Gran angular

MONTSERRAT VENDRELL

DIRECTORA GENERAL DE BIOCAT

“La política de suport al sector ‘biotech' ha estat massa feble”

El capital risc està invertint en etapes clíniques més tardanes i amb menys risc
La majoria de les empreses estan en processos d'auditoria preventiva
És ara que les nostres firmes tenen els projectes més interessants
Calen polítiques fiscals clares per afavorir inversions al mercat borsari alternatiu
Acc1ó havia estat un exemple d'empresa pública per fer créixer les empreses
Amb incentius mínims es poden aconseguir molt bons resultats, mireu Israel

Biocat va néixer l'any 2007 per impulsar un bioclúster a Catalunya. Què s'ha aconseguit en aquest temps?
Si parlem del principi de la cadena, és a dir de la recerca, a Catalunya s'ha anat consolidant un model, malgrat els tres últims anys, que ha donat molt bons fruits. I s'evidencia en els fons europeus aconseguits i en les beques concedides. Podem dir que hem millorat molt. També ho ha fet la percepció dels centres de recerca, que han assumit que tenen un rol com a motor econòmic. En l'àmbit internacional també hi ha hagut un canvi de percepció molt elevat de Catalunya. Se'ns valora molt perquè tenim un sistema de salut integrat amb dades de pacients des de fa molts anys.
A més, les empreses del clúster, la majoria nascudes després de l'any 2000, han superat ja l'etapa inicial i comencen a entrar en fases clíniques.
Sí, així és moltes es troben en un moment de desenvolupament de producte a punt d'entrar en la fase clínica, que és justament quan es fa el salt de valor. És ara quan tenim els projectes més interessants per vendre. I, de fet, han despertat molt d'interès en el mercat internacional. La gran majoria de les empreses estan en processos d'auditoria preventiva (due diligence) amb grans empreses internacionals.
Però vosaltres heu dit que justament aquesta etapa en què es troba el teixit empresarial afegida al context de crisi internacional genera una situació compromesa.
Ens trobem en un punt en què hi ha molta incertesa per a qualsevol sector, però en un com el nostre les tensions de tresoreria són molt importants, perquè encara no han arribat al mercat i per tant no facturen. I és ara quan necessiten més inversió que mai per fer el salt de valor. Així que la seva continuïtat depèn d'aixecar fons.
Ni els fons públics ni les firmes de capital risc estan ara en una situació molt folgada.
Els fons d'inversió o les grans farmacèutiques es prenen molt més temps que abans per tirar endavant una inversió. A més, la percepció de risc que té una empresa a Espanya és una marca que portem a sobre, i no ens ajuda gens. El capital risc està invertint en etapes clíniques més tardanes i, per postres, s'ha retirat el capital públic, perquè el capital concepte no existeix, i no sabem com omplir aquest forat. En altres països, aquest buit l'omplen fundacions privades, però aquí en termes de mecenatge anem molt malament també.
Respecte als fons públics, quants han anat quedant pel camí des de l'esclat de la crisi?
Han desaparegut molts fons de capital llavor a Catalunya i a l'Estat, també ho han fet els instruments específics a l'Estat, com la línia Genoma, on la participació catalana era molt alta, i ha deixat moltes empreses catalanes desemparades sense els ajuts i el suport en la valoració dels seus productes. A Acc1ó, que havia estat un exemple d'empresa pública de desenvolupament de les empreses, se li ha retallat tant el pressupost que s'ha anat desdibuixant la seva missió. I, a més, no hi ha cap iniciativa pública en la valoració de prova producte.
La part positiva és que a Catalunya justament s'han creat els principals fons d'inversió especialitzats en biotecnologia.
Si tenim fons d'inversió que estan fent molt bona feina, com ara Ysios, Inveready o el fons de biotecnologia La Caixa. Els fons catalans han invertit 34 milions, que és quasi el doble que el 2011, però no tots a Catalunya.
Segons l'informe biocat que feu periodicament sobre el sector, en els darrers dos anys s'ha registrat el major nombre de defuncions d'empreses.
Si 12, en el darrer any, però no totes són per mort: el 25% han desaparegut del nostre registre per adquisició o per recol·locació en altres comunitats autònomes que obliguen a traslladar la seu als seus territoris. Aquí podríem discutir d'on vénen els fons i per què no els tenim nosaltres.
Què vol dir?
Navarra ha fet una aposta molt clara per atreure empreses del nostre sector, i Andalusia igual. Aquesta comunitat hi ha dedicat molts fons, en part perquè ha estat considerada una regió de nivell 1 per a atracció de fons europeus Feder, i amb això han invertit en empreses d'altres territoris amb la condició que traslladessin la seu central allà i, per tant, que paguin allà els impostos. Però molts cops no és tan simple com això, perquè aquestes empreses necessiten el teixit d'hospitals i centres de recerca que té Catalunya. Al País Basc també han seguit aquest tipus d'estratègia i han tingut una política industrial molt decidida. Van començar fa vint anys sense tenir absolutament res, i hi segueixen apostant, tot i que la massa crítica no té res a veure amb la nostra.
En quin sentit?

