Emprenedors
Que Rico
Fórmula Ikea per menjar bé
Que Rico distribueix bosses de menús per elaborar amb instruccions per cuinar-los
Com no podia ser d'una altra manera va ser a Suècia -bressol d'Ikea i del seu concepte de moble que s'acaba de muntar a casa- on primer va tenir èxit el repartiment a domicili de receptes amb els ingredients i les instruccions per elaborar-les. Ara és un sector d'unes vint firmes de les quals tres controlen el 90% dels 250 milions d'euros anuals que factura l'invent. A poc a poc, la idea del negoci s'està copiant en altres països d'Europa com Alemanya, Àustria, el Regne Unit i França.
A Catalunya i Espanya, on ja han sorgit algunes experiències equivalents, encara no s'han popularitzat els menús per elaborar a casa, però Ignacio Miras està convençut que ha de tenir el seu espai en el mercat. Per això ha muntat Que Rico conjuntament amb el grup Intercom (Infojobs, Softonic i Emagister) i una cadena de distribució gironina, que en conjunt han aportat el poc més d'un milió d'euros necessaris per engegar el projecte. Miras té més de vint anys d'experiència en el sector de l'alimentació, on ha ocupat diversos càrrecs de responsabilitat en pimes familiars, grans multinacionals i firmes de capital de risc. “A final del 2009 vaig veure que havia arribat l'hora d'emprendre un projecte propi basat en el meu coneixement dels hàbits de compra i observant les propostes noves de mercats avançats com el suec”, explica Miras.
Amb el negoci es vol donar resposta a la necessitat de les famílies, i especialment aquelles amb fills, de fer a casa algun dels àpats importants del dia. El problema és que sovint la generació que ara els toca fer de pares no ha rebut el traspàs de la tradició de cuinar dels seus progenitors com històricament havia passat, o simplement no tenen temps per posar-la en pràctica o per fer-ho de manera sana, variada i divertida, sense el risc de caure en el fast-food o el plat preparat. “Menjar bé a casa s'ha convertit en una activitat que genera molt d'estrès”, explica l'emprenedor.
El fet és que aquestes circumstàncies condicionen la manera de comprar perquè s'omplen els carros amb més productes dels que es necessiten, i després s'han de llançar.
Per tot això i malgrat la crisi, Ignacio Miras pensa que el consumidor està disposat a pagar perquè algú “desestressi” aquesta activitat.
Que Rico es va posar en marxa al maig passat, de moment, a la zona metropolitana de Barcelona. Setmanalment, ofereixen lots per elaborar cinc plats per a quatre persones. Són consensuats per una cuinera i una nutricionista per tal que siguin equilibrats, fàcils d'elaborar –invertint-hi cap a mitja hora– i que s'ajustin a les dosis de producte que ofereix el mercat per evitar que en sobri. “No són receptes sinó instruccions sobre com cuinar els plats”, subratlla Miras. Cada setmana se'n renoven les receptes. El preu mitjà de la bossa és de 60 a 80 euros, el que suposa de 3 a 4 euros per persona i per àpat. “Els plats estan basats en la cuina bàsica internacional, amb els ingredients que tots solem comprar”, diu l'emprenedor. Aquest mes augmentarà l'oferta amb bosses per a dues persones i s'acaba de signar un acord amb la cuinera Ada Parellada per fer un lot de cap de setmana. Per Nadal també hi haurà la possibilitat de regalar menús de festes.
Ignacio Miras pensa que començar un procés d'emprenedoria amb l'experiència que ell acumula és bàsicament un exercici de convèncer “els recursos” financers, professionals i els proveïdors. Ara està concentrat en la feina d'explicar la idea als clients.
Fórmula Ikea per menjar bé