Opinió

Tot continua igual

Immune a l'ajust fis­cal, la inversió en alta velo­ci­tat con­ti­nua bri­llant en el pro­jecte de pres­su­pos­tos de Foment per al 2013. El fer­ro­car­ril con­ti­nua sent l'estre­lla de la política de trans­port, amb gai­rebé la mei­tat (47%) de totes les inver­si­ons. D'aques­tes, el 71% són per al TAV: poc més de 3.300 mili­ons d'euros. És clar que són prop de 800 mili­ons menys que l'any pas­sat. En canvi, Roda­lies apa­reix en el pro­jecte amb un “con­tun­dent” 2%... fins a 82 mili­ons d'euros.

El TAV a Galícia atrau una ter­cera part de la picos­sada del TAV, amb més de 1.000 mili­ons. Recor­din que es tracta dels pres­su­pos­tos cri­dats a posar les bases de la recu­pe­ració econòmica. Però s'ha de dir tot, i és que l'eix medi­ter­rani també gau­dirà d'uns 749 mili­ons addi­ci­o­nals. Llàstima que en el Minis­teri de Foment tin­guin pro­ble­mes per reconèixer geogràfica­ment el cor­re­dor del Medi­ter­rani. En el pres­su­post insis­tei­xen a incloure les sec­ci­ons Ante­quera-Alge­si­res i molt espe­ci­al­ment, la Boba­di­lla-Gra­nada, així com diver­ses sec­ci­ons del cor­re­dor de lle­vant (220 mili­ons d'euros) que són pròpies del cor­re­dor Madrid-Ali­cante.

Per fi, el govern ha inclòs en els pres­su­pos­tos 270 mili­ons d'euros per a la cons­trucció de ter­cers fils, cosa que per­met la cir­cu­lació de trens de mer­ca­de­ries en ample inter­na­ci­o­nal des dels ports. Un s 160 cor­res­po­nen a Cata­lu­nya. Com que som gats escal­dats, en caldrà fer un bon segui­ment ja que sovint des­ta­quem les inver­si­ons pres­su­pos­ta­des però obli­dem si final­ment s'exe­cu­ten. L'experiència ens diu que el govern espa­nyol només exe­cuta una part de les actu­a­ci­ons pres­su­pos­ta­des, i en l'actual ambi­ent polític, els incen­tius per exe­cu­tar-los encara sem­blen més min­sos. L'any 2011 el nivell d'exe­cució va ser infe­rior al 50%. S'ima­gi­nen ara?

Per bé que aquests ter­cers fils seran útils i van en la direcció d'avançar, encara que sigui a pedaços, en el movi­ment de mer­ca­de­ries –i men­tre con­ti­nuem fent TAV de pas­sat­gers arreu– encara hi ha alguns obs­ta­cles que, si no es reso­len, con­ti­nu­a­ran sense fer com­pe­ti­tiva la sor­tida de mer­ca­de­ries en tren. Per un cos­tat, l'alt cost del peatge en el pas pel Pertús, de cap a 750 euros. Per l'altre, la neces­si­tat de dis­po­sar de loco­mo­to­res tri­ten­si­o­nals que tenen un alt cost (5-6 mili­ons d'euros) a causa de les 3 ten­si­ons dife­rents que es tro­ben en el recor­re­gut, les pen­dents deri­va­des d'un dis­seny pen­sat fona­men­tal­ment per a pas­sat­gers, i els pro­ble­mes que es puguin deri­var de la coor­di­nació de slots i d'ús con­junt de la xarxa quan s'obrin al públic els ser­veis entre Bar­ce­lona i la fron­tera.

Final­ment, els pres­su­pos­tos tor­nen a fer reduir la des­pesa en man­te­ni­ment de car­re­te­res, una qüestió molt deli­cada tenint en compte l'estat actual de les car­re­te­res i el seu impacte sobre la segu­re­tat. El govern con­ti­nuarà cons­truint auto­vies i gas­tant més en cons­trucció que en man­te­ni­ment. Desa­ten­dran, per tant, les rei­vin­di­ca­ci­ons que algu­nes asso­ci­a­ci­ons del sec­tor que fa temps que adver­tei­xen sobre la importància de no des­cui­dar el man­te­ni­ment. La res­posta? El Minis­teri bus­carà ajuda al Banc Inter­na­ci­o­nal d'Inver­si­ons per al man­te­ni­ment, men­tre des­tina els seus recur­sos a cons­truir, cons­truir i cons­truir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.