Helios Energy mira cap al Japó per fer créixer la facturació
Normativa. El marc legal espanyol posa traves al desenvolupament de l'energia solar
La companyia produeix també als Estats Units i al Canadà a través de socis locals
El Japó és un dels mercats més importants
del món
Des de Badalona fins al Japó. Els mòduls solars fotovoltaics amb tecnologia optoelectrònica que fabrica Helios Energy Europe arriben al país que ara està apostant més fort per l'energia solar fotovoltaica, sobretot després del desastre de la central nuclear de Fukushima. Actualment, l'empresa és present al Japó, on ja ha fabricat un parc de dos megawatts de potència amb els seus mòduls fotovoltaics optoelectrònics. A hores d'ara, Helios Energy està en ple procés de recerca de nous projectes en aquest país, on es plantegen fer més inversions. La companyia ha rebut el suport d'Acció, l'agència per a la competitivitat de l'empresa de la conselleria d'Empresa i Ocupació de la Generalitat, a través del seu centre de promoció de negocis a Tòquio. Benigno Moreno, director d'Helios Energy, explica que el Japó “és un dels mercats més importants del món”. Prova d'això són els plans del govern japonès, que preveu que d'aquí al 2030 la generació d'energia solar fotovoltaica creixi en tres gigawatts per any per ser una alternativa al tancament de fins a 53 centrals nuclears.
Els EUA i el Canadà.
Els productes fotovoltaics amb tecnologia optoelectrònica de la companyia es venen també en països europeus com ara França, Itàlia i Bèlgica, i el volum d'exportacions de l'empresa arriba al 90% del total de la producció, xifrada en uns 50 milions de watts a l'any, als quals se sumen els 200 milions de watts anuals que es produeixen a les fàbriques dels Estats Units i el Canadà.
Els mòduls que fabrica l'empresa amb seu a Badalona estan destinats al consum domèstic i residencial, i al comercial, ja que es poden instal·lar a la teulada de naus industrials i també al terra per a parcs solars fotovoltaics. Es tracta de productes d'altes prestacions i qualitat que produeixen energia neta i totalment renovable. La qualitat dels productes ha anat evolucionant al mateix temps que s'han reduït els preus. El director de l'empresa explica que en l'actualitat un mòdul solar fotovoltaic pot arribar a ser cinc cops més barat del que costava ara fa cinc anys.
En el cas dels mercats europeus existeix una llei antidúmping que permet protegir les empreses del continent dels competidors asiàtics, encara que n'hi ha moltes que han marxat a fabricar a l'Àsia una part de la producció.
Pel que fa al mercat espanyol, el marc legal no ajuda a fer créixer la facturació, segons explica Benigno Moreno. “L'energia solar ha de competir amb la hidràulica, la nuclear i amb tota la resta, tot i que parteix amb l'avantatge de ser no contaminant ni tenir riscos”, argumenta.
En aquest sentit, destaca l'aposta de països com ara Alemanya, el major consumidor d'energia solar a Europa, que té un marc legal “ben definit, com el que està desenvolupant el govern japonès i el que tenen al Canadà”, en opinió del director d'Helios Energy, que qualifica de “catàstrofe” el nou decret del sector elèctric a l'Estat espanyol que el govern vol tirar endavant. “No s'entén que es pugui pensar que l'energia solar no és rendible. Creiem que el govern està mal assessorat”, es lamenta Moreno, que assegura que aquest marc legal frenarà la instal·lació de plaques solars fotovoltaiques en un dels països amb major índex de radiació solar d'Europa. El nou decret fixa que les plaques solars només serviran per a l'autoconsum immediat i que no es podrà abocar l'excedent a la xarxa. A més, la moratòria en els pagaments contrets amb els usuaris perjudica tots el que havien apostat per les instal·lacions fotovoltaiques i allunya nous inversors. “L'Estat ha passat de ser conegut com el país del sol i un dels més ben considerats per a la producció d'energia solar fotovoltaica a ser el lloc d'on fugen els inversors”, conclou.
Les dificultats han provocat la desaparició d'algunes empreses del sector que basaven el seu creixement en el mercat interior i que n'hi hagi d'altres que estan passant moments complicats. El cas d'Helios Energy és diferent perquè des del moment de la seva creació, l'any 2007, van enfocar el negoci cap a l'exterior.
Països emergents.
Aposta per diferenciar-se de la resta
Helios Energy busca en els seus productes la diferenciació perquè no els puguin comparar amb els mòduls fabricats a l'Àsia, que, segons explica el director de l'empresa, són més barats però no ofereixen tan bons resultats. Per això,
els seus mòduls fotovoltaics optoelectrònics utilitzen una estructura piramidal de la superfície del vidre que permet captar millor la llum difosa quan el sol està cobert per núvols. D'aquesta manera, es genera més electricitat. També és la companyia que fabrica el mòdul més gran del mercat.
Helios Energy mira cap al Japó per fer créixer la facturació