Empreses

La centenària

Anís del Mono

El Mono continua evolucionant

La coneguda marca d'anís fabricada a Badalona suma 143 anys d'història i lidera les vendes al mercat de l'Estat espanyol amb un licor que manté la seva essència des del primer dia.

La clau per créixer és fer-se un lloc en el mercat dels països emergents

En constant evolució però sense renunciar a la fórmula original. D'aquesta manera, i amb un llegat de 143 anys d'història, Anís del Mono segueix sent la marca líder del mercat estatal i busca ampliar el seu volum d'exportacions als països emergents per mirar de créixer. El procés de destil·lació dels grans d'anís, que es fa als alambins originals del segle XIX, juntament amb els controls de qualitat del producte amb tecnologia punta, garanteixen que El Mono es pugui mantenir inalterable perquè així ho demanen els consumidors, molt fidels a la marca i al seu gust característic.

Es tracta d'un licor que es pren de forma moderada però sostinguda i això el fa menys vulnerable a les oscil·lacions del mercat, que sí que estan patint de forma més significativa altres begudes alcohòliques com ara el brandi. La caiguda de vendes de l'anís es situa al voltant d'un tres per cent anual des de l'inici de la crisi però, segons l'empresa, no va a més.

D'Anís del Mono se'n produeixen cada any quatre milions d'ampolles, de les quals el 85% es venen a l'Estat espanyol i la resta es destinen a l'exportació, que està molt repartida per tot el món. De fet, la marca traspassa fronteres des dels seus orígens i es pot trobar als cinc continents. El gerent de la fàbrica d'Anís del Mono, Antonio Guillén, assegura que l'objectiu és “fer-se un lloc en països amb un gran potencial com ara Rússia i la Xina” perquè el mercat europeu occidental està estancat per les restriccions en el consum d'alcohol i la saturació en l'oferta de begudes alcohòliques, mentre que en altres indrets, com ara Llatinoamèrica, el consum està en recessió.

La marca badalonina fundada pels germans Bosch manté des de fa cinc anys el lideratge del mercat estatal i, juntament amb Anís la Castellana, acumulen el 75% del total del consum. Des d'Anís del Mono no preveuen afegir cap producte nou a les dues varietats d'anís que ja fabriquen, el dolç i el sec. “Fem el millor anís de món i no ens plantegem fer res diferent, de moment.”

L'aposta per la cultura és un dels signes d'identitat a la marca, que des dels seus orígens va veure el seu nom vinculat als exponents més notables del modernisme català. El grup Osborne va agafar l'any 1975 el testimoni de la família Bosch i es va quedar la marca, que ha mantingut la personalitat pròpia durant tots aquests anys. La fàbrica, amb un ric llegat modernista, està oberta a les visites guiades que organitza el Museu de Badalona i també acull diverses activitats culturals cada any, com ara presentacions de llibres i conferències. El pròxim projecte de l'empresa és la remodelació de la façana que dóna al recentment inaugurat passeig marítim de Badalona perquè estigui en consonància amb l'essència modernista del conjunt.

Del cartell a l'iphone.

Anís del Mono s'ha sabut anar adaptant als temps i de la promoció d'artistes com ara Ramon Casas s'ha passat a les noves tecnologies amb la creació d'una aplicació per a telefonia mòbil que permet tocar la pantalla i produir el mateix so que es fa quan es rasca amb una cullera la superfície diamantada de l'ampolla d'anís. De fet, l'ampolla és una de les innovacions que va introduir durant el segle XIX la marca, la primera a fer servir un envàs inspirat en una ampolla de perfum, que després moltes marques van copiar.

Evolució és una paraula clau en la història d'una marca que continua mirant cap al futur amb la mateixa etiqueta que suma l'efígie de Darwin al cos d'un mico i resa: “Es el mejor, la ciencia lo dijo y yo no miento.”

Des de 1870

El quiosc modernista projectat per l'arquitecte Puig i Cadafalch per vendre anís va estar instal·lat a l'estació de tren de Badalona fins a la Guerra Civil.

Els russos es beuen Montserrat

Els tradicionals licors de Montserrat es fabriquen a Badalona des que l'any 2011 Anís del Mono en va assumir la producció i el grup Osborne en fa la distribució. En aquest temps, les vendes s'han multiplicat i les previsions són molt optimistes. L'augment de turistes russos a Montserrat, molt aficionats a les begudes d'altra graduació, és una de les raons que explica la pujada de les vendes d'Aromes de Montserrat, la ratafia i el licor d'herbes, originals del monestir.

El més fotografiat

El juliol passat, el Mono va sortir de la fàbrica per situar-se davant del mar, en un espai privilegiat de la remodelada façana marítima. L'estàtua de bronze s'ha convertit en el símbol més fotografiat de Badalona.

Sempre amb la cultura

El cartell de Ramon Casas, un dels emblemes del modernisme, reflecteix l'aposta d'Anís del Mono per la cultura des dels seus orígens. Va ser l'empresa que va convocar el primer concurs de cartells de l'Estat l'any 1897 i el guanyador va ser el que portava el títol de Mona y mono.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.