Empreses

Producte ecològic a un preu just

Can Perol és una empresa que serveix a domicili fruites i verdures que conreen una seixantena de pagesos del Baix Llobregat

Can Perol assegura un preu just a pagesos i consumidors de productes ecològics

Facturació

1,1 M€

Treballadors

20

Any de fundació

2008


Una queixa recurrent dels pagesos és el baix preu que les distribuïdores els paguen per les fruites i les verdures. Farts del que qualifiquen com un abús, alguns agricultors han assumit que ells mateixos s'han d'encarregar de comercialitzar els seus productes per assegurar-se un preu just. És el que han fet els 15 pagesos del Baix Llobregat, en la gran majoria, que han decidit vendre els seus conreus a través de Can Perol, una empresa que reparteix a domicili, i també a cooperatives de consumidors i botigues, els productes de temporada. Amb l'afegit que es tracta de verdura i fruita ecològica.

Can Perol, amb seu a Sant Vicenç dels Horts, va néixer el 2008 com a empresa i té els orígens en una entitat creada el 2000 anomenada Agrupació Defensa Vegetal de Fruita del Baix Llobregat. Llavors, mitja dotzena de pagesos van contractar l'enginyer agrònom Andreu Vila perquè els assessorés en el tractament sanitari dels camps. “Em vaig adonar que hi havia una mala gestió del sòl i la maquinària i que no feien agricultura ecològica. Vam millorar la gestió de la tècnica i el 2003 aquests pagesos van començar a practicar l'agricultura ecològica”, explica Vila. El segon pas va ser adonar-se que a més de la producció calia millorar la comercialització. I així neix Can Perol, una empresa “que vol recuperar l'autonomia dels pagesos al Baix Llobregat i oferir un preu just a agricultors i consumidors”, defineix Vila, que és soci administrador de la companyia. En total, són sis famílies sòcies i 15 pagesos que distribueixen els seus productes a través d'aquesta empresa, que dóna feina a 20 persones. Aquests treballadors són els que s'ocupen que preparar les cistelles que enviaran als clients i d'ocupar-se del repartiment, la logística i les tasques administratives.

Can Perol es compromet a lliurar productes amb la certificació del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica. A banda d'estar lliures de residus químics, es tracta d'aliments de bon sabor acabats de recollir i que segons l'empresa, en 24 hores arribarà del camp a la taula. Això si es va a recollir a la nau que Can Perol té a Sant Vicenç dels Horts. En cas contrari, el client pot optar pel lliurament a domicili, amb un cost afegit i després d'haver elaborat la cistella de la compra escollint els productes al web de Can Perol, que combina d'aquesta manera el comerç electrònic amb el consum de productes ecològics. “A diferència d'altres, el client demana exactament el que vol”, precisa Vila, tot i que l'empresa ofereix també la possibilitat d'elaborar la cistella amb una selecció de productes –aquesta opció la tria el 25% dels clients.

El preu canvia segons si es demana a granel o en cistella. Can Perol no imposa una comanda setmanal. "Tenim 3.000 clients a la base de dades i fem 350 cistelles setmanals, cosa que demostra que no són sempre les mateixes famílies les que fan una comanda setmanal. Nosaltres no atabalem ningú”, assegura el soci administrador. A banda, distribueixen a 20 cooperatives de consumidors i a 20 botigues.

El 70% de la seva clientela es concentra a Barcelona i la resta, a l'àrea metropolitana, Vallès Occidental i Maresme. Els compradors han provocat que Can Perol hagi ampliat l'oferta de productes i que les fruites i verdures inicials es complementin ara amb carn ecològica, pasta, arròs, oli, vi i pa. El pa ecològic, així com magdalenes i galetes, s'elabora al forn de la família de Vila, que treballa a l'obrador amb farines ecològiques. “Tot ho tenim certificat i fem la cistella el més àmplia possible a demanda dels consumidors”, diu. Aquesta demanda ha fet que no sempre es pugui complir amb la consigna de producte de proximitat, com passa amb el plàtan de Canàries. Però és dels pocs casos, ja que a Can Perol compren a gent que coneixen i venen el producte que ofereix la terra cada temporada. ”Per exemple, ara no venem tomàquet, que és d'estiu, únicament el de penjar”, explica Vila. L'empresa no té plans d'expansió però sí ha atret l'interès d'altres empresaris, que estudien el seu model.

L'empresa va facturar l'any passat 1,1 milions d'euros provinents de la venda de productes ecològics a clients particulars, cooperatives de consumidors i botigues. Reparteixen a domicili a l'àrea metropolitana i serveixen cada setmana 350 cistelles, que els clients poden elaborar a mida. La majoria de la clientela es concentra a Barcelona i àrea metropolitana. La consigna és oferir producte de qualitat i temporada a un preu just.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Producte ecològic a un preu just

Publicat a