Eines

Algèria, una porta que s'obre a la construcció

Els ambiciosos plans públics per a la construcció de 2 milions d'habitatges i les infraestructures d'urbanització que els acompanyin suposen una oportunitat de negoci

Les empreses algerianes tenen ara més pressa per buscar socis empresarials

Els sec­tor de la cons­trucció, les infra­es­truc­tu­res, els equi­pa­ments indus­tri­als i l'agro­a­li­men­tari són, ara per ara, les àrees econòmiques amb més opor­tu­ni­tats de negoci a Algèria.

No és casu­a­li­tat, doncs, que alguns dels exem­ples de les poques fir­mes cata­la­nes implan­ta­des allà siguin del món de la cons­trucció i l'ali­men­tació. Roca Sani­ta­rios és al mer­cat d'Algèria mit­jançant un dis­tribuïdor en exclu­siva: Qui­les. La bona evo­lució del mer­cat va afa­vo­rir que l'any 2010 Roca obrís una botiga-expo­sició de 400 m² a Orà. Per la seva banda, la com­pa­nyia Gallina Blanca comer­ci­a­litza les pas­ti­lles Ave­crem sota la marca Jumbo. A Algèria, hi té una fàbrica a la ciu­tat d'Orà, l'única pro­pi­e­tat del grup Agro­li­men a Àfrica, i des d'allà arriba a més de 25 països del con­ti­nent africà.

Aquest país del nord d'Àfrica a penes a uns cen­te­nars de quilòmetres de distància de Bar­ce­lona té un pla d'inversió pública amb un pres­su­post de 214.000 mili­ons d'euros fins al 2014 per diver­si­fi­car l'eco­no­mia i millo­rar gran part de les infra­es­truc­tu­res del país. D'aquest pres­su­post només se n'ha exe­cu­tat 97.000 mili­ons. El direc­tor gene­ral d'Indústria, Antoni Maria Grau, explica que les empre­ses alge­ri­a­nes tenen ara més pressa per bus­car socis empre­sa­ri­als que els aju­din a entrar en aques­tes actu­a­ci­ons de desen­vo­lu­pa­ment del país. I és aquí on a les empre­ses cata­la­nes se'ls obren noves opor­tu­ni­tats.

Alguns dels pro­jec­tes més atrac­tius que té el país en marxa és la cons­trucció de més de dos mili­ons d'habi­tat­ges que pro­mou el minis­teri algerià de l'Habi­tatge. Fins al dia 1 d'abril del 2013 es poden pre­sen­tar les empre­ses alge­ri­a­nes i estran­ge­res interes­sa­des a for­mar part d'una llista curta de com­pa­nyies que selec­ci­o­narà el minis­teri per a la rea­lit­zació d'habi­tat­ges i de les infra­es­truc­tu­res urbanísti­ques que els acom­pa­nyin a tot el país.

Aquesta set­mana el pre­si­dent de la patro­nal alge­ri­ana, Moha­med Ould Mohamdi, va pre­sen­tar al fòrum Cata­lu­nya-Algèria orga­nit­zat pel Depar­ta­ment d'Empresa i Ocu­pació a través d'ACC1Ó a Bar­ce­lona, aquest i altres pro­jec­tes pen­dents de cons­trucció d'habi­tatge i infra­es­truc­tu­res deri­va­des del pla d'inver­si­ons públi­ques.

Al fòrum, hi van acu­dir un cen­te­nar d'empre­ses alge­ri­a­nes interes­sa­des a tro­bar socis cata­lans, prin­ci­pal­ment per desen­vo­lu­par pro­jec­tes de par­te­na­riat en el sec­tor de la cons­trucció.

El cert és que l'interès pel mer­cat algerià creix cada cop més; de fet, segons les dar­re­res dades d'ACC1Ó, les expor­ta­ci­ons cata­la­nes a Algèria s'han incre­men­tat un 33% els set pri­mers mesos del 2012 res­pecte del mateix període del 2011. Antoni Maria Grau explica que en aquesta millora ha influït subs­tan­ci­al­ment el fet que el govern hagi donat molts estímuls per fomen­tar les rela­ci­ons comer­ci­als. Així mateix, recent­ment, l'empresa marítima d'ori­gen turc ARKAS Algérie ha obert una nova línia regu­lar directa de trans­port marítim de mer­ca­de­ries entre el port de Bar­ce­lona i el d'Orà.

Per a les empre­ses interes­sa­des a entrar en aquell mer­cat, cal tenir en compte algu­nes reco­ma­na­ci­ons. El mer­cat té ara unes carac­terísti­ques que recor­den el mer­cat espa­nyol dels anys setanta.

L'eco­no­mia alge­ri­ana té en l'escassa diver­si­fi­cació de l'acti­vi­tat i l'alt nivell d'atur uns dels seus prin­ci­pals pro­ble­mes. De fet, el sec­tor dels hidro­car­burs repre­senta gai­rebé el 50% del PIB del país. Per això mateix sol fer-se una anàlisi segre­gada del crei­xe­ment del PIB glo­bal i del que no inclou el sec­tor dels hidro­car­burs. En els últims exer­ci­cis, la dis­mi­nució del preu inter­na­ci­o­nal del petroli i les poste­ri­ors deci­si­ons de l'OPEP de reduir-ne la pro­ducció han con­di­ci­o­nat l'eco­no­mia del país. El crei­xe­ment s'ha basat aquests anys en el sec­tor de la cons­trucció i l'obra pública. També el sec­tor ser­veis ha resul­tat afa­vo­rit per la millora de la situ­ació de segu­re­tat del país i de l'accés de la població a acti­vi­tats d'oci i a les noves tec­no­lo­gies. En canvi, el sec­tor indus­trial, majo­ritària­ment per­ta­nyent al sec­tor públic, té un greu pro­blema de pro­duc­ti­vi­tat, que el fa resis­tent al crei­xe­ment.

Com en qual­se­vol procés d'inter­na­ci­o­na­lit­zació, els experts reco­ma­nen que abans de fer el pri­mer viatge cal una pre­pa­ració deta­llada de la visita, que es docu­menti i con­tacti abans amb els cli­ents i con­tac­tes.

Un dels fac­tors clau de l'èxit dels nego­cis a Algèria és tenir un soci local, amb el qual convé, abans de com­pro­me­tre's legal­ment, tre­ba­llar amb alguna ope­ració prèvia per conèixer-lo bé.

Convé tenir en compte que si es pretén con­vi­dar els cli­ents alge­ri­ans a visi­tar Cata­lu­nya, la con­cessió de visats a Europa és cada cop més com­pli­cada i reque­reix temps.

Hi ha altres reco­ma­na­ci­ons més cul­tu­rals que cal tenir en compte, que sem­blen anecdòtiques però que poden ser bàsiques en una nego­ci­ació, com ara que els alge­ri­ans són un poble molt sen­si­ble davant pos­si­bles fal­tes de con­si­de­ració; i es reco­mana ser extre­ma­da­ment con­si­de­rats i cor­rec­tes en el tracte amb ells. “Convé pecar més per excés que per defecte”, expli­quen des de l'ICEX.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.