Eines

Les xifres

Virtual Doc, una eina per eradicar del despatx armaris i discos durs

Assessoria i client comparteixen tota la documentació a internet. Ramió Assessors ho comercialitza entre la competència

El despatx no rep cap trucada demanant papers i es pot centrar a assessorar

A Ramió Assessors de Girona no hi ha cap armari amb documents, ni cap document als discos durs dels ordinadors. Tots estan arxivats a Virtual Doc, una plataforma d'internet que ha creat conjuntament amb Serveisweb de Fornells de la Selva i que ha guanyat el segon certamen Despatx Intel·ligent de l'empresa de gestió empresarial Sage. El mateix -tenir tota la documentació al núvol d'internet- poden fer les tres-centes empreses clients de Ramió que es relacionen amb el seu assessor mitjançant Virtual Doc, pensada perquè client i assessor comparteixin permanentment la documentació i informació que es genera al despatx professional.

“Eliminem l'armari aquí i a casa del client. No rebem ni una trucada demanant papers, ens podem centrar a assessorar i no perdem temps amb trucades demanant si s'ha presentat un paper; abans era una allau de trucades quan acabava el termini de presentació, i ara no ho fan perquè el client té accés igual que nosaltres a tota la documentació que generem i tramitem”, explica Joan Ramió Martín, gerent de l'empresa. El següent pas ha estat començar a comercialitzar la plataforma entre els altres despatxos, mitjançant el lloguer a un preu que varia segons les necessitats del client, i el mòdul més petit surt per 95 euros mensuals.

A més de no perdre temps en gestions rutinàries, Ramió explica que un dels grans avantatges de la plataforma és que fidelitza la clientela i estableix una forta barrera de sortida cap a altres assessories que no disposin d'aquest servei: “Els clients es poden descarregar tots els documents, però l'experiència demostra que no ho fan gairebé mai perquè consideren Virtual Doc un entorn molt més segur i molt més còmode que el seu ordinador.”

Altres característiques de la plataforma són que permet a l'assessor enviar comunicats als clients segmentant-los com desitgi -a un client, a un sector o a tots- i saber el moment exacte que el client ha llegit un comunicat, obtenint el despatx la certesa que estarà bé informat. El client pot accedir a la seva documentació en qualsevol moment des de qualsevol lloc i dispositiu fix o mòbil.

INVERSIÓ.

La política d'inversió destinada a la renovació o millora de les eines tecnològiques (pensen fer-ho el 57%), cursos de formació de la seva plantilla i gestió documental (el 25% preveuen invertir en digitalització) és una de les apostes principals dels despatxos per afrontar la crisi, segons el VI Informe Anual de l'Observatori del Despatx Professional de Sage. Això posa de manifest, segons Sage, que el sector inverteix per evolucionar i continuar el seu procés de modernització en línia amb les noves tendències tecnològiques i legals. El 26,1% de les assessories tenen un notebook, el 36,6% tenen una tablet, el 60,3% tenen smartphone i un terç dels despatxos estan presents a les xarxes socials de forma proactiva, utilitzades fonamentalment per anunciar-se, guanyar notorietat i comunicar-se amb proveïdors i clients. Facebook, amb un 59,8% dels casos, és la xarxa social més utilitzada, seguida de Linkedin (52,1%) i de Twitter (41%). Durant el 6è congrés Sage es va presentar Sage One Despachos, nova eina que dóna resposta a les necessitats d'optimitzar el treball diari amb els clients a través d'internet.

L'assessoria laboral s'ha convertit en la principal àrea de negoci del sector dels despatxos, amb un 76,8%, enfront del 57,5% del 2012, fet públic en el marc d'aquest congrés. La reforma laboral explica aquest augment de les consultes i els tràmits duts a terme l'any passat, cosa que va implicar que l'assessoria fiscal -que ocupava tradicionalment la primera posició i que l'any passat va donar més feina de l'habitual per l'amnistia fiscal- quedés relegada a un segon lloc, amb un 74,5%, en comparació amb el 72,1% de l'any passat. El tercer lloc és, per segon any consecutiu, per a l'assessoria comptable, amb un 55,2%, en relació amb el 50,8% del 2012.

El 28,1% dels despatxos i assessories opinen que encara hi ha vetes de negoci sense explotar en els àmbits de la internacionalització i el comerç exterior, i en l'assessorament a emprenedors com a noves oportunitats de negoci.

Els despatxos basen el seu pla de negoci de 2014 en quatre pilars: baixar preus (59,1%), intensificar les visites comercials (39,8%), diversificar la cartera de serveis (35,9%), reduir la plantilla (31,3%) i congelar salaris (70%).

Evolució

Cap a la gestió compartida

Per segon any consecutiu, el sector registra descensos tant en la cartera de clients, amb un 39,2%, com en el nombre de clients guanyats, del 15,2% del 2012 al 12% del 2013. Construcció (71,2%), comerç (55,8%), hostaleria (38,5%) i transport (25%) tornen a ser els sectors on les assessories i els despatxos han registrat les majors pèrdues de clients.

Aquest panorama ha portat a registrar, en el 13,1% dels casos, un descens de més del 25% de la facturació. No és el cas de Ramió, que el 2012 va tenir augments de dos dígits, que s'expliquen pel canvi d'enfocament del negoci. “A poc a poc anem abandonant la mera gestió -procurem que la comptabilitat se la portin els clients- i apostem per la gerència compartida. Anem junt amb el propietari i actuem com si l'empresa fos nostra, en portem el pes i així l'empresari es pot dedicar al que sap fer. Tot el que és presentar documents obligatoris no és valorat pel client, que sempre ho troba car, però en canvi amb la gerència compartida la gent està disposada a pagar el que li demanis”, diu Ramió.

Fundada l'any 1987 pel seu pare, Joan Ramió Vila, a l'assessoria hi treballen nou persones, amb una facturació anual d'uns 400.000 euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.