Eines

Decàleg per no haver de llençar el menjar

Més de cent empreses productores i distribuïdores es comprometen a col·laborar per reduir el malbaratament

Investiguen pràctiques que evitin haver de llençar estocs
Es vol incrementar i optimitzar la redistribució a través dels Bancs d'Aliments

Cada any es perden al món, segons la FAO, un terç dels aliments produïts per a consum humà, uns 1.300 milions de tones, la meitat als països industrialitzats, on el desaprofitament per càpita entre els consumidors és d'entre 95 i115 quilos anuals a Europa i Amèrica del Nord. Les fruites, hortalisses i tubèrculs són els aliments amb la taxa més alta de desaprofitament. Un 42% de les deixalles alimentàries procedeix de les llars, el 39% correspon a les empreses de producció, un 5% a la distribució i el 14% restant al canal horeca (hostaleria, restauració i càtering), segons Aecoc, associació que agrupa uns 25.000 fabricants i distribuïdors de productes de gran consum.

Per reduir aquest malbaratament Aecoc ha creat la campanya L'alimentació no té desaprofitament. Aprofita-la, un acord de col·laboració entre més de cent grans empreses i pimes dels sectors de gran consum, l'hostaleria i la restauració. Es tracta d'impulsar bones pràctiques destinades a la prevenció i reducció dels desaprofitaments alimentaris en totes les baules de la cadena de valor, millorar els processos i incrementar la redistribució d'aliments (donacions).

Les empreses que participen en el projecte s'han compromès a complir el següent decàleg:

1. Reforçar la col·laboració i la millora de l'intercanvi d'informació entre productors, fabricants, distribuïdors i administracions públiques per evitar que una mala planificació generi un estoc de productes que no seran consumits i s'han de destruir.

2. Optimitzar dintre de les companyies mecanismes i pràctiques d'eficiència que afavoreixin un transport, manipulació i comercialització adequada dels productes, que permeti aprofitar la totalitat de la seva vida útil, garantint la seva qualitat i seguretat alimentària.

3. Apostar per un clima de col·laboració entre els diferents agents de la cadena de valor que faciliti aquesta gestió eficient i global necessària per evitar desaprofitaments innecessaris en les diferents baules de la cadena. En cas que es produeixin, i sempre que estiguin en correcte estat, que es puguin canalitzar cap a altres usos, evitant la seva destrucció.

4. Investigar i innovar en tècniques, grandàries i models d'envasat i empaquetament més adaptats als nous models de llar i hàbits de consum.

5. Treballar en la millora de la comunicació al consumidor sobre les condicions i recomanacions de conservació i consum dels productes alimentosos.

6. Establir o reforçar mecanismes de mesurament del producte consumible destruït registrat al llarg de tota la cadena de valor.

7. Impulsar pràctiques que permetin a les empreses maximitzar l'aprofitament de l'excedent que es genera al llarg de la cadena (elaboració d'altre tipus de productes -alimentació animal, cosmètics…-, redistribució...)

8. Establir mecanismes perquè la major part d'aquest excedent pugui redistribuir-se, així com perquè la redistribució d'aliments es porti a terme complint estrictament les normatives d'higiene i seguretat alimentària.

9. Compartir informació amb les comissions de seguiment del projecte (formades per experts de tota la cadena de valor i les administracions públiques) per testar els avanços experimentats.

10. Treballar per fomentar una producció, comercialització i consum responsable que ajudi a situar el sector de l'alimentació com un col·lectiu sensible a les necessitats i inquietuds de la realitat social i econòmica del país.

Aecoc ha firmat un acord de col·laboració amb la Federació Espanyola de Bancs d'Aliments (Fesbal) destinat a optimitzar i incrementar la redistribució de qualsevol aliment apte per al consum. La Fesbal està formada per 55 bancs que l'any passat van ajudar 1.300.000 persones en perill d'exclusió social mitjançant la distribució de 104 milions de quilos de productes alimentaris a través de 8.000 associacions benèfiques.

Microempreses.

Aecoc va celebrar dimarts a Barcelona la seva assemblea general, a la qual van assistir uns 200 empresaris i alts directius d'empreses com Danone, Puig, Gallina Blanca, El Corte Inglés, Coca-Cola, Llet Pascual, Codorniu, Decathlon, Endesa i Facebook. L'assemblea va aprovar establir quotes associatives més reduïdes per a les microempreses, amb l'objectiu d'incorporar aquest col·lectiu, que “tindrà cada vegada més incidència, sobretot al món d'internet” a una associació on les pimes representen el 85% del total. En l'últim any, Aecoc ha incorporat 105 empreses, entre les quals hi ha Decathlon, Endesa i el FC Barcelona.

El president d'Aecoc, Francisco Javier Campo, va incidir que l'amenaça més important de l'economia espanyola és el debilitament del consum intern i per això va demanar que el govern vagi amb compte de no carregar-se'l amb mesures, com la pujada de l'IVA, que provoquin un debilitament addicional.

El pitjor moment de la crisi, amb una caiguda del 10%

La pujada de l'IVA i les retallades salarials al sector públic han provocat que el gener d'aquest any les vendes al detall hagin caigut un 10,2% a Espanya, el descens més gran de la història del sector del gran consum. Campo va explicar en l'assemblea de Barcelona que l'impacte d'aquestes mesures “ha estat pitjor del que es podia estimar en un principi”, ja que “mai no s'havia vist una caiguda de les vendes superior al 10 %. És el pitjor moment de la crisi des del punt de vista del gran consum i la distribució”.

“La pujada de l'IVA redueix dràsticament el consum i ens fica en un cercle viciós de la desocupació. Per això cal tenir compte de no tornar a prendre mesures que debilitin el consum de les llars i la renda disponible”, va advertir el president d'Aecoc, que per altra banda va assegurar que l'economia espanyola ha millorat la seva competitivitat en els últims mesos gràcies, en gran mesura, a la reforma laboral aprovada fa un any. Va indicar, sobre això, que aquesta reforma no es va aprovar amb la idea inicial de crear ocupació, sinó d'aconseguir que les empreses fossin més productives i competitives i que “des d'aquest punt de vista, la reforma laboral està sent un èxit. Ara sí que estem en condicions de ser competitius. Això és un procés llarg i no exempt de riscos, però sembla clar que hi ha la possibilitat d'augmentar les vendes a l'exterior i això generarà inversió i ocupació, i això tornarà al consum”.

Campo va emplaçar el govern espanyol a impulsar mesures que permetin reactivar l'economia i, abans que res, la demanda interna, i va apuntar la necessitat de concloure la reforma financera i de millorar el dèficit comercial.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.