gestió empresarial
Un món complex
Gestionar la complexitat és el nou repte al qual s'enfronten les empreses a escala global, segons The global CEO study 2010 titulat Capitalizing on complexity, elaborat per l'IBM Institute for Business Value. Aquest és un treball que realitzen cada dos anys amb una àmplia mostra, més de 1.400 CEO, tant d'empreses privades com públiques. En els tres darrers estudis, els primers executius manifestaren sempre que el seu repte més important era afrontar el canvi, tanmateix, en el del 2010, apareix un nou repte principal: la complexitat. Vivim en un sistema global de sistemes que defineixen un context competitiu i econòmic mai vist anteriorment, i creuen que aquest sistema, conseqüència de les relacions dinàmiques dels altres sistemes i dels elements que els componen, serà encara més complex. Però el més xocant i sorprenent és que més de la meitat d'aquests CEO dubten de la seva capacitat per gestionar aquesta complexitat. I és xocant i sorprenent perquè, primer, els CEO no dubten mai, i menys sobre les seves capacitats; i segon, si ho fan, i ho manifesten, és que realment estan angoixats.
els nostres avantpassats.
inventar el futur.
Però anticipar-se, primer de tot, és una actitud, per a la majoria, arriscada; per a uns pocs, la que cal precisament per reduir els riscos. Anticipar-se vol dir no deixar-se portar pel client sinó identificar necessitats de la gent, vol dir anar més enllà del sector en el qual s'està, vol dir ser curiós i, en definitiva, vol dir ser capaç de qüestionar l'statu quo sent creatiu. I precisament l'estudi que ens serveix de referència proposa el lideratge creatiu com un dels factors clau per fer front a la complexitat, ja que aquest tipus de persones se senten còmodes amb l'ambigüitat i l'experimentació i poden afavorir cultures més obertes a acceptar maneres diferents de veure el món.
El Palo Alto Research Center (PARC), a Califòrnia, és d'on diuen que va sortir la frase “la millor manera de predir el futur és inventar-lo”, i ells i Apple s'ho van creure i ha passat.