Eines

Els problemes de l'empresa, de pel·lícula

El dramanagement conjumina la ficció cinematogràfica amb la gestió del grup a les organitzacions empresarials

Hom observa que la indústria del cinema té en les empreses una sortida financera
Els experts creuen que el nou gènere pot tenir la repercussió dels videoclips

Dra­ma­na­ge­ment: un mot exu­be­rant, com molts dels neo­lo­gis­mes que la gestió empre­sa­rial genera ara i adés per expres­sar els fruits de la recerca en recur­sos humans. En aquest cas, es tracta de pas­sar l'orga­nit­zació de grups pro­fes­si­o­nals pel sedàs d'una ficció cine­ma­togràfica.

“Un nou for­mat audi­o­vi­sual en què es fa ser­vir tota la potència nar­ra­tiva del cinema per aju­dar les empre­ses a trans­me­tre mis­sat­ges de manera més emo­ci­o­nal i memo­ra­ble.” Així des­criu el nou con­cepte qui de fet el va paten­tar, la con­sul­tora en mana­ge­ment Cookie Box, un dels actors més actius d'uns anys ençà en aquest insos­pi­tat mari­datge entre cinema de ficció i recur­sos humans, que ja han expe­ri­men­tat empre­ses com les far­macèuti­ques Pfi­zer, Novar­tis i Almi­rall; l'ali­mentària Danone; Telefónica o la coo­pe­ra­tiva metal·lúrgica Ampo. Les empre­ses han tro­bat en aquesta nova eina de gestió del grup una manera de redo­blar el com­promís dels tre­ba­lla­dors en l'empresa, alhora que s'hi poden tro­bar més bé. De fet, abans de cul­mi­nar en un rodatge cine­ma­togràfic, tot engega com en qual­se­vol ini­ci­a­tiva de con­sul­to­ria de mana­ge­ment, en què de la inter­ro­gació als pro­fes­si­o­nals, l'story fin­ding, es topa amb històries d'una certa insa­tis­facció amb els pro­to­cols de l'empresa, la relació cap-sub­al­tern o en dis­fun­ci­ons sistèmiques de l'estruc­tura. A par­tir d'aques­tes tro­ba­des, el guio­nista ha de bas­tir una ficció que dugui incor­po­rada alguna via per resol­dre pro­ble­mes.

fills de l'audi­o­vi­sual.

Ser­gio Cor­beto, cofun­da­dor de Cookie Box, explica que el dra­ma­na­ge­ment “està pen­sat per a la gene­ració Y, a la qual ja no li ser­veix el típic power point per expo­sar o rebre idees d'empresa, i cons­tru­eix el seu apre­nen­tatge de forma col·labo­ra­tiva, i té com a font el món audi­o­vi­sual.” Cookie Box ja ha produït 30 curts en què es trans­met la sen­si­bi­li­tat social de l'orga­nit­zació empre­sa­rial als seus tre­ba­lla­dors o a cli­ents even­tu­als, es dóna suport al trai­ning intern o es refor­cen mis­sat­ges cor­po­ra­tius i estratègics.

Però és que aquesta nova eina pot ser una bom­bona d'oxi­gen perquè pren­gui aire un sec­tor, el del cinema, que tra­vessa la pit­jor de les con­jun­tu­res: en el pri­mer tri­mes­tre de l'any, la xifra total d'espec­ta­dors a les sales ha cai­gut un 7% res­pecte del mateix període del 2012 i durant el mes d'abril, la venda d'entra­des va caure un 45,2% (un 16% del gener ençà). Així mateix, el nom­bre de rodat­ges ha cai­gut un 48% des del 2011 fins ara, i el nom­bre de pro­duc­ci­ons, un 27,6%. Segons asse­gura Cor­beto, “si les grans empre­ses s'interes­sen pel cinema com a eina de recur­sos humans, podrien arri­bar a supo­sar un 15% de l'acti­vi­tat cine­ma­togràfica.”

Aquest matri­moni, que tan­tes expec­ta­ti­ves ofe­reix al sec­tor cine­ma­togràfic, ja és clara­ment visi­ble al cir­cuit de fes­ti­vals, i certàmens de gran pres­tigi, com els de Sant Sebastià, Sit­ges i Sevi­lla, han incor­po­rat entre les seves sec­ci­ons una de cinema i empresa.

