Eines

Sorprèn-me, periodista

Les noves tecnologies han capgirat el procés d'intercanvi d'informació i els professionals busquen el seu lloc en aquest nou escenari

L'era digital ha canviat les 5 W del periodisme, excepte el ‘per què'
Els periodistes amb nocions d'estadística tindran un avantatge competitiu

El periodisme viu una crisi econòmica, com tots els sectors de la societat, i com la resta de la humanitat està immers en el canvi de paradigma que ha suposat la irrupció de les noves tecnologies a la nostra vida. Els mitjans de comunicació viuen un procés de reconversió, de vegades dolorós, que ha de portar a la identificació de nous models de negoci per a la continuïtat de l'ofici. Però existeix una màxima que genera consens: la crisi del periodisme s'ha de resoldre amb més periodisme. Un factor que no s'ha de perdre de vista a l'hora d'analitzar vies de futur.

“Des que els primers mitjans espanyols es van introduir a la xarxa el 1995 es fan la mateixa pregunta: com mantenir les redaccions digitals si no generen ingressos?”, planteja Karma Peiró, periodista especialitzada en internet. Aquesta pregunta encara està per resoldre, i més quan les redaccions tradicionals estan integrades en les digitals i ja no té sentit parlar d'una sense l'altra. Alguns mitjans de referència als Estats Units ofereixen continguts de pagament en combinació amb certes notícies de consulta gratuïta, una fórmula que es coneix amb el nom de Paywall (mur de pagament) i que a l'Estat espanyol no ha acabat de quallar a excepció d'algunes capçaleres de nova creació, com el diari ARA, que ha apostat per aquesta via, o Vilaweb, que opta per una versió especial a canvi que el lector pagui una part per poder llegir notícies, col·laborar amb la redacció i en la cerca d'informació. Una fórmula que pot funcionar com a font de finançament sempre que el periodista tingui clar que “haurà de fer bon periodisme si vol que la gent pagui”, subratlla Peiró.

Alguns mitjans van més enllà i, per captar audiències, han fet una aposta per la innovació i per noves formes de narrar en l'era digita. El referent és el britànic The Guardian, que té una secció especial de recopilació de dades i visualització de la informació (la Data Store)amb un objectiu clar: apostar per altres maneres de narrar. Un cas que val la pena analitzar i extrapolar perquè marca un possible futur per a l'ofici on es combina el rigor de sempre i la innovació.

“Amb les noves tecnologies el procés d'intercanvi d'informació es transforma”, explica Mònica Garriga, responsable de Media140 Catalunya, organització global que educa els professionals en les noves tendències que ofereix el món digital. La digitalització de la informació ha capgirat les redaccions dels mitjans de comunicació, els negocis i els individus. “Les 5 W del periodisme canvien, excepte el per què, que en definitiva és la raó de ser de la professió”, reflexiona aquesta periodista, excorresponsal de l'agència Efe a Austràlia. I s'explica: “El què és la informació digitalitzada (en xarxa, ja no és lineal); el com, el web semàntic d'intercanvi d'informació o els buscadors que funcionen amb algoritmes; el quan es viu en temps real a través de les xarxes socials; i l'on es reformula, perquè els esdeveniments es poden geolocalitzar.” El que no varia és el per què, i aquí és on els periodistes s'han de reciclar per poder continuar responent als per què i seguir sent fidels a la funció social de l'ofici.

empatx de dades.

“Davant la quantitat de dades tan bestial que tenim, qui qüestiona i gestiona aquesta amalgama d'informació?”, es pregunta Garriga. L'anomenat periodisme de dades (data journalism en anglès) i les noves maneres de visualitzar i narrar la informació en l'era digital poden ajudar a reformular l'ofici i ser una sortida professional per a molts periodistes. A les xarxes socials es parla molt sobre la intersecció del periodisme, la tecnologia i la innovació, i cada cop són més les ofertes formatives al respecte: màsters, postgraus i cursets. Però moltes de les eines per aprendre es poden trobar gratis a la xarxa! “Avui dia el periodista que tingui coneixements bàsics d'estadística tindrà un avantatge competitiu respecte a la resta”, opina Carlos Alonso, periodista i especialista en comunicació en línia, “perquè la generació constant de dades demana persones que les puguin interpretar”, hi afegeix.

The Guardian ha demostrat l'interès que té la gent en notícies explicades d'una altra manera, amb visualitzacions i contextos interactius més enllà del text pur i dur”, argumenta Peiró, que afegeix que els grans mitjans del nostre país “tenen personal qualificat suficient per dedicar-hi un petit equip (no calen més de 3 a 4 persones) perquè cerquin temes propis, rastregin les dades a la xarxa o facin bones visualitzacions presentant el context en un format periodístic.” “Les redaccions que creïn continguts originals, sàpiguen com parlar amb les fonts a través de les eines 2.0 i adoptin mecanismes per filtrar bona part de la informació que corre per la xarxa tindran èxit”, reafirma Peiró. Així, els periodistes del futur no s'escapen del món digital. Moltes veus apunten que els professionals hauran de ser homes/dones orquestra -domini de diferents formats-, però la informació sobre el terreny s'haurà de complementar amb una contextualització feta des de la redacció i elaborada per equips multidisciplinaris. Un repte per al professional i per a la professió.

Capacitar-se per fer altres feines

Per a les noves generacions de periodistes el futur es presenta complicat. A l'Estat espanyol hi ha 11.000 periodistes a l'atur i el degoteig de tancament de capçaleres no cessa. L'última ha estat la del diari gratuït Qué, que se suma a una llarga llista de defuncions. Davant aquesta realitat, el Col·legi de Periodistes, conjuntament amb el Departament d'Empresa i Ocupació, presentarà el proper dimarts un projecte estratègic de formació i capacitació adreçat als professionals del món de la comunicació per donar-los eines perquè es reciclin i puguin exercir altres feines aprofitant la formació de base que tenen. “Hem de canviar la nostra actitud. Si no hi ha prou mercat per absorbir tots els periodistes, aquests hauran de capacitar-se per introduir-se a altres nínxols de mercat on sí hi ha demanda”, explica Mònica Viñas, responsable de formació del Col·legi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.