El valor dels veïns
Comprar en una verduleria amb productes dels quals no se sap la seva procedència, plastificats i en un ambient fred és una quotidianitat, especialment a les grans ciutats. Però no tothom sucumbeix a aquesta realitat, cada cop hi ha més consciència per una alimentació saludable, de temporada, ecològica i amb productors locals. En definitiva, un altre model de consum que guanya adeptes de manera exponencial.
El Rusc Que Diu Sí és una plataforma que afavoreix aquest canvi imparable. Permet apropar productors locals amb consumidors de ciutat que volen saber d'on prové el que mengen, i alhora impulsa l'emprenedoria social. El seu nom ja juga amb aquesta idea. Les petites iniciatives acaben creant una xarxa potent en què tothom hi guanya i amb el repte d'enllestir un ecosistema local que permeti comprar i vendre sense intermediaris i a sobre amb l'ajut de les noves tecnologies.
El seu funcionament és molt simple, hi ha un responsable de rusc que busca un espai on uns quants productors locals portaran les seves collites. Es tracta d'un mercat efímer on durant un parell d'hores un cop per setmana els consumidors recullen a prop de casa seva la compra que han fet via on-line.
Però a més d'un intercanvi de productes, el rusc té altres aspiracions. “La idea és afavorir la relació entre consumidor i productor i entre els veïns del barri, amb l'objectiu de recuperar el moment de comprar com un lloc d'intercanvi i de socialització”, explica Anna Garcia, una de les responsables de la plataforma.
Els promotors de cada rusc, que han de cercar els productors, donar a conèixer el mercat efímer i dinamitzar-lo, no estan sols, tenen al darrere la plataforma. Gestionada per l'empresa Equanum, té com a objectiu coordinar tots els ruscs que es creen, i donar-los suport, formació i recursos de comunicació i material gràfic per fer-los volar. A canvi, els promotors de cada rusc reben un 8% de les compres que s'efectuen i un altre 8% se'l queda la plataforma.
Per la seva banda, els productors tenen una eina de comercialització transparent, que els permet posar ells mateix el preu i optar per participar-hi sempre que tinguin unes vendes mínimes.
Com explica Justine Cattacin, coordinadora de la xarxa a l'Estat d'El Rusc Que Diu Sí, molts dels productors es troben en fase de transformació cap al producte ecològic i aquesta eina els permet tenir un canal de venda directa, per poder fer el traspàs.
La iniciativa va néixer el juny del 2014 a Barcelona i ara com ara ja sumen 28 ruscs a tot l'Estat 9 dels quals són a Catalunya, 14.000 consumidors registrats el 15% dels quals són catalans i dels 250 productors 100 són d'aquí.