Empreses

Fustcom, líder en el disseny de llibreries, obre mercat a Mèxic

L'empresa afronta la crisi i s'espavila a vendre a l'estranger, així com a buscar alternatives fent mobiliari per a hospitals i un moble transformable per a terrasses

A Mèxic ja tenen projectes per equipar 40 locals en una estació de metro

Antoni Vila va entrar amb setze anys a treballar a la fusteria que el seu pare regentava des del 1959 a Arenys de Munt. La crisi després de l'eufòria de les olimpíades de Barcelona va deixar clar que s'havien d'especialitzar per fer créixer el negoci. Va ser aleshores quan Vila, al capdavant de l'empresa, va orientar Fustcom cap a l'especialització en el disseny de llibreries. “No hi havia ningú que ho fes, i en canvi si que n'hi havia de disseny de mobiliari per a roba o per a farmàcies, i vaig tirar pel dret”, explica. Sense conèixer gaire el sector Vila es va assessorar al costat de la llibreria Robafaves de Mataró, amb la qual durant anys va col·laborar per comercialitzar el seu mobiliari .

El disseny de les llibreries estava pensat per lluir el que s'hi exposava. “Es tractava que no es veiessin els llibres apilonats als prestatges i de buscar les maneres de vendre una imatge i fer de les botigues de llibres unes botiques, com passava amb el sector de la moda”, apunta. Fustcom dissenya espais per a llibres, tal com diu el seu director. Això implica projectes a mida que inclouen aspectes ben diversos, més enllà del mobiliari, com la il·luminació, l'embalatge, la formació per vendre o la imatge corporativa.

“Es tracta de donar un disseny integral i equipar com es mereix una llibreria perquè tot plegat repercuteixi a les vendes.” Aquest era el propòsit de l'empresari arenyenc, que va apostar per aquest sector quan molts ja l'havien sentenciant a mort. “Em deien que estava boig, que les llibreries no tenien futur.” Des d'aleshores calcula que ha equipat prop de 600 punts de venda de llibres, a més d'equipaments culturals i biblioteques.

Tot i la crisi, que també afecta el sector, el 2012 han fet encàrrecs per a una vintena de llibreries.“Una petita llibreria ben estructurada pot viure, els qui ho passen pitjor són les editorials, no els llibreters, que acostumen a queixar-se i tirar-se pedres sobre la teulada.” Ho diu el mateix dia que s'anuncia el tancament de la llibreria Catalonia de Barcelona, un dels establiments també equipats per Fustcom.

mobles desmuntables

Des del 1995 l'empresa va començar a exportar, conscient que les llibreries al mercat intern tocaven sostre. El mobiliari que és versàtil i desmuntable es pot transportar fàcilment a d'altres països. Les primeres incursions a l'estranger es van fer a Turquia, Portugal, i a l'Argentina, experiència aquesta última, com recorda Vila, que va ser un desastre, i en van marxar perquè els va enxampar en ple corralito.

La gran esperança per reactivar les comandes, que han davallat amb la situació de crisi actual, és el mercat mexicà, on Fustcom té previst començar a vendre aquest mateix any. “Tenim una botiga en projecte i quaranta locals més que s'han de fer en una estació de metro”, explica Vila. “Si portem a terme tot el que hi ha projectat tindrem un creixement del 100%”, assegura.

L'empresa va viatjar a Mèxic el 2012 amb la Cambra de Comerç de Barcelona per participar a la Fira de Guadalajara i un congrés de llibreters, on van tenir molt bona acollida, i ja tenen un representant que s'encarregarà de fer la importació i venda del mobiliari en aquest país.

La recerca de nous mercats va ser forçada pels mals resultats del 2011. “Va ser l'any fatídic, perquè fins aleshores anàvem tenint feina, i de cop va baixar, sense que tinguéssim temps de reaccionar”, lamenta. L'empresa, que havia arribat a facturar tres milions d'euros, va tancar el 2011 amb un milió d'euros. Els resultats del 2012 han millorat, amb una facturació d'1,9 milions d'euros.

Facturació

1,9 M€

Treballadors

16

Any de fundació

1959

L'empresa es va traslladar fa nou anys al polígon d'Arenys de Munt, on es va construir una nau de 4.000 m² invertint en la maquinària més puntera.
nous sectors

Dels hospitals a les terrasses

Coincidint amb la crisi Fustcom s'ha espavilat a donar solucions a d'altres sectors per fer-los el mobiliari. En col·laboració amb l'empresa barcelonina Medical Modular Systems ja han fet i enviat a Panamà 1.500 armaris per a hospitals. Fustcom està fabricant per al sector de l'hostaleria un moble transformable que pot tenir fins a catorze posicions diferents per al descans a espais exteriors. El model, batejat amb el nom de Jeuakí, s'ha fet en col·laboració de l'empresa arenyenca Jardins Missé i es posarà a la venda l'estiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Fustcom, líder en el disseny de llibreries, obre mercat a Mèxic

Publicat a