Eines

Colòmbia, el nou tigre llatinoamericà té fam

L'agressiva política de liberalització del govern de Manuel Santos afavoreix els negocis amb i des del país americà. El ‘boom' econòmic colombià es veurà estimulat pels acords de lliure comerç signats recentment i les bones perspectives respecte al procés de pacificació

Unes 40 empreses catalanes estan instal·lades al país
sud-americà

Colòmbia és el nou tigre llatinoamericà. O més aviat, el nou jaguar si ens cenyim a la fauna del país. I té fam d'inversió. La setmana passada una delegació colombiana va visitar Barcelona, Madrid i Bilbao per presentar les oportunitats de negoci al país que presideix Manuel Santos, que el 2011 va tenir un creixement econòmic del 5,9% -per sobre de la mitjana de l'Amèrica Llatina- amb una xifra rècord d'inversió estrangera directa de 10.251 milions d'euros. I l'Estat espanyol és el tercer país que més hi inverteix.

El director de Proexport Colombia Espanya, Juan Gabriel Pérez-Chaustre, va presentar Colòmbia com una “plataforma per anar a altres països llatinoamericans” però al mateix temps, va assegurar que el mercat de 47 milions d'habitants “ja és prou interessant” per a les empreses que s'hi vulguin instal·lar.

Colòmbia ofereix oportunitats empresarials especialment per a pimes en el sector turístic, de la construcció, energètic, de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i software, o serveis. Actualment hi ha 300 empreses espanyoles a Colòmbia, més de la meitat de les quals s'hi han instal·lat en els últims cinc anys. De catalanes, segons xifres d'ACC1Ó, n'hi hauria cap a 40. És un fenomen degut, en gran mesura, als atractius incentius fiscals que el país ofereix als nous inversors que es vulguin establir en qualsevol de les 102 zones franques del país, el 70% de les quals són uniempresarials. Aquestes zones empresarials gaudeixen de normes tributàries especials: l'impost sobre la renda és del 15% -la meitat que a la resta del país-, no es paguen aranzels ni IVA per la importació de productes, i als sectors considerats estratègics se'ls apliquen exempcions impositives de fins a 30 anys. A més, a les empreses estrangeres se'ls permet accedir al mercat local i no cenyir-se exclusivament a l'exportació. Són un reguitzell d'avantatges per augmentar el nombre de companyies estrangeres que obrin seu al país i que fan que Colòmbia sigui un país més amigable a l'hora de fer negocis que l'Estat espanyol, segons el rànquing de l'informe econòmic mundial Doing Business 2013, que situa el país llatinoamericà en el número 44 de la classificació.

Segons ACC1Ó, els sectors amb més oportunitats per a l'empresa catalana són els relacionats amb les infraestructures de transport (en 10 anys es preveu una inversió de 421 milions d'euros), la construcció (especialment en construcció i remodelació de centres de salut), el sector farmacèutic, els productes químics orgànics i l'automoció.

De gener a juliol, 1.717 empreses catalanes van exportar béns industrials a Colòmbia, un 21,2% més que el mateix període del 2011. “El boom de Colòmbia com a mercat és molt recent”, explica el director de la unitat d'internacionalització empresarial d'ACC1Ó, Diego Guri, que hi afegeix que la millora de l'economia, els recents acords de lliure comerç signats pel govern de Santos amb diversos països i el procés de pacificació afavoreixen aquest bon clima per als negocis. ACC1Ó va obrir una oficina a Bogotà al maig passat i el seu director, Frederic Subirats, no donava a l'abast durant la passada setmana de la internacionalització, que es va celebrar a Barcelona a mitjan mes i on més de 800 empreses es van assessorar per obrir mercats a fora. “Hi ha un interès molt gran per anar a Colòmbia perquè les empreses catalanes perceben el país com un mercat en creixement i segur”, afirma Guri.

DESTINACIÓ PER A PIMES.

Pedelta, empresa catalana d'enginyeria especialitzada en el disseny i la conservació de ponts i estructures d'obra civil i creativa, és present a Colòmbia des del 2000, i el 2002 van guanyar el seu primer projecte al país. La directora de la companyia, Lara Pellegrini, explica que quan ells s'hi van instal·lar, les coses eren molt diferents, i que ara “hi ha molta més competència” perquè “en els últims dos o tres anys els grans del sector també hi són i estan guanyant molts projectes”. El 30% de la facturació de Pedelta, firma que dóna feina a 70 persones -29 a Barcelona, 35 a Bogotà i la resta repartides per les altres quatre delegacions-, prové dels projectes que es duen a terme des de la capital colombiana. Pellegrini assegura que Colòmbia dóna oportunitats a empreses que puguin exportar tecnologia amb valor afegit, i com a consell recomana “desplaçar gent de la pròpia empresa i anar amb un soci local”. “El client necessita veure't”, afirma. La recomanació la seguirà l'empresa Radiadores Cerezo, fabricant de bateries d'intercanvi tèrmic per a tot tipus d'aplicacions amb seu a Sant Feliu de Buixalleu (Girona).“Ja estem exportant a Xile amb un agent comercial i volem replicar aquest model a d'altres països de l'Amèrica Llatina”, diu Xavier Cerezo, del departament de compres de la companyia. “Tothom parla molt bé de Colòmbia, té creixements fins i tot més alts que Xile i percebem el país com a segur”, afirma Cerezo, i hi afegeix que la firma està analitzant el mercat i que preveuen viatjar al país llatinoamericà en missió comercial l'estiu del 2013.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.