Empreses

Romantics dobla la facturació i aspira a deixar de perdre diners

La marca de sucs naturals és pionera a l'Estat a usar la pascalització per conservar la fruita

L'empresa embotella a Holanda a un ritme d'un milió d'ampolles l'any

La insistència d'una mare per fer prendre fruita al seu fill amb regularitat és una de les causes del naixement de l'empresa Romantics. El nen que menjava fruita és Marc Coll i admet, ara que ja té 42 anys, que a ell el que de veritat li agradaven eren els sucs. Posar tots els nutrients i les propietats de la fruita en un format tan còmode i àgil com és un suc envasat ha esdevingut el repte que vol complir amb Romantics.

Per fer-ho possible, la marca ha estat pionera a l'Estat a utilitzar un sistema de pascalització en el tractament dels seus productes. La pascalització sotmet els aliments envasats a nivells altíssims de pressió per evitar que es floreixin i eliminar-ne possibles bacteris. L'avantatge del mètode rau en el fet que fa innecessari afegir conservants al producte o aplicar-hi tractaments de calor (com és el cas de la pasteurització). Segons que assegura l'empresa, ara com ara, és “l'únic sistema que permet fer un suc fresc de veritat i que duri 30 dies, mantenint totes les propietats nutricionals de la fruita i el seu sabor”.

El projecte Romantics va arrencar el 2005 i tancarà el 2013 amb una facturació per sobre el milió d'euros, “potser arribem a 1.200.000 euros”, diu Marc Coll. Per primera vegada, aspira a “deixar de perdre diners”.

Enganxada de dits.

El camí d'aquest negoci, que té la seva base d'operacions a Barcelona (oficines al barri de Sant Gervasi i un magatzem logístic a Mercabarna), ha estat ple de revolts que han pogut fer descarrilar el projecte.

Romantics s'inspira en el producte que des de mitjans la dècada dels noranta comercialitza amb èxit Pete & Johnny's Smoothies al Regne Unit (Pepsi va pagar 24 milions d'euros per quedar-se amb la marca l'any 2004). Coll va pensar a introduir el concepte de suc de qualitat a l'Estat i va muntar un petita planta als afores de Barcelona. Buscava penetrar en el segment cafeteria i restauració. “Era la manera de minimitzar risc i inversió. Els volums són més petits, assequibles. Si pretens començar a treballar amb supermercats i cadenes comercials, es complica.”

El negoci va evolucionar, el producte començava a trobar-se en alguns comerços (“molt locals, les botigues Veritas, per exemple”, diu Coll) i va lligar una aliança amb el grup Areas per vendre en els aeroports de Madrid i Barcelona. L'empresa va decidir deixar Barcelona i muntar una planta a Múrcia “per treballar des del costat dels fruiters. Ens saltàvem intermediaris i podíem triar la millor fruita a bon preu.”

Coll, que apunta que ha estat 5 anys sense cobrar cap sou, es va associar “amb dos murcians i la cosa acaba que un ens fa una estafa tremenda, de 180.000 euros”.

Pensant a llançar la tovallola, va trobar suport econòmic en un familiar que va comprar part de les accions de la marca. Arribats a aquest punt, entra en joc el que ara és el gran aliat de la firma: l'alta pressió. Romantics deixa Múrcia l'any 2011 i passa a embotellar el seu producte a Holanda, on hi ha una planta experta en pascalització i d'on surten 44 milions d'ampolles l'any. Coll destaca que, a banda del soci tecnològic, als Països Baixos també hi troba matèria prima a baix cost: “Holanda és un mercat molt important de captació de fruita a tot el món. Això ens permet trobar fruita de qualitat a baix preu.”

A un ritme d'un milió d'ampolles l'any, Romantics ha trobat camp per córrer, “bàsicament a Catalunya, en concret Barcelona i rodalies”, i es marca Madrid i el litoral de la Península com a properes estacions on desembarcar amb empenta.

Ara ja ven a El Corte Inglés, Carrefour, Caprabo, Bon Preu, Sorli, Veritas i a les fruiteries Carme Miranda. Veu oportunitats per fer penetrar “en el mercat del sud d'Europa” un tipus de producte que està arrelat als mercats del nord i, “si les coses van com esperen, traslladar el procés de fabricació a Catalunya.

Un sector llastrat per les mentides

Tirar endavant una empresa en temps de crisi econòmica no és tasca senzilla. Marc Coll explica que Romantics, a més, ha hagut de superar els recels que té el consumidor cap a una gamma de productes en què, per norma, “diuen sempre que tot és 100% natural i hi ha marques que fan anuncis en què són capaços de posar una persona amb els ulls tapats que diu que no nota diferència quan s'està bevent un bric”. Coll explica: “Nosaltres no tenim diners per fer comunicació i explicar el que fem. Treballem molt l'embalatge i intentem que el nostre missatge quedi clar en les etiquetes, però la principal sort que tenim és que el producte, realment, enganxa perquè és bo.”

El públic que més afinitat troba amb el producte “és un consumidor de ciutat, cosmopolita”, perquè té uns hàbits diferents als que pugui haver-hi en un entorn rural. Aquests hàbits passen per tenir uns nivells de consum de fruita i verdura molt per sota dels que recomanen els experts en nutrició i salut: “Es recomanen cinc racions de fruita i verdura per dia i, a la pràctica, les cinc racions no es compleixen ni a la setmana.”

Admet que amb un preu de venda al públic d'entre 1'95 i 1'99 euros l'ampolla de quart de litre, “pot haver-hi qui ho trobi car; però és ben senzill: si hi poses aigua i concentrat pots vendre barat”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.