Eines

CRISTOBAL COLON

FUNDADOR DE LA FAGEDA

“Com gestionar l'èxit és una de les meves preocupacions”

La Fageda és un projecte social que a dins té un projecte empresarial

La firma làctia La Fageda és una empresa adherida a l'Economia del Bé Comú, però aneu apostant per aquest model des de fa trenta anys.
Per sentit comú, totes les empreses haurien d'estar portades sota el model de l'Economia del Bé Comú, que ja existia abans però Christian Felber l'ha conceptualitzat. Les empreses són el mitjà perquè la gent tingui feina, tingui riquesa, i que tinguin un bé social. Des que vam néixer volíem garantir que les persones amb discapacitat intel·lectual i amb problemes mental de la Garrotxa poguessin treballar. I ara a més tenim residències i plans de formació. El nostre no és un projecte empresarial, sinó un projecte social que a dins en té un empresarial. Fent iogurts bons i vendre'ls amb marge ens ho garanteix. La Fageda dóna feina a 270 persones de les quals més del 60% són discapacitats psíquics.
Com condiciona les vendes dels seus productes, 45 milions l'any passat, que tingui un projecte social al darrere?
L'èxit de la nostra marca està construït a partir de diferents elements, no és solament el valor social. Quan vam sortir al mercat, fa vint anys, ningú no coneixia el nostre projecte social, i ara encara hi ha molts consumidors que no ho saben. Mai no hem utilitzat l'argument social com a argument de venda. La clau inicial que ens ha permès estar i continuar en el mercat és que som un producte bo, de proximitat, fet per uns grangers que tenen una indústria i diferent al que hi havia. No neguem el que som, i ara, però no construïm la marca en funció del valor social.
Aquesta setmana presenteu Historia de una locura empresarial social y rentable, que és la traducció al castellà d'Història d'una bogeria, que es va publicar fa cinc anys.
Com que hi ha molta gent de fora de Catalunya interessada en el model de La Fageda, hem aprofitat el que vam publicar per al 25è aniversari, l'hem traduït i l'hem actualitzat amb el que hem viscut els darrers cinc anys.
I què ha passat de nou en el darrer lustre?
Hem seguit consolidant el projecte en l'àmbit social i com que jo m'apropo al final de la meva vida laboral hem decidit preparar la successió de la direcció general. Com que no és una empresa familiar ni particular no deixaré als meus fills l'empresa i per tant hem de posar en marxa un procés intern de renovació per facilitar nous lideratges dintre de l'organització. Hem fet un pla urbanístic a la finca que ens haurà de permetre actualitzar les instal·lacions tant assistencials com empresarials per a les properes dècades.
La Fageda és sens dubte la història d'un èxit empresarial i social. Quins fracassos us han servit per assolir aquests bons resultats?
Al llarg d'aquests 30 anys hem fracassat en molts projectes, que si te'ls mires des de la mirada de qui té l'èxit estàs començant l'inici del fracàs. De fet, com gestionar l'èxit és una de les meves principals preocupacions. Moltes empreses fracassen immediatament després d'arribar a l'èxit, perquè l'èxit genera autocomplaença.
I com condiciona l'èxit que les vaques sentin música barroca mentre pasturen?
Cuidem molt bé les vaques i una part del seu benestar és que escoltin música.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.