Carlos Nogales
Cofundador de nogalesbarcelona
“La il·lusió i la passió ens van fer superar qualsevol obstacle”
Sovint se senten històries maques sobre emprenedors que han començat en un garatge i que han crescut creant empreses d'èxit, i no sempre són firmes d'internet amb inversió de capital de risc, també n'hi ha en sectors tradicionals que comencen sense pràcticament inversió i que continuen creixent a pesar de la crisi. Aquest és el cas de Nogalesbarcelona, un projecte que van fundar dos germans de Sant Boi.
A què es dedica l'empresa?
Bàsicament som productors i instal·ladors d'imatge gràfica, de disseny d'interiors comercials low cost (kits de decoració) i de senyalització personalitzada. Tot encarat a fer els espais més estètics i atractius, que la marca en concret acabi generant desig de compra. Un bon exemple d'aquest desig seria qualsevol gadget, producte o botiga d'Apple; ells ho han aconseguit a la perfecció.
Segur que teniu molts competidors. Quins diríeu que són els vostres punts diferencials?
La diversificació en diferents sectors (retail, ferroviari, automoció, esdeveniments), l'ajuda i les solucions que proposem als departaments de màrqueting, innovant i fent rendibles els seus plans, i la disposició d'un equip humà cuidat i alineat amb la cultura de fer el millor per als nostres clients. Tenim gent que fa més de 15 anys que treballa a l'empresa i estem contínuament en contacte amb escoles de disseny per captar talent. A la nostra empresa sempre hi ha joves fent pràctiques a qui observem amb lupa per després oferir-los feina. És la nostra pedrera.
És la prova de com fent “el mateix” es pot ser diferent i que per innovar no cal inventar la bomba atòmica. Com vau començar?
Ja de petits parlàvem de ser emprenedors. Aquesta il·lusió va ser el motor, però també vam observar que a les empreses i als punts de venda els seria molt necessari tenir una imatge corporativa cuidada: “Així et veuen, així et pensen”. I vam veure una gran oportunitat de projecció amb els Jocs Olímpics; va ser aleshores que vam adoptar el nom de Nogalesbarcelona. Havíem començat l'any 90 els dos germans sols. Després es va unir a nosaltres la meva cunyada, l'Ochi, el millor fitxatge de la nostra història.
Vau començar amb 3.000 euros i en un garatge. Suposo que els inicis van ser “divertits”, oi?
Van ser duríssims en l'aspecte econòmic, però excepcionals en l'aspecte emocional. La il·lusió i la passió que teníem ens feia superar qualsevol obstacle. Els dos vam renunciar al mateix: teníem 21 i 24 anys, amb contractes fixos, i vam demanar la liquidació sense fer trampes per cobrar l'atur. La gent ens titllava d'ingenus, però nosaltres teníem clar que la falta de mitjans econòmics ens donaria molta més empenta, i així va ser. Després, ara ho puc dir, et sents molt bé!
Les tensions de tresoreria fomenten la creativitat, deia un bon amic meu...
L'antídot que utilitzàvem per vèncer la por era pensar: “Ara som joves, som a temps de rectificar, no tenim responsabilitats familiars, és el moment, no tenim res a perdre”.
Quan un no té res, no té res a perdre, i per tant allò que sembla arriscat realment tampoc ho és tant....
La ingenuïtat controlada és bona. Si fóssim racionals al cent per cent, probablement ningú seria emprenedor!
A part de la cunyada, que és una superwoman, no crec que sigui casualitat que els dos germans sigueu tan espavilats. Segur que els vostres pares hi tenen molt a veure, no?
Ens sentim contínuament en deute amb ells per haver-nos inculcat tan bé valors essencials com ara l'esforç, l'austeritat i la perseverança. La meva mare va quedar òrfena als 13 anys, amb cinc germans més petits que ella, en una postguerra molt dura i en un poble molt pobre d'Extremadura, i se n'ha sortit! Quin gran exemple de superació, no? El meu pare ha sigut i és un excel·lent treballador i una gran persona, tot un exemple per a mi de responsabilitat familiar.
Ara s'entén d'on ve el vostre coratge! I com es pot créixer en aquest entorn de crisi mundial?
Ara pot ser inclús el millor moment: les empreses estan obertes a escoltar noves propostes i tendències. Ah!, i cal no tenir por a la internacionalitat. De mica en mica anem obrint mercats, creiem molt en el made in Barcelona. Oi que el made in Italy inspira qualitat? Doncs nosaltres creiem que el made in Barcelona inspira estètica, disseny, qualitat, Mediterrani, sol, atracció, classe, seny... I hem aprofitat l'entorn econòmic i social negatiu per fer-nos més forts com a equip humà, més autèntics, més empàtics i amb més companyonia.
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.