El direc­tor del Fes­ti­val de Sit­ges, Àngel Sala, creu que “si fa temps s'hagués creat un vin­cle amb les empre­ses, ens llui­ria més el pèl. És clar que cal cer­car nous recep­tors, com les empre­ses, que ens poden aju­dar a cana­lit­zar les grans fonts de talent que tenim.” L'ambició de les con­sul­to­res que, com Cookie Box, s'han endin­sat en el dra­ma­na­ge­ment, és arri­bar a poder comp­tar amb noms impor­tants del cinema en aques­tes pro­duc­ci­ons que, com ha pas­sat en alguns casos noto­ris, poden arri­bar a tenir 100.000 visi­tes al web de l'empresa.

Cal fer avi­nent que no estem par­lant de cinema publi­ci­tari, el que fona­men­tal­ment ven marca. Com acla­reix José Luis Rebor­di­nos, direc­tor del Fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal de Sant Sebastià, “aquí es veuen els pro­ble­mes de l'empresa, així com les seves gran­de­ses, cosa que no passa en el cinema publi­ci­tari”. Cor­beto remata que “en aquests curts no es tracta de poten­ciar la marca, sinó de par­lar de la qua­li­tat pro­fes­si­o­nal i humana, i per això el que es relata són històries de per­so­nes”. De tota manera, el cinema publi­ci­tari i els vide­o­clips musi­cals també han estat expres­si­ons de talent de grans noms de la ficció, i han gau­dit del reco­nei­xe­ment del públic, com apunta Ángel Sala: “Els espots i els vide­o­clips, si bé al prin­cipi tenien una funció sim­ple­ment pro­mo­ci­o­nal, de mica en mica van esde­ve­nir gèneres on mos­trar el talent cine­ma­togràfic, fins al punt d'esde­ve­nir bàsics per enten­dre la cul­tura d'avui. Per què no pot pas­sar el mateix amb el dra­ma­na­ge­ment?”

Per a José Luis Cien­fu­e­gos, direc­tor del Fes­ti­val de Cine de Sevi­lla, “aquests curt­me­trat­ges sovint poden estar més a prop de la rea­li­tat que qual­se­vol altre tipus de ficció”. Com reco­neix el direc­tor del fes­ti­val de Sant Sebastià, és clar que aquest acos­ta­ment pot ser vital per a la super­vivència de la indústria cine­ma­togràfica, que ara mateix, quan les reta­lla­des arri­ben, impla­ca­bles, al suport a la pro­ducció de pel·lícules, malda per tro­bar finançadors: “Cal anar a cer­car les empre­ses per tro­bar un nou públic, d'una banda, i el finançament, perquè no obli­dem que algu­nes com­pa­nyies, tot i la situ­ació de crisi gene­ral, encara gua­nyen molts diners”.

Rebor­di­nos ha inte­ri­o­rit­zat, com altres agents del món del cinema, que en aquests moment d'extre­mes urgències cal cer­car patro­ci­na­dors en el sec­tor pri­vat, amb el benentès, com ell ha pogut com­pro­var, que “hi ha mol­tes empre­ses recep­ti­ves a tre­ba­llar amb el sec­tor audi­o­vi­sual”. És en aquest sen­tit que creu que hem d'avançar en el marc legis­la­tiu, amb lleis de mece­natge que faci­li­tin l'arri­bada directa al cinema dels diners de les empre­ses, mit­jançant des­gra­va­ci­ons fis­cals gene­ro­ses.

El nou desenvolupament organitzacional

Els departaments de management i recursos humans no s'aturen en la cerca de noves propostes de motivació i exploració de les vies per extreure més productivitat dels empleats. I d'aquesta necessitat d'anar contínuament més enllà neixen aquestes noves estratègies en desenvolupament organitzacional, com les que assagen Cookie Box i altres consultores que marquen l'esperit dels nous temps. Aquestes empreses executen el que s'anomena un transmedia plan, un pla que aplega diversos mitjans, en què la mobilització del pensament dels empleats cristal·litza finalment en un suport de difusió, dins d'un ventall prou ampli: la pel·lícula de ficció (dramanagement); el videojoc, el còmic, l'aplicació digital o la sinergia interdisciplinària, en què l'entorn d'aprenentatge es connecta amb la música, la fotografia o la gastronomia.

En tots els casos, es tracta que l'empresa faci seu el concepte de gamificació, és a dir, que el procés formatiu, sense perdre formalitat i rigor, estigui amarat d'un esperit lúdic. Ja són molts els responsables de recursos humans que veuen en la via del joc el millor sender per formar els directius de les últimes fornades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.