Opinió

Reclamacions sobre participacions preferents

El 31 d'agost passat el govern espanyol va aprovar el reial decret llei 24/2012 de Reestructuració i Resolució d'Entitats de Crèdit. A grans trets, es pot dir que aquesta norma pretén establir un marc normatiu per a la reestructuració d'aquestes entitats i dotar el FROB de més poder d'intervenció.

Amb aquest reial decret es fa front al problema de les participacions preferents, que són aquests instruments financers en forma d' “híbrids” de capital i de deute subordinat, pel fet que tenen característiques de la renda fixa i altres de la renda variable. A través d'aquestes participacions preferents, els clients de les entitats de crèdit fan una inversió en les participacions preferents que la mateixa entitat ha emès i, per contrapartida, en reben un número amb caràcter perpetu, és a dir, sense data determinada de venciment i emparades en la presumpta facilitat per desfer-se'n mitjançant la venda, en el moment que el client necessités liquidat. Però la realitat ha estat una altra, ja que el mercat no ha funcionat per a la revenda de les preferents, en part, per la pèrdua de credibilitat de les entitats emissores. Addicionalment, i com a mostra d'aquesta falta de credibilitat, era molt habitual que el client no estigués totalment informat del veritable risc que comportava aquest producte financer, i aquest motiu és l'essencial pel qual els tribunals han començat a donar la raó als clients que han interposat demandes contra les entitats de crèdit per raó d'aquests productes. Tenint en compte aquests factors, el reial decret, per tal de contribuir a solucionar el problema de les participacions preferents, ha establert mesures que es poden dividir en: a) accions d'acceptació voluntària, i b), accions vinculants. En el marc de les primeres, la norma obliga les entitats afectades a incloure, dins dels plans de reestructuració, accions de gestió d'aquests instruments que requeriran, en tot cas, el consentiment dels afectats. Aquestes accions podran consistir en ofertes de bescanvi per instruments de capital, ofertes de recompra, reducció del valor nominal o amortització anticipada a valor diferent del valor nominal. Per altra banda, i per totes aquelles entitats per a les quals ja s'hagin adoptat plans de reestructuració o resolució, és a dir, intervingudes pel FROB, aquest podrà adoptar les anomenades accions vinculants, que són accions que poden consistir en l'obligació de la entitat de crèdit afectada de recomprar els valors al preu que determini el FROB; l'aplaçament, la suspensió, l'eliminació o la modificació dels seus termes i condicions. En aquest cas, els titulars afectats no podran reclamar a les entitats afectades ni al FROB cap tipus de compensació econòmica pels perjudicis que se'ls hagi causat. Només en participacions preferents de les entitats intervingudes en el FROB ja s'acumulen més de 6.500 milions d'euros, i només a l'entitat Bankia hi ha prop de 100.000 inversors afectats. Així les coses, no cal dir que les mesures que prengui el FROB afectaran directament les butxaques de milers de particulars afectats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.