Empreses

Jaume Gurt

director gral Infojobs

“Si no treballéssim així, cuidant els detalls, Infojobs no seria on és”

L'any passat Infojobs va facilitar un mínim de 330.000 contractes
Podríem retallar personal i seríem igual d'eficaços, però apostem per les persones
No es tracta només de la idea brillant, sinó del mètode que et fa arribar a la idea brillant

Infojobs assegura que concentra 7 de cada 10 ofertes de feina que es publiquen a internet. La Universitat Rovira i Virgili (URV) va convidar el director general de l'empresa, Jaume Gurt, a explicar en una conferència al campus de les Terres de l'Ebre el model de gestió organitzativa que aplica la companyia (dedicada a canalitzar ofertes i demandes de treball per internet) a l'hora de gestionar la seva plantilla de personal. Jaume Gurt, home de discurs reposat i d'aparent gust per la reflexió, diu que l'aposta es basa en “un model humanista”.

Què té de peculiar el model d'Infojobs?
La nostra gestió organitzativa es basa en les persones, i això és el que ens diferencia. A les nostres persones els facilitem una sèrie d'eines que contribueixen al seu creixement personal. Un professional té unes capacitats laborals, però si l'ésser humà no creix com a persona, no progressa.
Quines són aquestes eines?
Oferim cursos de ioga, sessions de reflexió, tenim un Saló de l'Alegria, que és un espai on no hi ha taules ni cadires, sinó coixins. És un entorn diferent de l'entorn professional. Des de fa mig any treballem amb la Fundació Claudio Naranjo i els seus programes de formació. De tota manera, això no és nou, perquè va ser el 2005 que des de l'empresa ens vam marcar uns valors, i no els va definir l'empresa, sinó que van sortir després de fer una consulta amb els treballadors.
I aquests cursos, activitats i sessions, són voluntaris?
Totalment.
I el personal hi ve?
Si la pregunta és si té acceptació, la resposta és sí. Si preguntes si hi va tothom, doncs no. Que hi vagi qui cregui que en té necessitat. Hi ha sessions en horari laboral però hi ha activitats que són en cap de setmana. En el dia d'avui les estadístiques ens diuen que el 70% de la plantilla hi ha passat. Fomenta l'esperit d'equip, i si et coneixes més bé a tu mateix, també coneixes més bé als altres.
És allò de “treballador feliç, treballador que rendeix més”?
Evidentment. Aquests que estem passant són temps molt complicats. Si un treballador té un problema en el seu entorn, com per exemple la parella, el pare o un germà a l'atur, on té el cap? A la feina o en el problema? Nosaltres tenim quatre coach a disposició de tota la plantilla. Creiem que poden ajudar a trobar una solució per sortir d'un problema. Estic convençut que això ajuda a la productivitat. Si no treballéssim així, cuidant els detalls, Infojobs no seria on és. No hauríem aguantat. El nostre negoci és oferir ofertes de treball, i si estem en temps de crisi, quines ofertes de treball hem d'oferir?
Si em quedo a l'atur i m'apunto a Infojobs, trobaré feina?
Infojobs dóna eines perquè els treballadors trobin feina i perquè les empreses puguin publicar les seves ofertes. Entrecreuant les dades de cada una de les parts, una auditoria externa ens fa un informe anual. L'any passat Infojobs va facilitar un mínim de 330.000 contractes de feina. Una de cada cinc persones que han licitat per un lloc de treball ha trobat feina. El problema del moment actual no és que no hi hagi feina: el problema és que hi ha molta gent que es presenta per a un mateix lloc de treball.
Al seu web van actualitzant els llocs de treball vacants que ofereixen. Ara en consten més de 70.000, però quanta gent tenen apuntada per trobar feina?
L'important no és la gent que hi ha apuntada sinó la gent que ens visita. I tenim 6 milions de visites al mes i 3 milions de licitacions per llocs de treball.
La darrera facturació que es coneix d'Infojobs és del 2009 i parlava de 39 milions d'euros. Ha baixat?
Sí, mentiria si digués que no. No diem la facturació individualitzada de l'empresa perquè s'integra en el global del grup [el grup noruec Schibsted Media], però és evident que si el nostre model de negoci es basa en les ofertes de feina i disminueix el nombre d'ofertes de feina, el negoci baixa.
Han acomiadat personal?
No. El màxim que hem arribat a ser ha estat 220 persones i ara som 200. Podríem acomiadar personal i seríem igual d'eficaços, però el grup i l'empresa creuen que són moments per seguir apostant per les persones. Quan ve un encarregat i diu que vol acomiadar algú, li pregunto, primer, què ha fet ell per fer-li veure al treballador que no està sent eficaç. Si no l'hi has explicat, aquella persona no ho sap, que ho està fent malament. Si està en el nostre barco el que volem és que remi amb nosaltres. Si hi parles i no rema, el millor és tirar-lo per la borda, però nosaltres aquí el que volem és ajudar les persones.
Com compensen la caiguda d'activitat?
Per exemple, no teníem ingressos per publicitat i ara facturem dos milions d'euros en publicitat. També tenim una branca de formació. Són opcions que hem desenvolupat com a alternatives, hem apostat per l'àrea d'innovació, les línies de negoci que no tenien a veure amb el nostre model. Igualment, com que no acomiadem personal, també hem fet créixer l'àrea de desenvolupament de producte per estar preparats per quan torni la bonança.
I el creixement, o l'estabilitat, de l'empresa, en què es basa: en la innovació o en l'aprofundiment del negoci ja conegut?
La nostra estratègia és aprofundir en el que ja som. I ja sabem que no ens donarà diners, que ens pot ajudar a créixer però no ens farà fer un salt espectacular. Però és que creiem que el millor que podem fer és donar serveis molt més ajustats a allò que empreses i treballadors necessiten. Es tracta d'aconseguir més especialització per a cada demanda i oferta, més idoneïtat. La innovació no és només l'actitud, és també el procediment. No és només la idea brillant, sinó el mètode que et fa arribar a la idea brillant. Per això estem treballant en estratègies que posen en comú les idees dels nostres clients. Hem començat a aplicar l'open innovation, que és la creació de productes de manera mixta: gent del nostre departament de desenvolupament i màrqueting està treballant prop dels qui són els nostres clients potencials i reals. És la manera de perfeccionar el teu producte, agafar el millor que t'aporti cada banda.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Publicat a