Menjar per endur-se a preus molt suculents
L'empresa bagenca de plats cuinats Nostrum aquest any preveu crear 150 llocs de treball nous i obrir 40 franquícies més gràcies als bons resultats d'un model de negoci de baix cost
Amanida d'arròs: 1 euro. Llom amb salsa d'ametlles: 2 euros. Melós de porc: 3 euros. Per als socis del club de fans de la cadena d'establiments de menjar per emportar-se Nostrum, tots els plats valen entre 1 i 3 euros (el doble per als que no són socis). El model de negoci de baix cost que va tirar endavant el setembre passat aquesta empresa amb seu a Sant Vicenç de Castellet (Bages), tot un referent a l'Estat espanyol en el home meal replacement (menjar casolà de substitució), va sorgir com a estratègia per esquivar la crisi. “Bàsicament ens vam adonar que havíem perdut el nostre posicionament en el mercat. Des que va néixer Nostrum, el 1998, ens havíem definit com a democràtics: ens dirigíem a qualsevol franja d'edat i a qualsevol estrat social. Amb el pas dels anys hem fet coses bé i d'altres malament, i la societat també ha canviat. Ens hem adonat que molta gent no podia utilitzar Nostrum de manera freqüent, no perquè no volgués, sinó perquè no podia. I el que vam fer va ser un viratge, un canvi de model per tornar al lloc on estàvem abans”, explica Quirze Salomó, president executiu de Nostrum.
El que ha fet aquesta empresa, doncs, és casar qualitat i preu. “Nostrum és, primer de tot, un producte d'extrema qualitat, 100% natural, sense conservants, com cuinat a casa. Això és l'ADN de l'empresa.” La competitivitat en el preu l'aconsegueix amb una important capacitat de producció i una cadena de subministrament eficient. “Generem economies d'escala molt grans basades, en bona part, en el poder de compra. Pel volum que gastem podem tenir la carn a un preu molt diferent del de la carnisseria”, explica Salomó. Entre primers i segons, Nostrum ofereix de 80 a 100 plats diferents, alguns dels quals són estacionals. Ara per ara, l'empresa bagenca té una cinquantena de proveïdors principals. “Per una raó d'eficiència i frescor dels productes, intentem potenciar els de proximitat. No som al Bages per casualitat, sinó perquè és el centre d'una indústria agroalimentària important”, diu Salomó. I matisa: “Com que vivim en un món global, no ens tanquem a uns pebrots d'Almeria per fer una bona escalivada o a unes maduixes de Lepe.”
Més botigues i més personal
A més a més dels 22 establiments que ara tenen en règim de franquícia i dels 28 de propietat de Nostrum, aquest any s'hi afegiran 40 franquícies més a tot l'Estat espanyol (aquest febrer, per exemple, n'obren una a Valladolid). “La franquícia ens proporciona una expansió geogràfica fàcil i un coneixement del territori del franquiciat, un empresari que també vetlla per Nostrum”, comenta Salomó. Madrid i Barcelona és on més presència té l'empresa de menjar cuinat, tot i que la seva expansió urbana comença a fer-se cada vegada més present en ciutats que tenen al voltant de 50.000 habitants. Nostrum té dos models de franquícies: el de només menjar per endur-se, que requereix una inversió d'uns 50.000 euros, i el model de restauració (120.000 euros de mitjana de cost), on el client també pot seure-hi i menjar.
Tripliquen racions i doblen clients
Des del setembre fins ara, Nostrum ha triplicat la seva producció –en aquest moment venen entre 25.000 i 26.000 racions diàries– i ha doblat el nombre de clients –actualment, 10.000 diaris i entre 70.000 i 80.000 que formen part del club de fans de Nostrum–. “Durant el 2013 encara preveiem créixer una mica més. El boca a orella funciona molt bé i creiem que aquest any molta gent llençarà el tupper per la finestra i gaudirà de Nostrum per primer cop”, comenta Quirze Salomó. Quan més augmenten les vendes dels seus plats cuinats (amb una caducitat de 5 a 10 dies) és els dies feiners, quan la gent treballa. “En el terreny de l'oci, Nostrum hi entra poc”, diu Salomó.