La innovació: l'únic camí per a una societat de prestacions avançades
Una utilització eficaç de les TIC ens por oferir una clara millora en la competitivitat de les empreses i facilitar el benestar i la qualitat de vida dels ciutadans xxx
Avui dia, ningú ja no dubta que la incorporació a la Societat Digital és un dels reptes de present més importants de les societats avançades, molt probablement un canvi tan profund com el que es va produir fa 150 anys amb el pas a l'etapa industrial.
Les tecnologies de la informació i la comunicació, les anomenades TIC, ens permeten proposar-nos reptes nous i també demanden respostes i solucions innovadores en diversos àmbits d'actuació, tant a escala social, com cultural, econòmica o tecnològica.
Una utilització eficaç de les TIC ens por oferir una millora clara en la competitivitat de les empreses, facilitar el benestar i la qualitat de vida dels ciutadans i potenciar l'eficiència de l'Administració fins al punt de transformar les ciutats i convertir-les en ciutats intel·ligents.
Històricament, per assegurar el millor aprofitament d'aquestes tecnologies, les societats referents en aquest camp sempre han disposat d'una Administració pública que ha actuat de motor i d'impuls de les TIC.
Conscient d'això, la Generalitat de Catalunya s'ha proposat l'assoliment d'aquest objectiu però amb el convenciment que l'Administració no pot actuar tota sola ni de manera unilateral. El paper de l'Administració ha de ser el de catalitzador, dinamitzador i difusor, però l'èxit en l'objectiu final només serà possible amb una col·laboració estreta entre el sector públic i el sector privat.
D'aquesta manera, en la Generalitat, han decidit donar un fort impuls al sector i utilitzar els recursos de compra pública per donar suport a la innovació i dinamitzar-la amb el llançament i el suport de projectes emblemàtics.
D'aquests projectes, en l'àmbit empresarial, caldria destacar-ne de manera principal:
L La potenciació de la factura electrònica, com a procés administratiu que genera estalvi de costos i l'augment de productivitat, tant dins de la pròpia administració en els processos de compra pública com en el mercat privat, promovent-ne la implantació entre les pimes catalanes.
L L'impuls al comerç electrònic com a eina internacionalitzadora de les nostres empreses.
L El llançament de les anelles sectorials, com a entorn de treball col·laborador i accés a recursos capdavanters de les empreses.
D'altra banda, més relacionat amb la innovació en serveis públics, els principals projectes impulsats per la Generalitat es relacionen amb:
L L'àmbit de la salut, i d'instruments com el pla de Salut, que integra els següents projectes estratègics: la Història Clínica Compartida de Catalunya (HC3), la Carpeta Personal de Salut, el pla de Digitalització de la Imatge Mèdica, la Telemedicina i la Teleassistència i la Recepta Electrònica (Rec@t).
L L'educació, amb el Programa EduCAT 2.0 amb què es pretén generalitzar l'ús de les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC) a tots els centres del servei d'Educació de Catalunya.
L I a través del portal Dades Obertes Gencat, l'eficiència en la utilització de les dades de caràcter públic, amb l'objectiu de fomentar l'ús i la reutilització de la informació procedent de l'Administració.