Aquí tenim molt més que qualsevol altre territori, i per tant és més difícil d'endreçar. De tota manera, ens ha faltat una política d'innovació més clara i que donés suport i incentivés el creixement de les empreses. Hi ha hagut un cert pudor a l'hora de finançar les companyies.
A més, tampoc ajuda que
la majoria de les empreses del bioclúster siguin pimes i microempreses.
Sí, el 75% de les empreses tenen uns ingressos inferiors als 18 milions d'euros anuals, fins al 2011. No es mouen calés i no ingressen. És el reflex de l'aturada del mercat. Tot i això, són empreses que segueixen creixent com a actius.
Què es pot fer? Quina solució hi pot haver en el mercat global tenint en compte com estan aquí les arques públiques?
Les nostres empreses ja són per si mateixes globals. Per tant, d'incentius públics n'hi ha d'haver, com a tots els països: polítiques de suport d'incentivació perquè la recerca tingui un fi últim i posar els mitjans perquè el coneixement pugui reinvertir en creixement. No és tan difícil: amb incentius mínims es poden aconseguir molt bons resultats. En països petits com Israel, Dinamarca i Holanda, tenim un exemple a seguir. Hi ha solucions que no requereixen grans inversions, com una petita entitat amb dues o tres persones que coneguin el mercat i que alhora estiguin en contacte amb els diferents centres de recerca per saber què és el que s'està gestant i afavorir la fase de prova concepte per a un desenvolupament posterior. Només els fons públics poden finançar aquest tipus de coses, però aquí no hem fet prou bé els deures.
I quina recepta proposeu?
Calen polítiques fiscals adequades per afavorir per inversions al mercat alternatiu borsari (MAB) o les inversions tecnològiques de gran creixement, per exemple. No s'ha d'inventar res, ja està tot inventat. Crec que hem de tenir una política industrial més clara com a país. I això afecta a sectors tecnològics en creixement com el nostre, amb què sovint s'omplen la boca.
Però deia que sí que s'ha fet una bona aposta en recerca.
Sí, però en innovació no sabem on han quedat les polítiques. Són vitals els incentius del creixement, perquè hem detectat que els processos de creixement de les nostres empreses són més lents que en altres territoris. I no és només una qüestió de la crisi. En èpoques de bons recursos, no han tingut l'impuls necessari per fer el salt. I ara és encara més difícil trobar finançament.
Potser calen més casos d'èxit?
Sí, però tot va molt lent. Hem començat més tard i ha faltat ingredients i cohesió entre els ingredients, i, per si no fos prou, ens ha enganxat la crisi. Si hi hagués una aposta clara i decidida, no estaríem en una situació tan crítica. Altres països, com ara Alemanya, la Gran Bretanya, Escòcia, han destinat autèntiques milionades a impulsar el sector. Aquí sempre ho hem fet d'una manera tímida. De fet, quan es va posar en marxa Biocat, no es va definir un pla amb un pressupost definit per donar impuls a les empreses del sector, i això ens ho han retret moltes vegades. És veritat que la política de suport al sector biotech ha sigut feble. Ara bé, també falta una cultura empresarial per recórrer a instruments que hi ha al mercat. Tenim el cas d'Inkemia, que ha sortit a borsa amb molt d'èxit, com ho va fer AB Biotecs, i se senten lliures perquè han aconseguit el finançament i poden tirar endavant el seu projecte. Això és el que esperem que facin altres empreses d'una manera més activa.
Com influeix en aquesta cultura la manca de gestors especialitzats en el sector biotecnològic a Catalunya?
Es necessiten consultors internacionals que coneguin el mercat, i les empreses han d'arribar a tenir una massa crítica per poder fer una operació com Inkemia. Però és un procés que requereix suport i acompanyament. És complicat si no hi ha recursos. A Biocat intentem ser molt curosos amb la informació que tenim a l'abast i que facilitem, tenim directori d'experts i managers, i tenim contactes amb organismes com el nostre.
Biocat participa en l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia (IET). Quins beneficis pot generar això al sector?
L'IET és un partenariat públic i privat que va néixer amb l'objectiu de crear una mena de MIT a Europa, finançat per la Comissió Europea, i alhora hi ha un equip directiu independent. L'IET identifica els àmbits clau d'innovació mitjançant els Knowledge Innovation Comunitty (KIC). Catalunya aspira a formar part del KIC de salut, junt amb altres bioclústers europeus, que sortirà a convocatòria al mes de gener. Aquests KIC presenten uns plans a 10 anys per a projectes que facin aquest salt de la recerca a la innovació. Si ens adjudiquen el KIC de l'àmbit, es finançaria el 25% d'aquests plans, i la resta s'ha de buscar en l'àmbit privat o públic. És una gran aposta que si s'aconsegueix suposarà una oportunitat de finançament brutal a les nostres empreses. Catalunya pot tenir un paper important.

Vinculada a la ciència

Montserrat Vendrell, doctora en ciències biològiques, és la directora general de Biocat, l'organització que dinamitza i promou la biotecnologia i la biomedicina a Catalunya. Té més de deu anys d'experiència en diferents centres de recerca internacionals en el sector de la biomedicina i més de quinze en gestió de la recerca i la innovació. Des de l'any 2012 és presidenta del Consell Europeu de Bioregions (Cebr). Anteriorment havia estat directora general del Parc Científic de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.