projecte per traslladar els serveis socials i l’oficina de Correus a un espai municipal a la plaça Lluís Rivera. Ja tenim el projecte fet i estem a punt de treure a licitació les obres. No caldrà fer una gran obra, només una reforma interior. A més, això alliberarà espai a l’edifici actual, que necessitem per a nous despatxos.
L’edifici actual de l’ajuntament està molt canviat.
Sí, hem posat ascensors per millorar l’accessibilitat, que és un dels projectes que ens marcaven l’any passat, i oficines al pis de baix. L’obra està acabada, però encara no ens l’han entregada, perquè està pendent que el nostre arquitecte tècnic ho revisi. Després, hi haurà ordinadors abaix i ja començarem a treballar l’atenció al ciutadà.
Un dels objectius que va comentar en una entrevista anterior era contractar un arquitecte.
Sí. Hem iniciat el procés per contractar un arquitecte municipal que vindrà quatre dies per setmana, una millora molt important respecte del que teníem (un dia a la setmana). També contractarem un nou administratiu per donar suport als expedients d’urbanisme. Amb això millorarà molt l’agilitat de les llicències i tramitacions.
En què es notarà la incorporació de l’arquitecte?
Ara mateix, amb un tècnic que només ve un dia a la setmana, no es poden fer inspeccions ni preparar memòries senzilles. Amb l’arquitecte incorporat, podrem fer projectes interns sense haver de recórrer a serveis externs. També implantarem un sistema d’inspeccions d’obres, que ara no tenim.
I aprofitaran per actualitzar el POUM?
No, de moment anirem fent modificacions del POUM. Estem fent modificacions com ara la de la zona de Can Campà, per reduir-hi el risc i permetre que s’hi pugui construir més fàcilment. També volem permetre activitats comercials en zones on ara no se’n poden fer, com ara centres d’estètica i d’ungles, per fomentar el comerç local amb negocis que no tenen tanta competència a internet. El que volem és que creixi el teixit comercial, i aquest tipus de serveis són els que estan comprant els locals.
Però tenen alguna altra cosa en ment, no?
Vam encarregar un mapa de camins rurals, perquè cada any ens gastem 25.000 euros com a mínim per arranjar camins, per tenir clar quins són municipals i privats. Ara, convocarem una reunió amb els propietaris i, de cara a l’any que ve, farem un lot amb els camins que són públics i traurem a licitació un manteniment anual.
Què tenen pensat fer amb la subvenció del Pla Únic d’Obres i Serveis? L’han demanat?
Sí, ja ho tenim demanat. Fa molt poc, hem acabat l’obra del PUOSC anterior (2019-2023) (hem reurbanitzat el carrer de Sant Martí) i, ara, hem demanat el nou per cobrir una pista poliesportiva exterior. El del 2019 ens va arribar molt tard, per això hem acabat ara. La intenció amb el PUOSC d’enguany és anar més enllà. Això forma part d’un objectiu més ampli: tenir tres espais diferenciats per a esports, concerts i actes com ara teatre i ball.
Expliqui-ho.
Serà com la pista actual que hi ha al costat del pavelló, però coberta. No serà un poliesportiu tancat, sinó que tindrà portes corredisses per poder-la obrir i parquet, però que no hagi de conviure amb els concerts. Així, si plou, es podrà fer servir, però serà un espai més versàtil. En resum, hi haurà tres espais: un per a esports, un per a concerts, festes i balls i un tercer per a cicles de teatre i per a diversos actes, amb un escenari permanent.
Parlem de l’estat actual de l’aigua.
Com ja vaig dir anteriorment, no és una situació d’urgència. Se n’ha anat parlant amb les administracions sanitàries i s’està treballant per millorar-la. Crec que anem pel bon camí. El projecte principal és per solucionar els problemes de Can Fornaca. Tenim damunt la taula opcions com ara portar aigua del Ter o enganxar-nos a una dessalinitzadora. Però tot això encara s’està concretant amb l’ACA, i ara tenim la reunió demanada amb Abastaments d’aigua Ter-Llobregat. El projecte pot costar mig milió o un milió d’euros i no podem treure a licitació una companyia d’aigua si no sabem l’envergadura del projecte ni quin cost té i que no estigui inclòs en la licitació. No volem treure a licitació un servei sense tenir clars els costos que suposarà aquest projecte. Mentrestant, seguirem amb l’empresa actual.
Seria enganxar-se els dit, no?
Exacte. Tot això ha d’estar considerat en la licitació, perquè a l’empresa que guanyi li demanarem unes inversions i ells ens demanaran uns cànons de l’aigua, i això ha d’estar contemplat. No pots deixar al marge una inversió tan gran i potent, i haurem de veure amb l’ACA quina part posen ells, quina l’Ajuntament i quina, potser, hauria de sortir dins les inversions que facin les empreses. La memòria ja l’hem presentada a l’ACA, per connectar-nos al Ter-Llobregat, i falta parlar amb els seus tècnics, perquè potser s’ha de fer una planta de tractament. Són moltes incerteses que hem d’acabar de definir, i hem aturat la licitació.
D’altra banda, l’oposició diu que deixen perdre subvencions.
Nosaltres, com tots els Ajuntaments, no demanem totes les subvencions que surten: demanem les que encaixen i aquelles a què tenim possibilitat d’accedir, per recursos humans, per la feina que podem fer i pels projectes que tenim. Mai s’havien rebut tants diners en subvencions a Riudarenes com estem rebent ara.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.