economia
El procés per cogestionar l’impost de matriculació està sent “costós”
No ha estat fàcil tancar els convenis necessaris a causa d’aspectes com la necessitat de garantir la protecció de dades, ha admès Romero
A finals de febrer, la Generalitat i l’Estat van pactat que les dues administracions gestionessin de forma conjunta l’impost de matriculació. El van triar perquè sobre el paper es tractava d’un tribut relativament petit i senzill de gestionar i no s’havia de fer cap canvi legislatiu ni feina molt complexa per convertir-lo en un banc de proves que permetés compartir dades i aplicacions per poder avançar en l’objectiu que l’Agència Tributària de Catalunya (ATC) vagi guanyant pes fins arribar a gestionar i recaptar la totalitat dels impostos generats a Catalunya. Avui, però, la consellera d’Economia i Finances, Alícia Romero, ha reconegut que el camí no està sent tan fàcil com es preveia, ja que ha estat “costós” tancar els convenis necessaris a causa d’aspectes com ara la necessitat de garantir la protecció de dades, informa Efe. De totes maneres, la consellera ha assegurat que en breu començarà ja la formació presencial per a les persones que se n’ocuparan.
L’impost de matriculació recapta a Catalunya 136 milions d’euros i suma 139.000 contribuents i quan s’hagi aconseguit gestionar-lo de forma compartida, els resultats seran avaluats i si son positius, el sistema es farà extensiu “a altres impostos”, van indicar al febrer Romero i el secretari d’Estat d’Hisenda, Jesús Gascón.
En una visita a una oficina per donar el tret de sortida a l’atenció presencial d’aquesta campanya de la renda, Romero també ha assegurat avui que se segueix “musculant” l’Agència Tributària de Catalunya i ha reiterat la voluntat de disposar “a finals de juliol” d’un pla director per recaptar l’IRPF. La consellera ha detallat que “tot l’equip” de la hisenda catalana està treballant en l’anàlisi de com hauria de ser aquest creixement “no només de personal”, sinó també “des del punt de vista tecnològic”.
Aquesta campanya de l’IRPF, l’ATC ha multiplicat per cinc l’assistència telefònica per fer la declaració respecte el mateix període de l’any passat. Des de principis de maig, els tècnics han atès 22.268 persones, una xifra molt per sobre de les 4.660 de l’exercici anterior, informa l’ACN. L’Agència Tributària va obrir dijous l’atenció presencial per fer la declaració de la renda. S’han habilitat cinc plataformes exclusives d’atenció de la renda a les quatre capitals de demarcació i quatre centres addicionals a Badalona, Cornellà, Sant Adrià i Santa Coloma de Gramenet, que s’afegeixen a les oficines de l’ATC. En total, hi ha 36 oficines i un equip de 102 tècnics tributaris per a aquesta campanya. També la setmana passada, el govern va aprovar la creació de 200 noves places a l’agència per assumir els “reptes” derivats del nou model de finançament. Actualment l’ATC té una plantilla de 830 persones i l’objectiu és ampliar-la fins a les 1.080 per adaptar-se a la gestió progressiva de nous impostos.