Empreses

Netejant tot fent quac-quac!

Els orígens dels detergents La Oca es remunten al 1889 a Mataró amb la producció de sabó en barra per vendre a granel. La família Codina va comprar i diversificar el negoci als anys setanta.

Ara es nota que s'estalvia amb productes i si cal es frega el terra amb aigua i prou”

En ple centre de Mataró, al carrer Santa Marta, es va fundar el 1889 la fàbrica de sabons Alerm i Matas. L'especialitat de la casa eren els sabons fets amb oli d'oliva. En aquells temps, la producció era del tot artesanal i barrejaven els olis naturals del coco, l'oliva o la palma amb la sosa càustica per fer-ho bullir en una olla amb foc de llenya. Un cop reposat i assecat en grans piscines, es feien llargues barres de sabó. Tal com mostren imatges de l'època, el producte sortit de l'obrador es portava a repartir amb el carro. Els botiguers s'encarregaven de tallar i vendre a pes el sabó, tant les pastilles com les escames, que servien per netejar-ho tot. El mateix sabó, aleshores un producte nou i únic al mercat, anava perfecte per fregar el terra, els plats, la roba i per al cos. En aquella època ja apareix com a marca registrada el nom i el dibuix de La Oca que sempre més acompanyarà el sabó i més endavant els detergents, convertint-se en el distintiu de l'empresa.

Amb els anys les tècniques, la presentació i la diversitat de productes adreçats a la neteja van anar evolucionant segons les demandes del mercat. Primer va ser l'aparició del sabó líquid per fregar els terres i després la pasta de sabó que La Oca també va fabricar. Un producte blanquinós i que s'havia de dissoldre amb aigua. Durant anys aquest es va convertir en el producte líder que tant servia per rentar la roba com els plats.

L'any 1971, Josep i Antoni Codina, pare i fill, i treballadors de l'empresa van comprar la marca La Oca amb la intenció de continuar i diversificar el negoci. Antoni Codina, actual president de Productes Codina SA, assenyala el procés vertiginós que ha patit el mercat des que va començar a treballar, amb catorze anys, fent sabons. Amb el temps l'empresa deixa de fer sabó en pols i pastilles per fabricar detergents líquids i productes de neteja per a la llar. “Vam comprar una marca consolidada, però aviat vam pensar a crear-ne una de nova”, explica.

la marca codi.

L'estratègia empresarial va ser mantenir i potenciar la marca centenària La Oca, al mateix temps que es treien al mercat productes amb la marca Codi, fruit de l'abreviació del cognom familiar. Als inicis, tal com explica el gerent, Salvador Cantó, es van especialitzar més en l'ús domèstic per a la neteja de la casa. Primer va ser la gamma de líquids per fregar terres, que en el seu cas es va caracteritzar per un aroma fort de pi. D'altres productes més específics van ser netejadors amb valors afegits com ara desinfectants bactericides per a la neteja d'espais on hi ha producció alimentària. Actualment, la marca Codi s'ha posicionat al mercat i un dels articles més venuts és el desengreixant Codi Enèrgic.

L'empresa fa un salt obrint-se al mercat industrial, amb productes envasats en garrafes per a grans consumidors, com el sector de l'hostaleria i el turisme. “El volum de venda d'aquests clients assegura una producció per continuar creixent”, explica Cantó. La marca comença a exportar-se, als anys vuitanta, a destins turístics com és Andorra. Les vendes es fan a través de distribuïdors i el canal de venda són botigues, drogueries i alguns supermercats.

poc coneguts a casa

. La marca Codi i La Oca es coneix poc a la ciutat on es fabrica. “Potser ens coneixen més al Perú i Xile que a casa mateix”, reconeix el gerent en un mercat intern de forta competència. Andorra va ser el primer país on van exportar per proximitat, però actualment ja venen a catorze països d'arreu del món, des de la República Txeca fins al Líban i els països de l'est. El volum d'exportació representa un 20% de les vendes.

La recessió del mercat s'ha notat en un producte que no és de primera necessitat. “Ara es nota que s'estalvia amb productes i si cal es frega el terra amb aigua i prou.” Segons explica Cantó, la davallada dels productes d'ús domèstic es compensa amb les vendes pel sector industrial. L'empresa va tancar el 2012 amb una facturació de 5,1 milions d'euros i les previsions pel 2013 són optimistes amb un creixement de l'ordre del 3% al 5%.

Productes Codina ha fet una aposta en R+D per treure al mercat productes innovadors i eficients que compleixen amb la normativa europea que regula les dosis de detergent i que es certifica amb l'etiqueta sustainable clining. Les millores també s'han centrat a treballar amb els proveïdors per mirar de reduir el pes dels envasos, fins i tot les garrafes industrials. Això permet reduir el cost del reciclatge a més de la comoditat. L'empresa continua innovant per treure aviat al mercat un producte de neteja que repel·leixi els insectes i que sigui ecològic. Les instal·lacions al barri de l'Havana de Mataró mantenen una plantilla amb 25 treballadors.

L'obrador

El 1889 l'empresa Alerm va fundar la marca de sabó La Oca. L'obrador estava situat el carrer Santa Marta, en ple centre de Mataró, fins als anys setanta, ja a mans de la família Codina, que va impulsar el negoci.

transport

Les barres de sabó que es feien a l'obrador es transportaven amb carro. Els botiguers tallaven el tros que demanava el client, tant si era per rentar roba, fregar el terra o els plats.

publicitat

El dibuix de l'oca en una de les capses que embolicaven el sabó. Aquest disseny és de l'any 1935 i es pot llegir en català que la marca ja estava registrada i que el sabó era especial per a la bugada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Netejant tot fent quac-quac!

Publicat a