Empreses

Encertar amb la joguina adequada

Can Badosa d'Arenys de Mar fa més de 150 anys que garanteix l'oci a les famílies del municipi amb una gran oferta de joguines i amb una especial vocació per les que són educatives.

La gent va una mica perduda a l'hora de comprar joguines i la moda els marca

Joguines Badosa, o can Badosa com se'l coneix popularment a Arenys de Mar, és un cèntric establiment a tocar de la Riera. La botiga fa olor de vímet i espart, herència d'uns inicis que es remunten a l'any 1860. L'actual propietària i quarta generació al capdavant de l'establiment, Roser Badosa, recorda que va ser el seu besavi, Felicià Badosa, originari de Sant Vicenç dels Horts, qui es va establir al municipi maresmenc. “Ell era esparter i la primera botiga que van obrir venia escombres, fregalls, gorres de cop, cabassos... a banda d'estorar els carros i les cases”, apunta. L'avi, Felicià Badosa, i els pares, Antoni Badosa i Beatriu Comas (nascuda a Caldes d'Estrac), ja van començar a ampliar l'oferta de productes i es van decantar per les joguines. “Només en èpoques molt puntuals, com ara el Nadal i els Reis, perquè la resta de l'any no hi havia tradició de comprar-ne”, assegura la propietària. La Guerra Civil va tallar d'arrel l'activitat econòmica i gairebé va enterrar el negoci. “Van tancar el pare en un camp de concentració i l'avi ja era molt gran, però vam fer un gran esforç per continuar”, diu, i afegeix que quan es va normalitzar la situació el seu pare va haver de combinar la botiga amb la confecció de persianes de corda “perquè calia assegurar un sou”. Per a Roser Badosa la millor època per a la botiga va coincidir amb l'arribada del turisme, als anys seixanta. A Arenys de Mar s'hi van construir fins a set hotels i els estrangers venien amb diners i ganes de comprar records. “La joguina de botiga petita ha anat aguantant amb bona salut fins que es van començar a fer les grans àrees comercials”, es lamenta, i afegeix que “la competència tant d'estoc com de preu no es pot assumir des d'un negoci familiar”. Tot i això, per a Badosa el tracte personalitzat i l'assessorament particular són encara avui els pilars que mantenen viu can Badosa. “La gent va una mica perduda a l'hora de comprar joguines i sovint es deixen enlluernar pels anuncies de la televisió sense tenir en compte com és l'infant a qui van adreçades”, insisteix. Per a la mestressa de Joguines Badosa saber com és el nen o la nena “és bàsic per encertar amb el regal”. També reconeix que molts pares deixen exclusivament en mans dels fills la tria de les joguines. “La moda tan aviat arriba com marxa i aquell producte que, per ser famós, t'ha costat car, acaba a l'armari en poques setmanes perquè l'infant ja s'ha cansat de jugar-hi”, comenta.

Jugar i també educar.

Roser Badosa defensa sense embuts la joguina educativa com a instrument bàsic perquè el nen desenvolupi al màxim les seves capacitats i, alhora, ho faci amb gust, disfrutant. “M'agrada preguntar al client què busca i orientar-lo en funció de les característiques de la personeta a qui va dedicada la compra”, manté, i ho exemplifica: “Si es tracta d'un infant molt nerviós potser caldrà fugir de distraccions massa sorolloses, i si és un infant dispers, potser una joguina que demani atenció li serà un repte acceptable”, reflexiona.

Després de tants anys, però, l'evolució de les joguines ha estat “enorme” i l'establiment s'ha esforçat cada any a equilibrar l'oferta. “És impossible tenir totes les referències i, en els temps que corren, tampoc no es pot emmagatzemar gènere si no creus que el podràs vendre”, assegura. Així, a can Badosa hi ha “una mica de tot”. I en donen fe els peluixos d'animals, els jocs de taula, l'assortiment de nines, els trencaclosques o les capses de construcció. Hi ha públic per a tots els gustos, “fins i tot per a la joguina de fusta, en la qual jo hi crec molt”, però l'entrada en el mercat dels jocs d'ordinador i d'altres suports electrònics ha capgirat l'escenari. “Nosaltres no hi hem entrat gaire, en aquest sector, perquè ens hauríem hagut d'especialitzar massa en detriment d'altres productes i en un poble has de tenir de tot”, considera Badosa. La propietària de can Badosa no estalvia, però, crítiques a aquesta situació. “La televisió ha fet molt de mal insistint només en els jocs electrònics. Jugar és molt més que pitjar els botons d'una maquineta”, destaca, i afegeix que “afortunadament a les escoles ho han entès i inclouen en les activitats joguines molt variades”. Badosa creu fermament que els infants “necessiten tenir temps per jugar i amb tanta activitat programada se'ls fa difícil”. El futur de can Badosa continuarà fins que l'actual propietària vulgui. No hi ha relleu dins la família i malgrat que Roser Badosa no descarta traspassar el negoci, els temps no són gaire bons. “Aguantarem mentre puguem”, manté.

publicitat

El conegut establiment d'Arenys de Mar ja feia publicitat a principis de segle. L'anunci recull l'oferta de la botiga que es podia trobar l'any 1929 i que incloïa des de joguines a articles variats, com complements per anar a banyar

façana

La seu de Joguines Badosa a la Riera ha fet diferents transformacions al llarg dels anys per embellir l'edifici i donar-li un toc de distinció.

clients

Els infants han estat els clients més fidels. La fotografia mostra unes nenes jugant i disfrutant de les bicicletes exposades a la botiga l'any 1947.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Encertar amb la joguina adequada

Publicat a