Gran angular

José Luis Mora

President Cambra de Comerç de Tortosa

“Sense finançament totes les cambres perillen, menys la de Barcelona i la de Madrid”

Hi ha empresaris que són bons industrials però no saben vendre a l'exterior
Les cambres són un actiu important que no hem de deixar perdre
La reserva de la biosfera ens permet reclamar amb més força el cabal ecològic
Barcelona World pot ser un revulsiu per a l'economia ebrenca
No veig brots verds, però crec que les empreses que han resistit sobreviuran

Pre­si­deix la Cam­bra de Comerç de Tor­tosa des del 2006 i reco­neix que la majo­ria de rei­vin­di­ca­ci­ons de les Ter­res de l'Ebre con­ti­nuen sent encara les matei­xes, perquè actu­a­ci­ons pri­o­ritàries com el des­do­bla­ment de l'eix de l'Ebre o la cons­trucció de l'auto­via A-7 no tenen data. Segons José Luis Mora, el futur de les cam­bres peri­lla si no s'esta­bleix un sis­tema de finançament.

Quin creu que ha de ser en el futur el paper de les cam­bres?
La nova llei de cam­bres, que estarà apro­vada a final d'any, ens atorga fun­ci­ons com l'asses­so­ra­ment en la cre­ació d'empre­ses, la gestió de la fines­treta única i la for­mació pro­fes­si­o­nal dual. També farem de medi­a­dors en els con­flic­tes mer­can­tils i aju­da­rem les empre­ses en el procés d'inter­na­ci­o­na­lit­zació.
I tot això amb quins recur­sos es finançarà?
Fins ara tots els ser­veis que oferíem eren gratuïts. Amb el recurs came­ral que apor­ta­ven les empre­ses grans i mit­ja­nes, en funció dels seus bene­fi­cis, es finançaven tots els ser­veis. Això va des­a­parèixer i les cam­bres hau­rem de viure dels ser­veis que pres­tem, per tant, dei­xa­ran de ser gratuïts. Som una cor­po­ració de dret públic, però la para­doxa és que no tenim cap finançament directe.
Sense rebre finançament públic les cam­bres de comerç són via­bles?
Serà molt com­pli­cat. Totes les cam­bres hem fet ajus­tos, a Tor­tosa hem reduït el pres­su­post un 40%. Espero que l'Estat al final s'adone que per assu­mir totes les fun­ci­ons que ens enco­mana cal finançament. Si no es fa així només seran via­bles les cam­bres de Madrid i Bar­ce­lona, tota la resta peri­llen. L'espe­rit de les cam­bres can­vi­a­ria, dei­xa­rien de repre­sen­tar tot l'uni­vers de les empre­ses i es con­ver­ti­rien en lob­bies al ser­vei de les mul­ti­na­ci­o­nals. Les cam­bres són un actiu molt impor­tant i crec que després de més cent anys d'història no es poden dei­xar per­dre.
L'ampli­ació de l'àmbit came­ral ha dei­xat de ser una rei­vin­di­cació?
Això depèn de la nova orde­nació ter­ri­to­rial de Cata­lu­nya. Quan el país es divi­deixi en vegue­ries a cadas­cuna li cor­res­pondrà una cam­bra, lògica­ment la vegue­ria de l'Ebre que­darà ads­crita a la de Tor­tosa.
Quins són les infra­es­truc­tu­res que cal pri­o­rit­zar a les Ter­res de l'Ebre perquè les empre­ses siguin més com­pe­ti­ti­ves?
La cons­trucció de l'auto­via A-7 és fona­men­tal, i men­tre no esti­gui és necessària la gratuïtat dels peat­ges de l'AP-7. Crec que els polítics i la soci­e­tat no fem prou força. Una altra obra impor­tant és el des­do­bla­ment de l'eix de l'Ebre; quan vaig acce­dir a la pre­sidència de la Cam­bra el 2006 ja se'n par­lava, però és un altre pro­jecte atu­rat. La nave­gació flu­vial és una altra de les nos­tres rei­vin­di­ca­ci­ons, però sense recur­sos econòmics no s'hi pot apos­tar.
L'atu­rada de l'Euro­med a l'estació de l'Aldea con­ti­nua sent una de les prin­ci­pals rei­vin­di­ca­ci­ons fer­roviàries?
Em vaig reu­nir amb el pre­si­dent de Renfe a Madrid i ens va dir que no pre­ve­uen ampliar les atu­ra­des de l'Euro­med, perquè és l'únic tren que gua­nya diners. Ens va rei­te­rar que el dia que es faci el des­do­bla­ment de via entre Van­dellòs i Tar­ra­gona millo­rarà el ser­vei.
Però amb l'ample de via euro­peu el 2015 serà encara més com­pli­cat anar fins a Tar­ra­gona, no?
Serà molt com­pli­cat, el tram entre Tor­tosa i l'Aldea no s'ade­quarà, per tant, caldrà fer un pri­mer trans­bord. I després el tren ens dei­xarà a l'estació del Camp de Tar­ra­gona, lluny del cen­tre de la ciu­tat. S'ha de bus­car una solució pràctica. D'altra banda, recla­ma­rem una reunió amb el con­se­ller de Ter­ri­tori i Sos­te­ni­bi­li­tat perquè ens expli­que quina par­tida es des­ti­narà a l'Ebre del con­veni de Roda­lies.
Quins són els prin­ci­pals pro­ble­mes dels empre­sa­ris ebrencs?
Depèn del sec­tor, però en gene­ral el pro­blema de les peti­tes i mit­ja­nes empre­ses és el finançament, tant per fer inver­si­ons com per cir­cu­lant. Hi ha sec­tors molt tocats, com la cons­trucció i el moble. Amb tot, un dels avan­tat­ges de les Ter­res de l'Ebre és que l'eco­no­mia està diver­si­fi­cada, el sec­tor agrícola encara pesa molt i la indústria agro­a­li­mentària és una de les que més resis­tei­xen la crisi. Tinc la sen­sació que les empre­ses que han resis­tit fins ara ja han pas­sat lo pit­jor, no veig brots verds però crec que tin­dran pulmó per empren­dre el futur.
Quan supera­rem la crisi?
No m'atre­veixo a posar cap data, però penso que pro­jec­tes com el Bar­ce­lona World poden ser un revul­siu per a l'eco­no­mia ebrenca. També la decla­ració de la reserva de la bios­fera serà un incen­tiu impor­tant. Hi ha molta feina a fer, s'ha de poten­ciar la marca i acon­se­guir un pres­su­post. A més, ser reserva de la bios­fera ens per­met recla­mar amb més força un cabal ecològic per al tram final del riu Ebre.
L'expor­tació és fona­men­tal per superar la crisi?
En el cas de la indústria, sí. Hi ha empre­ses que pro­du­ei­xen pro­duc­tes molt com­pe­ti­tius però que el mer­cat esta­tal no pot absor­bir, perquè està satu­rat. Mol­tes vega­des són bons indus­tri­als, però no saben ven­dre el seu pro­ducte a l'exte­rior. Des de la Cam­bra de Comerç els aju­dem a ini­ciar l'expor­tació.
És pos­si­ble un acord com el de la Cam­bra de Girona a favor del dret a deci­dir?
Al ple­nari de la Cam­bra hi ha mol­tes sen­si­bi­li­tats. Els empre­sa­ris que venen a la resta de l'Estat no volen saber res del dret a deci­dir i els altres s'ho miren amb uns altres ulls. Però per no per­ju­di­car ningú hem pre­fe­rit no pro­nun­ciar-nos.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.