Empreses

Cedria innova en protecció de la fusta i obre mercat a l'Estat francès

Tot i fabricar vernissos, va ser pionera a introduir els lasurs, més respectuosos amb la fusta i el medi ambient perquè no contenen dissolvents.

Aplicant la nanotecnologia s'ha allargat el manteniment que necessita la fusta
L'empresa preveu un creixement de fins el 15% per aquest any i exportar el 2013

Per protegir i conservar la fusta es pot envernissar però també es poden fer servir altres productes més respectuosos, com els lasurs. A Cedria van ser la primera marca que va introduir tant el concepte com aquest tipus de producte al mercat espanyol. La directora de l'empresa 3ABC Lasures, Mercedes Martín, reconeix que va ser complicat fer entendre aquesta filosofia de Cedria més respectuosa amb la fusta en un mercat acostumat al tractament amb productes a base de dissolvents. “No s'ho acabaven de creure, quan n'explicàvem els avantatges, sense fer servir dissolvents, era fàcil d'aplicar i d'assecar-se. El temps ens ha donat la raó.”

A diferència del vernís, el recobriment del lasur, elaborat amb aigua i resines, no deixa una capa que fa de pel·lícula a la fusta sense que pugui respirar. Això permet que aquest material viu pugui deixar anar la humitat i és per això que és recomanable per tractar fustes d'exterior exposades als canvis climàtics, com ara la pluja i el sol. Mercedes Martín no amaga la gran tasca de difusió i formació que ha calgut per difondre els avantatges d'aquests productes més respectuosos, tal com es va proposar des dels inicis el seu difunt marit i fundador de l'empresa, Joaquín Martín. “Sempre hem defensat que la fusta s'ha de cuidar com ho fem per hidratar la nostra pell”, exemplifica. Amb aquest objectiu, a l'empresa han anat innovant i ampliant la gamma de productes per tractar diversos tipus de fusta. “Encara ara fem demostracions perquè és molt important aconsellar bé a l'hora de vendre per encertar en el tractament a la fusta”, hi afegeix.

creixement continuat

A l'empresa han continuat creixent tot i la conjuntura econòmica actual. La directora explica com superada la davallada del sector de la construcció, que van notar el 2007, han pogut anar remuntant les vendes i no han deixat de créixer. Les previsions són bones si es manté el ritme que va permetre augmentar un 12% la facturació i assolir els 3 milions d'euros l'any passat. Segons la directora, per aquest any seria poder créixer encara un 15%. “Quan sembla que tot va pitjor és quan t'has de moure”, explica, convençuda de l'aposta que han pres per començar un pla d'exportació l'any vinent. Amb aquesta premissa, aquesta empresària aposta per un pla d'expansió cap a l'Estat francès. “És un mercat madur, en què sabem que hi ha competència però també on els nostres productes poden ser competitius”, defensa Martín. Serà el pas per ampliar la cartera de prop de 500 clients que tenen repartits fins ara a l'Estat espanyol, Portugal i Andorra.

El fet que cada vegada es valori més la fusta com un material noble i de qualitat fa que molts industrials es decantin cada vegada més per fer-la servir. Entre els clients hi ha fabricants de cases de fusta, mobiliari urbà, i pèrgoles i tarimes. Representa un 40% de la producció de Cedria, mentre que la resta es distribueix a punts de venda.

L'empresa elabora els lasurs a partir de les resines acríliques que es combinen amb els additius per aconseguir les diverses gammes de productes per protegir la fusta de les inclemències del temps, insectes o fongs que la malmeten. Per escurçar les aplicacions que cal fer a la fusta d'aquests productes, durant els últims anys a Cedria han desenvolupat productes aplicant la nanotecnologia. Són productes que permeten allargar el manteniment que cal fer a la fusta, ja que s'aconsegueixen partícules de resines deu vegades inferiors que protegeixen la fusta com a mínim durant un any i mig.

Les fustes tecnològiques

Les necessitats del mercat han fet que els últims anys investiguin per tractar les anomenades “fustes tecnològiques”. Aquest material s'obté a partir de la injecció de plàstics i pols de fusta, i té semblança aparent amb la fusta. Tot i l'estalvi que suposa respecte al seu manteniment, a Cedria ja han elaborat productes per protegir-les de l'escalfor i evitar-ne les taques. Segons Martín, han aconseguit disminuir fins a un 20% la temperatura del material.

El fundador de Cedria va ser l'enginyer forestal, Joaquín Martín, que des dels inicis va tenir clar l'objectiu de desenvolupar tecnologies i productes eficaços i respectuosos amb el medi ambient per protegir i conservar la fusta. Des de la seva creació, l'empresa no ha deixat d'innovar productes en aquest sentit.
facturació
3 M€
Treballadors
18
Any de fundació
1994

Des d'Eurodisney fins a Port Aventura

Tot i les dificultats, al principi dels anys 90, en un mercat en què encara predominaven els vernissos per tractar la fusta, a Cedria van tenir un cop de sort. Tal com explica la seva directora, els va anar bé la proposta que van fer a un fuster de Granollers perquè tractés amb lasurs les fustes que estava fent per Eurodisney. Tot i que s'hi va negar, des del parc temàtic li ho van exigir i a partir d'aquesta feina a Cedria no han deixat de subministrar a altres instal·lacions de fusta de parcs temàtics que han proliferat els últims anys, com Port Aventura o Terra Mítica. Per això, la directora de l'empresa considera que és una bona notícia l'anunci fet pel govern d'instal·lar més parcs a Tarragona. És clar que poden ser futurs clients.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Cedria innova en protecció de la fusta i obre mercat a l'Estat francès

Publicat a